Alko lanseeraa puna- ja valkoviinien makutyypityksen. Uudistus antaa kuluttajille lisätietoa viinin valinnan tueksi, ja siten helpottaa viinien valintaa.
Sekä puna- että valkoviinit luokitellaan jatkossa viiteen eri makutyyppiin. Jokaiselle makutyypille on valittu oma tunnusväri, joka löytyy hyllyetiketistä.
– Makuominaisuudet ovat tutkitusti tärkein viinin valinnan kriteeri. Uuden makutyypityksen tarkoituksena on auttaa viininystäviä hahmottamaan viinien laajaa valikoimaa entistä paremmin ja valitsemaan oman maun ja käyttötarkoituksen mukainen viini entistä helpommin, Alkosta kerrotaan.
Tuotteet löytyvät hyllystä edelleen maa- ja hintajärjestyksessä, makutyypin antaessa helposti havaittavaa lisäinformaatiota tuotteen makuprofiilista kuluttajalle. Nykyiset täyteläisyys- ja makeusasteet säilyvät tuotteen kuvauksessa uuden makutyypin rinnalla.
Makutyypin ja sen värikoodin avulla asiakas voi halutessaan jatkossa kokeilla helposti tutun tuotteen sijaan jotain uutta, joko samantyyppistä tai sitten rohkeasti toisentyyppistä viiniä.
Uudistus on nähtävillä kaikissa Alkon myymälöissä 5. kesäkuuta.


