Kaikissa uusissa autoissa tulee olemaan marraskuun alusta lähtien ilmanpainejärjestelmä, jotka mittaavat automaattisesti rengaspaineita.
Järjestelmä on pakollinen uusissa autoissa. Se perustuu EU-direktiiviin. Asetus on hyväksytty EU:n komissiossa jo 2009. Todennäköisesti rengaspaineita tullaan autoissa valvomaan antureiden avulla. Tämä tarkoittaa, että auton jokaisessa renkaassa on anturi, joka mittaa ilmanpaineita ja paremmissa antureissa jopa muuta renkaan toimintaa.
– Uusi säädös edistää ympäristöystävällisyyttä autoliikenteessä, ja joltain osin vaikutetaan myös liikenneturvallisuuteen. Eli mennään taas parempaan suuntaan, Trafin erityisasiantuntija Keijo Kuikka tiivistää tuntojaan.
Uusien rengaspaineiden valvontajärjestelmien tavoitteena on Liikenne- ja turvallisuusvirasto Trafin mukaan ennen kaikkea lisätä liikenneturvallisuutta ja vähentää polttoainepäästöjä.
– Renkaiden oikealla paineistuksella on vaikutusta auton hallittavuuteen ja renkaiden käyttäytymiseen ainakin tällaisissa ääritilanteissa. Sitä kautta se turvallisuushyötykin tulee, kun paineet ovat entistä paremmin kohdallaan, Kuikka kertoo.
Vanhoihin autoihin järjestelmää ei tarvita
Vanhoihin autoihin ei ole pakko asentaa ilmanpainetta valvovaa järjestelmää. Tämä on kuitenkin mahdollista, jos itse haluaa aktiivisesti seurata esimerkiksi polttoaineenkulutusta, kertoo Autoliiton tytäryhtiön AL Palvelut Oy:n kenttäpäällikkö Tero Hartikainen.
– Jos haluaa, että renkaiden ilmanpaineet ovat jatkuvasti kunnossa, ja että ne ovat turvalliset käyttää. Totta kai tämmöinen järjestelmä tukee sitä, että renkaiden ilmanpaineita ei tarvitse käydä katsomassa niin usein, Hartikainen toteaa.
Järjestelmän pakollisuus koskee vain uusia marraskuussa rekisteröitäviä henkilöautoja ja pakettiautoja, jotka ovat rekisteröity henkilöautoiksi. Vanhoja autoja EU-direktiivi ei koske.
– Vähitellen, kun autokanta uudistuu, niin rengaspaineanturit myös yleistyvät, koska siellähän ne ovat valmiina. Ajan kanssa ihmiset tottuvat tähän uuteen avustavaan laitteeseen, joka muistuttaa oikeista rengaspaineista, Kuikka sanoo
Kuluttajan kukkarolle lisämaksuja?
Uusi järjestelmä kuitenkin maksaa. Pakollisten antureiden on arvioitu maksavan useita kymmeniä euroja per rengas. Etenkin Suomessa kustannuksia kohottaa se, että käytössä on usein kahdet renkaat, talvi- ja kesärenkaat.
– Kustannus koettelee aina autoilijan kukkaroa. Se on tässä vaakakupissa toisena, vaikka hyviä asioitakin tässä on. Meillä on selvitykset kesken siinä, mitä tämä tulee maksamaan. Joitakin kymppejä toimenpide tulee renkaissa maksamaan. Uuden auton hinnassa kustannusta on vaikea arvioida, Kuikka miettii.
– Lähinnä jos ajatellaan uusien autojen kauppaa, jossa ostetaan sitten toinen rengassarja mukaan. Toisessa rengassarjassa ei välttämättä ole tätä painevalvontajärjestelmää olemassa, niin se joudutaan siihen sitten erikseen asentamaan. Kustannus siirtyy tällöin suoraan kuluttajalle., Hartikainen arvioi.
Selvitys kustannuksista aloitettu
Trafi on aloittanut maaliskuussa selvityksen rengaspainejärjestelmäantureiden kulukustannuksista niin autoille, korjaamoille kuin kuluttajille.
– Lähinnä tuota kustannustasoa eri kanteilta selvitetään. Mitä se merkitsee varaosapuolelle, korjaamoille, ja toisaalta sitten kuluttajille. Antureiden huoltotarvekin selvitetään. Selvitysten on tarkoitus valmistua nyt keväällä.
Kuikan mukaan anturijärjestelmään sisältyy itsessään valvontajärjestelmä, missä järjestelmä ilmoittaa esimerkiksi paristojen loppumisesta tai muusta viasta.
– Tietysti jossain vaiheessa saattaa tulla tarpeen tarkistaa itse antureita ja niitä paristoja.
Hartikaisen mukaan paristokäyttöisissä antureissa haasteena on myös Suomen ilmasto. Vielä ei tiedetä tarkalleen miten pakkasen kestäviä anturijärjestelmät ovat.
Kuikan mukaan antureiden tarkistus voisi olla osa esimerkiksi autoille pakollista katsastusta.
– Lähtökohtaisesti kyllä, mutta sitä vielä meillä selvitellään millainen tuo katsastus tai tarkastus käytännössä tulisi olemaan.
Asiasta kertoi ensimmäisenä tänään Yle.
Uusimmat
-
06:02
Kun Vili täyttää 18, hän ei kelpaa minnekään – perhe hälytystilassa kellon ympäri: "Yhteiskunta voi hylätä, me emme"
-
05:58
120 miljoonan Eurojackpot-arvonnassa kaksi täysosumaa!
-
05:55
Huomasitko? Erikoinen lentäjähahmo vilkkuu SM-liigalähetyksissä – taustalta paljastuu entinen NHL-pelaaja: "Miten tämän nyt osaisi selittää..."
-
05:32
Mittava Ukraina-paketti läpi Yhdysvaltain senaatissa – Biden lupaa aseapua jo tällä viikolla
-
05:32
Asiantuntija Ukrainan sodasta: Eurooppa ei ole epäonnistunut, vaan herännyt – "Nyt on pakko auttaa"
-
05:24
Venäjän apulaispuolustusministeri pidätetty
-
05:15
Live klo 9: Miten EU:n pitää vastata Venäjän uhkaan arktisella alueella?
-
05:08
MTV seuraa: Aamuliikenteessä laajalti pääkallokeli – lumisade jatkuu osassa maata
-
00:01
Nordea: Suomen talous kääntyy loppuvuonna kasvuun
-
23:59
Stubb kertoi sukujuuristaan Ruotsin hoviin
-
22:58
Lastenrattaat syttyivät tuleen rappukäytävässä Jyväskylässä – pelastuslaitokselta painokas muistutus
-
22:48
Sebastian Vettel reagoi Kimi Räikköseen ytimekkäästi – joutui korjaamaan vastaustaan
-
22:30
Täydellinen esitys – Leijonat-sankari sai joukkuekaverin ansaitut kehut
-
22:22
Stubb puolisoineen juhlaillallisilla Ruotsissa – tältä näyttää illan pukuloisto!
-
21:58
"Siinä ei hirveästi mietitty Akia" – Kolmiodraama-Mirellan ja Joonatanin piikittelyt eivät jää katsojilta huomaamatta
-
21:30
Mirellan ja Joonatanin vihoittelu Kolmiodraama-sarjassa hämmentää – Töllötuomarit: "Luokattoman huonoa käytöstä"
-
21:25
IS: Ukrainassa taistellutta suomalaismiestä epäillään törkeistä rikoksista
-
21:13
Leijonat nollasi Ruotsin vieraissa – neljä uutta pelaajaa irti
-
21:12
Konkarin 30-vuotinen unelma toteutui – ToPo on Suomen mestari
-
20:55
Hyppää Argentiinan iloisimman bussikuskin kyytiin – "Hyvää fiilistä ja energiaa"
-
Lataa lisää