Kohteletko autoasi oikein ajon aikana?

Ajotavat vaikuttavat suoraan auton elinkaareen ja huollon tarpeeseen. Miten voit parhaiten huolehtia autosi kunnosta ajon aikana? Autokorjaamo listasi viisi vinkkiä, joilla pidät autosi priimakunnossa.

Erilaiset ajotyylit vaikuttavat eri tavoin auton kuntoon, ja kaikkein paras tapa huolehtia auton toimintavarmuudesta on käydä tunnollisesti määräaikaishuolloissa.

Vaikka kaikkia ajotavoista johtuvia vikoja ei ratkaise mikään yksittäinen nyrkkisääntö, ratin takaa voi pidentää monen kovassa rasituksessa olevan osan elinkaarta muutamalla pikkumuutoksella.

Ajotyylin kannalta tärkeintä on johdonmukaisuus. Autokoulussakin opetettava ennakoiva, looginen ja rauhallinen ajotyyli parantaa kaikkien tien käyttäjien liikenneturvallisuutta, mutta lisäksi se säästää auton tekniikkaa huomattavasti.

– Varsinkin keväällä ajokelien parantuessa ja kesärenkaiden vaihdon jälkeen moni kuljettaja innostuu kokeilemaan aggressiivisempaa ajotyyliä, jossa autoa saatetaan äärirajoille. Sporttisuudella on hintansa, sillä tämä tapa kuluttaa paljon energiaa ja panee siksi varsinkin auton jarrut koville, kertoo Autoasi-ketjun tekninen asiantuntija Juha Kiiskinen, joka listasi viisi vinkkiä viisaampaan ajoon.

Kiihdytä kerralla matkanopeuteen

Ennen vanhaan asiantuntijat ovat ohjeistaneet nostamaan nopeutta pitkän kaavan mukaan, hitaasti. Moottorin hyötysuhteen puolesta tämä ei kannata, sillä kone toimii energiataloudellisesti reippaassa mutta jouhevassa kiihdytyksessä.

Auto kannattaa siis kiihdyttää esimerkiksi rampilta moottoritielle liittyessä tavoiteltuun määränopeuteen yhdellä, selkeällä kiihdytyksellä, jos vain liikennevirta ja ajo-olosuhteet sen sallivat.

– Itsehillintääkään ei toisaalta pidä unohtaa. Moottoria ei ole syytä huudattaa, sillä tämä pistää koneen koville, Juha Kiiskinen varoittaa.

Maalaisjärki säästää jarruja

Mitä kiivaammin jarruttaa, sitä enemmän jarrupalat tuottavat hukkalämpöä ja kuluvat. Reipas jarruttaminen hukkaa energiaa ja kasvattaa päästöjä.

Paras tapa pidentää jarrujen käyttöikää on pitää tilannenopeus sellaisella tasolla, ettei jarrua joudu painamaan jatkuvasti kuin henkensä edestä.

– Jarruja pitää kuitenkin myös muistaa välillä kokeilla, sillä hiljalleen jarruttelemalla ei saa selvää kuvaa siitä, toimivatko jarrut sataprosenttisesti. Kesän tullen on hyvä joskus liikenteen ulkopuolella kokeilla jarrujen purevuutta polkaisemalla ne lukkiutumisrajalle asti. Tämä on toimiva tapa varmistaa, että kaikki pyörät jarruttavat tasaisesti ja ABS reagoi kuten pitääkin, Kiiskinen sanoo.

Käytä vaihteita moottorityypin mukaan

Oikea tapa käyttää vaihteita riippuu paljon autosta. Vanhempien autojen kierroskoneita voi käyttää korkeilla kierroksilla rohkeammin – turboahdetuissa nykyautoissa taas kannattaa vaihtaa silmään isompaa vaihdetta aikaisemmassa vaiheessa.

– Nykyiset diesel-koneet ovat käytännössä poikkeuksetta turboahdettuja. Sellaistakin ajaessa kannattaa siis vaihtaa aikaisin ja hyödyntää matalan kierrosluvun voimaa ja pienempää kulutusta, Kiiskinen kertoo.

Sammuttelu voi satuttaa starttimoottoria

Jos tietää pysähtyvänsä pitkiin valoihin, auton sammuttamalla voi säästää hieman polttoainetta. Monissa uusissa autoissa sammutusautomatiikka huolehtii tästä, kunhan kuljettaja vaihtaa vapaalle.

Vanhemmissa autoissa on järkevämpää jättää virtalukko rauhaan, sillä varsinkin kaupunkiympäristössä auton jatkuva käynnistely rasittaa akun lisäksi pidemmän päälle myös starttimoottoria.

– Lähtövalmiudessa on hyvä pysyä etenkin vieraassa ympäristössä, jossa valojen vaihtumisrytmiä ei tunne. Jos auto ei ole käynnissä ja valojen vaihtumisen huomaa liian myöhään, liikenteen sujuvuuskin kärsii, Juha Kiiskinen huomauttaa.

Temppuilu ei kannata

Kaikenlainen autolla temppuilu, kuten käsijarrukäännökset ja sivuluisussa ajaminen, on lähtökohtaisesti vaarallista, mutta myös haitallista autolle.

Osia ei ole suunniteltu kestämään esimerkiksi ylimääräistä sivusuuntaista rasitusta pidemmän päälle, ja jarrujen lisäksi etenkin helat, puslat ja muut alustan osat ovat koetuksella.

– Kun kumi palaa, voi olla varma että rasituksessa on paljon muutakin kuin vain renkaat. Taitonäytökset tulee jättää suosiolla ammattilaisten harteille, Kiiskinen sanoo.

Lähde: Cision

Katso uusimmasta Ajoneuvoksen jaksosta, tuleeko ilmastoidussa autossa liian kylmä?

Lue myös:

(MTV LIFESTYLE)

Lue myös:

    Uusimmat