Uusi poliisipomo teki autoilijoita ilahduttaneen muutoksen – savustettiin pihalle: "Tämä on eettinen ongelma"

Ford toi Interceptor-poliisiautoihinsa äärimmäisen lämmitystoiminnon 2:15
Ford toi amerikkalaisiin Interceptor-poliisiautoihinsa äärimmäisen lämmitystoiminnon.

Jos kaupungin tulot perustuvat suureksi osaksi poliisin kirjottamiin sakkoihin, ei kunnian kukko laula sakotuksen vähentämistä ajavalle poliisipäällikölle.

George Mumma aloitti coloradolaisen Morrisonin pikkukaupungin poliisipäällikkönä vuonna 2017. 

Pikkuinen, vain 428:n asukkaan kaupunki oli saavuttanut autoilijoiden keskuudessa maineen suoranaisena sakkorysänä. Asia on noussut esiin jopa Googleen jätetyissä kävijäarvosteluissa.

Mummakin sai pian selville, että valtavan iso osa kaupungin tuloista oli peräisin ylinopeussakoista. Parantaakseen sekä kaupungin että poliisilaitoksen mainetta, määräsi Mumma alaisensa kirjoittamaan vähän vähemmän sakkoja autoilijoille.

Lopulta Mummaa oltiin kuitenkin ajamassa ennenaikaiselle eläkkeelle. Mumma sai ylemmiltään nuhtelut, koska ei ollut jatkanut sakotusta yhtä aggressiivisesti kuin edeltäjänsä. Hän teki selväksi, ettei tulisi hyväksymään sitä, että kaupungin budjetti perustui lähinnä sakkotuloihin ja tarttui eläketarjoukseensa aiemmin tänä vuonna.

– Tämä on eettinen ongelma, Mumma sanoi.

Yli puolet kaupungin tuloista peräisin sakoista

Koko soppa sai alkunsa vuonna 2010, kun silloinen poliisipäällikkö Rudy Sandoval heitti ilmoille retorisen kysymyksen siitä, miksi kaupungissa on nopeusrajoituksia, ellei niiden noudattamista valvota.

Morrisonissa oli tuolloin vain yksi kokoaikainen poliisi, mutta Sandoval palkkasi viisi lisää. Sakkotulot yli kaksinkertaistuivat vuoden 2010 runsaasta 400 000 dollarista vuoden 2011 yli 900 000 dollariin. Vuonna 2013 sakkotuloja kertyi jo 1,15 miljoonaa dollaria.

Mummankaan aikana tulovirta ei päässyt kuihtumaan, sillä vuonna 2018 kassaan kilahti 990 000 dollarin edestä sakkotuloja, ja vuonna 2019 yli 940 000 dollaria. Tänä vuonna oltiin vastaavassa tahdissa, mutta sitten koronaviruspandemia romahdutti liikennemäärät.

Ennätysvuonna 2013 sakkotulot muodostivat 52 prosenttia Morrisonin kaikesta tulovirrasta. Muissa vastaavissa coloradolaiskaupungeissa luku oli samana vuonna noin neljä prosenttia.

– Ei kyse ole rahasta, totesi vuonna 2016 Morrisonin silloinen apulaispoliisipäällikkö Anthony Joiner paikalliselle PBS-uutiskanavalle.

– Turvallisuus aina ensin. Vuonna 2015 vastaanotimme alle 500 hätäpuhelua, joten poliiseillamme on aikaa valvoa liikennettä, hän jatkoi.

CBS:n mukaan Joiner sai vuonna 2018 kolmen ja puolen vuoden vankeusrangaistuksen kavallettuaan kaupungin kassasta yli 130 000 dollaria.

Lähteet: The Drive, PBS, CBS

Lue myös:

    Uusimmat