Vakuutusyhtiö tutki: Moottorin tyyppi vaikuttaa motoristin kolarivammoihin

Paremmin suunnitellut moottoripyörät ja suojakaiteet voivat puolittaa valkavammojen riskin ja pelastaa ihmishenkiä. Tämä käy ilmi vakuutusyhtiö Folksamin kahdesta tuoreesta tutkimuksesta, jotka perustuivat todellisiin onnettomuuksiin ja törmäystestien tuloksiin.

Moottoripyörien lukumäärä on kaksinkertaistunut kuluneiden viidentoista vuoden aikana ja motoristit ovat usein suojattomassa asemassa liikkuessaan liikenteen joukossa. Tämä pätee eritoten nopeuksien kasvaessa, sillä moottoripyöräilijän varusteiden antama suoja on rajallinen. Etenkin jalat ovat usein loukkaantumisalttiit, sillä 70 prosenttia moottoripyöräilijöistä saa onnettomuuden seurauksena jonkinlaisen jalkavamman.

Törmäystestausta erilaisiin kaiteisiin

Folksam on tuoreessa tutkimuksessaan analysoinut kahdella eri moottoripyörätyypillä tapahtuneita onnettomuuksia. Tulokset osoittavat, että sillä miten moottoripyörä on suunniteltu, on merkitystä. Niissä pyörissä, joissa niin sanottu bokserimoottori on sijoitettu kuljettajan jalkojen eteen, pysyviin haittoihin johtavien jalkavammojen riski puolittui.

Tuloksen perusteella Folksam on suorittanut moottoripyörillä törmäystestejä, joissa pyörä on ajettu erilaisia teräskaiteita vasten. Tällä tavoin on pyritty tutkimaan sitä, millainen vaikutus moottoripyörämallilla ja kaiteen muotoilulla on onnettomuusriskiin.

Vakuutusyhtiö haluaa vähemmän vammoja

Testissä oli mukana neljä erilaista moottoripyörätyyppiä ja suojakaidetta. Tulokset osoittavat selvästi, että bokserimoottorikäyttöiset moottoripyörät yhdessä sileämmän ja taipuvamman kaiderakenteen kanssa (liukumissuoja eli MPS-järjestelmä) (Motorcyclist Protection System) aiheuttaa pienimmän loukkaantumisriskin.

– Tutkimuksemme osoittavat, että moottoripyöräilijöiden turvallisuutta voidaan parantaa monin tavoin, esimerkiksi panostamalla moottoripyörien ja suojakaiteiden suunnitteluun. Tämä on tärkeää, sillä meillä on paljon asiakkaita, jotka moottoripyöräilevät ja joilla on siten selkeä loukkaantumisriski, sanoo Matteo Rizzi, Ruotsin Folksamin liikenneturvallisuustutkija.

Ajoneuvon ja suojakaiteen yhteispeliä

Perusajatus on sama kuin henkilöautojen kohdalla: ajoneuvon ja suojakaiteen yhteisvaikutus optimoi suojakapasiteetin yhteentörmäyksessä. Lisäpanostus moottoripyörän suunnitteluun voi siis merkitä suurta parannusta turvallisuuteen ilman että pyörän ulkonäön tarvitsee muuttua ratkaisevasti.  

– On kuitenkin tärkeää todeta, että Folksam ei suosittele bokserimoottoreiden laajamittaista käyttöönottoa jalkavammojen vähentämiseksi. Niitä ei ole myöskään alun perin suunniteltu sillä ajatuksella, että ne suojaavat mahdollisessa yhteentörmäyksessä. Bokserimoottoreiden jalkavammoilta suojaava vaikutus on kuitenkin hyvä esimerkki siitä lisähyödystä, jota ajoneuvojen suunnittelulla voidaan saavuttaa, toteaa Matteo Rizzi.

Lähde: Folksam

Lue myös:

    Uusimmat