Unohda pelikonsoli, Angry Birds houkuttelee nyt lapsia ulos

Perheiden ulkoilu ja liikkuminen on vähentynyt huomattavasti sitten 80-luvun. Suomalaisyritykset Rovio, Reima ja Lappset yhdistävät voimansa ja pyrkivät tekemään lasten ulkoilusta houkuttelevan tuotteen.

Reima, Lappset ja Rovio haluavat tuotteistaa lasten ulkoilun ja tehdä siitä houkuttelevampaa koko perheelle.

– Lasten arkiliikunta ja liikkuminen ylipäätään on vähentynyt huomattavasti. Me Roviolla teemme pelejä, mutta elämässä on oltava muutakin ja edistämme tätä esimerkiksi Angry Birds -puistoilla, toteaa Peter Vesterbacka Roviolta.

– On ok vain leikkiä. Akateemista uraa ei tarvitse aloittaa 2-vuotiaana ja lapset oppivat leikkiessään. Esimerkiksi Suomessa pojat puhuvat parempaa englantia kuin tytöt, koska he pelaavat englanninkielisiä videopelejä, hän jatkaa.

– Vanhemmat ovat huolissaan kognitiivisten taitojen, kuten laskemisen ja lukemisen opettelusta, mutta on erittäin tärkeää oppia myös liikkumaan ja liikkua, Reiman toimitusjohtaja Elina Björklund kertoo.

Emeritusprofessori Robert Malina Teksasin yliopistosta muistuttaa, että leikki on lasten työtä.

– Vanhemmat haluavat kontrolloida lasten vapaa-aikaa ja pyrkivät tekemään leikistä opettavaista. Mitä he eivät ymmärrä on, että vapaa leikki itsessään opettaa tärkeitä elämäntaitoja, kuten nokkeluutta ja yhteystyötä. Mitä enemmän aikuiset pysyvät poissa tieltä ja antavat lasten leikkiä vapaasti, sitä parempi.

Rovio ja Lappset tekevät yhteystyössä Angry Birds Activity Park -aktiviteettipuistoja, joista kiinnostavin uutuus on Kiinan Harbinissa juuri avattu lumesta ja jäästä rakennettu puisto. Reima puolestaan valmistaa teemaan sopivan lastenmalliston.

MTV3

Lue myös:

    Uusimmat