Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Uusissa F1-autoissa oikeastaan vain yksi näkyvä muutos – Ossi Oikariselta vinkki, mitä havaintoja myös esittelyautoista voi tehdä

Mercedes julkaisi uuden autonsa värityksen maanantaina. Tänään on Ferrarin aika tuoda uusi autonsa esille.
Mercedes julkaisi uuden autonsa värityksen maanantaina. Tänään on Ferrarin aika tuoda uusi autonsa esille.2020 Getty Images
Julkaistu 11.02.2020 06:17
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Formula ykkösten säännöt muuttuvat ennen vuoden päästä koittavaa suurta uudistusta hyvin vähän, mutta pieniä viilauksia on tehty myös kauden 2020 sääntöihin. C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen kertoo, mitä harjaantunut insinöörin silmä havaitsee tallien esittelemistä uusista autoista.

LUE MYÖS: Tältä näyttää Valtteri Bottaksen uusi työkalu – Mercedes esitteli uuden F1-autonsa ulkoasun

F1-talleista Haas ja Mercedes ovat jo esitelleet uusien autojensa väritykset, mutta virallisesti tallien esiinmarssi alkaa tiistaina Italiasta, kun Ferrari tuo uuden autonsa kutsuvieraiden eteen. Seuraavina vuorossa ovat keskiviikkona julkistettavat Red Bullin ja Renault’n autot.

C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen tietää, että tiimit pitävät korttinsa vielä visusti piilossa näiden esittelyversioiden kohdalla, mutta kaikki ei tässäkään kohtaa pysy kilpailijoilta salassa. Yksi tällainen asia on tallin keino hakea jäähdytysilmaa moottorilleen.

– Sitä, miten ilma tuodaan jäähdyttimille, on vähän pakko näyttää, koska ne on pakko testata Barcelonassa, mutta esimerkiksi lopulliset etu- ja takasiivet sekä kääntölevyt ja tällaiset asiat voidaan jättää Barcelonaan, Oikarinen kertoo.

Aerodynaamisia kokeiluita näkyy myös Barcelonan talvitesteissä, mutta varsinkaan ensimmäisellä viikolla niille ei juuri lasketa painoarvoa.

– Ensimmäisellä viikolla tärkeintä on testata moottori, jäähdytys, elektroniikka ja installaatio kuntoon. Tokalle viikolle voi jo tuoda vähän päivitystä. Senkin takia ensimmäisen viikon testiajat voivat olla hyvinkin harhaanjohtavia, Oikarinen toteaa.

– Nyt katsotaan, että onko joihinkin autoihin kopioitu yksityiskohtia toisista autoista ja miten pitkälle tämän kauden autoja on sääntöjen puitteissa kehitetty eteenpäin. Mutta niin kuin aina, se autoista julkaistava speksi on välillä hyvinkin kaukana Australian (kauden avauskisan) speksistä.

F1-testit käynnistyvät Barcelonassa keskiviikkona 19. helmikuuta.

Hainevät suurenevat taas

Uudet säännöt eivät juuri autojen ulkonäköön vaikuta. Voimayksikössä saa jatkossa käyttää kauden aikana kolmannenkin kineettistä energiaa kierrättävän MGU-K-yksikön. Lisäksi polttoainetta saa jatkossa – kiitos Ferrarin väitetyn huijauksen – säilyttää bensatankin ulkopuolella kahden litran sijaan vain 250 millilitraa. Kolmas uudistus saattaa näkyä kisastarteissa, joissa kuskit ovat entistä enemmän itse vastuussa lähdöistään.

Yksi näkyväkin muutos mahtuu mukaan. Hainevät tekevät paluun viimevuotista isompina.

– Se, mikä niissä tulee näkymään ulospäin, on moottorikatteen päällä oleva evä, josta tulee vähän isompi ja johon saadaan kuljettajan numero paremmin esille, Oikarinen taustoittaa.

– Muuten tehdyt muutokset ovat oikeastaan sellaisia, etteivät ne erotu paljaalla silmällä. Muutoksia on tapahtunut jonkin verran, mutta ne ovat enemmän katteiden alla ja muissa säännöissä, hän jatkaa.

Lisää aiheesta:

Mercedes-pomo maalaa parille F1-tiimille "hirvittävän tuskallista vuotta"F1-testit käynnistyvät erikoisoloissa – seuraa näitä viittä asiaa: "Jos auto seisoo päivän, se on jo ihan järjetön katastrofi"Kimi Räikkönen kertoo GPS:stä tekemästään havainnosta – "Muut tuntuvat yhtäkkiä saavan aikamoisen töytäisyn"F1-testiviikko on käsillä – tämä sinun tulee tietää!Mitä F1-tallit näyttävät ja mitä pimittävät? Ossi Oikarinen pani merkille Red Bullin uuden konseptinF1-voimasuhteita mahdollista ravistella – onko Williamsista isoon kehitysloikkaan?
F1MercedesFerrariUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • 18:15
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton täräytti hurjan heiton F1-tulevaisuudestaan

  • 11:51
    Valtteri Bottas

    Mercedes-tähti sivussa – Valtteri Bottas mukaan F1-viikonloppuun?

  • Eilen18:27
    Mercedes

    Mitä Mercedeksellä oikein tapahtuu? F1-piirit ihmeissään – "Toto Wolff ei pidä Valtteri Bottasta minään"

  • Eilen11:35
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottakselle kunniatehtävä – F1 palaa tuttuihin maisemiin

  • ti20:04
    Singaporen GP

    F1-sarjaan erikoinen uudistus