Uskomaton suoritus: 13-vuotias teki Tetris-historiaa!

AhlmanEdun EAT-valmentaja Niklas ”Nihvu” Hirvelä arvioi tasa-arvoa e-urheilussa 1:27
KATSO MYÖS: Onko pelaaminen poikien juttu? "Naisia on tosi vähän huipulla verrattuna miehiin"

13-vuotias onnistui pelaamaan NES-Tetriksen loppuun.

Tetris on viimein päihitetty.

Vuonna 1989 julkaistu peli pelattiin viimein läpi Nintendolla. Nimeä Blue Scuti käyttävä Willis Gibson onnistui peittoamaan pelin, jota pidettiin yleisesti voittamattomana.

Peli vei 38 minuuttia

Gibson, 13, peittosi 34-vuotiaan NES-pelin noin 38 minuutissa. 

Tetris on jäänyt peittoamatta, koska tasolla 29 palikat alkavat pudota niin nopeasti, että niiden siirtely vaikutti alun perin mahdottomalta. Tasoa pidettiinkin yleisesti pelin loppuna. 

Pelitekniikat ovat kuitenkin vuosien varrella kehittyneet, ja nykypelaajien on mahdollista pysyä nopeankin Tetriksen tahdissa. Polygon-sivuston mukaan esimerkiksi vuonna 2019 Joseph Saelee pelasi yli uskotun lopputason ja päätyi tasolle 33. Tämänkin jälkeen peliä on onnistuttu Ars Technican mukaan nakuttamaan tasolle 148.

Tiesitkö? Tetriksen palikoita kutsutaan tetrominoiksi.

Gibson kuitenkin ylitti tämänkin suorituksen kirkkaasti ja päätyi tasolle 157.

"Taidan pyörtyä"

Mitä pidemmälle peliä pelaa, sitä bugisemmaksi se muuttuu. Esimerkiksi paikoita on korkeammilla tasoilla hankalaa erottaa, mikä johtaa virheisiin ja pelin päättymiseen. Gibson kuitenkin onnistui välttämään pelin kaatumisen ja päihittämään Tetriksen.

Videotallenteella Gibson pelaa, kunnes peli jäätyy; tämän jälkeen hän riisuu hanskansa, hokee "voi luoja" ja peittää kasvonsa käsillään.

– Taidan pyörtyä, huohottava Gibson toteaa.

Haastattelussa Gibson kertoi, että peli muuttui hankalaksi noin puolen tunnin kohdalla, kun häntä alkoi hermostuttaa. Onnekseen hän kykeni kuitenkin pelaamaan. Hankalimmaksi tasoksi hän nimesi tason 146.

PopSci-sivuston mukaan Tetris-yhteisön seuraava tavoite lienee pelata peliä vielä pidemmälle ennen kaatumista. Äärettömän lahjakas pelaaja tai tekoäly voisi Ars Technican mukaan teoriassa päästä tasolle 255, minkä jälkeen peli palaa tasolle 0.

Katso myös: Tältä alkuperäiset Max Payne -pelit näyttivät!

Tältä alkuperäiset Max Payne -pelit näyttivät – kehittäjänä suomalainen Remedy 1:37
Pelien kehittäjä on suomalainen Remedy.

Lue myös:

    Uusimmat