Uusiin autoihin pakollinen muutos renkaisiin – ilmanpaineiden tarkastus vähenee

Kaikissa uusissa autoissa tulee olemaan marraskuun alusta lähtien ilmanpainejärjestelmä, jotka mittaavat automaattisesti rengaspaineita.

Järjestelmä on pakollinen uusissa autoissa. Se perustuu EU-direktiiviin. Asetus on hyväksytty EU:n komissiossa jo 2009. Todennäköisesti rengaspaineita tullaan autoissa valvomaan antureiden avulla. Tämä tarkoittaa, että auton jokaisessa renkaassa on anturi, joka mittaa ilmanpaineita ja paremmissa antureissa jopa muuta renkaan toimintaa. 

– Uusi säädös edistää ympäristöystävällisyyttä autoliikenteessä, ja joltain osin vaikutetaan myös liikenneturvallisuuteen. Eli mennään taas parempaan suuntaan, Trafin erityisasiantuntija Keijo Kuikka tiivistää tuntojaan.

Uusien rengaspaineiden valvontajärjestelmien tavoitteena on Liikenne- ja turvallisuusvirasto Trafin mukaan ennen kaikkea lisätä liikenneturvallisuutta ja vähentää polttoainepäästöjä. 

– Renkaiden oikealla paineistuksella on vaikutusta auton hallittavuuteen ja renkaiden käyttäytymiseen ainakin tällaisissa ääritilanteissa. Sitä kautta se turvallisuushyötykin tulee, kun paineet ovat entistä paremmin kohdallaan, Kuikka kertoo.

Vanhoihin autoihin järjestelmää ei tarvita

Vanhoihin autoihin ei ole pakko asentaa ilmanpainetta valvovaa järjestelmää. Tämä on kuitenkin mahdollista, jos itse haluaa aktiivisesti seurata esimerkiksi polttoaineenkulutusta, kertoo Autoliiton tytäryhtiön AL Palvelut Oy:n kenttäpäällikkö Tero Hartikainen.

– Jos haluaa, että renkaiden ilmanpaineet ovat jatkuvasti kunnossa, ja että ne ovat turvalliset käyttää. Totta kai tämmöinen järjestelmä tukee sitä, että renkaiden ilmanpaineita ei tarvitse käydä katsomassa niin usein, Hartikainen toteaa.

Järjestelmän pakollisuus koskee vain uusia marraskuussa rekisteröitäviä henkilöautoja ja pakettiautoja, jotka ovat rekisteröity henkilöautoiksi. Vanhoja autoja EU-direktiivi ei koske.

– Vähitellen, kun autokanta uudistuu, niin rengaspaineanturit myös yleistyvät, koska siellähän ne ovat valmiina. Ajan kanssa ihmiset tottuvat tähän uuteen avustavaan laitteeseen, joka muistuttaa oikeista rengaspaineista, Kuikka sanoo

Kuluttajan kukkarolle lisämaksuja? 

Uusi järjestelmä kuitenkin maksaa. Pakollisten antureiden on arvioitu maksavan useita kymmeniä euroja per rengas. Etenkin Suomessa kustannuksia kohottaa se, että käytössä on usein kahdet renkaat, talvi- ja kesärenkaat.

– Kustannus koettelee aina autoilijan kukkaroa. Se on tässä vaakakupissa toisena, vaikka hyviä asioitakin tässä on. Meillä on selvitykset kesken siinä, mitä tämä tulee maksamaan. Joitakin kymppejä toimenpide tulee renkaissa maksamaan. Uuden auton hinnassa kustannusta on vaikea arvioida, Kuikka miettii.

– Lähinnä jos ajatellaan uusien autojen kauppaa, jossa ostetaan sitten toinen rengassarja mukaan. Toisessa rengassarjassa ei välttämättä ole tätä painevalvontajärjestelmää olemassa, niin se joudutaan siihen sitten erikseen asentamaan. Kustannus siirtyy tällöin suoraan kuluttajalle., Hartikainen arvioi.

Selvitys kustannuksista aloitettu

Trafi on aloittanut maaliskuussa selvityksen rengaspainejärjestelmäantureiden kulukustannuksista niin autoille, korjaamoille kuin kuluttajille.

– Lähinnä tuota kustannustasoa eri kanteilta selvitetään. Mitä se merkitsee varaosapuolelle, korjaamoille, ja toisaalta sitten kuluttajille. Antureiden huoltotarvekin selvitetään. Selvitysten on tarkoitus valmistua nyt keväällä.

Kuikan mukaan anturijärjestelmään sisältyy itsessään valvontajärjestelmä, missä järjestelmä ilmoittaa esimerkiksi paristojen loppumisesta tai muusta viasta.

– Tietysti jossain vaiheessa saattaa tulla tarpeen tarkistaa itse antureita ja niitä paristoja.

Hartikaisen mukaan paristokäyttöisissä antureissa haasteena on myös Suomen ilmasto. Vielä ei tiedetä tarkalleen miten pakkasen kestäviä anturijärjestelmät ovat.

Kuikan mukaan antureiden tarkistus voisi olla osa esimerkiksi autoille pakollista katsastusta.

– Lähtökohtaisesti kyllä, mutta sitä vielä meillä selvitellään millainen tuo katsastus tai tarkastus käytännössä tulisi olemaan.

Asiasta kertoi ensimmäisenä tänään Yle. 

Lue myös:

    Uusimmat