Ei voi ainakaan sanoa, että Teknavin vauhti hiipuisi kauden loppua kohden. Päinvastoin.
Nyt on pläjäytetty sellaisia herkkuja leikkaamon tuutista pihalle, että voi pojat! Yleensä herra Alénkin on tässä kohtaa kautta jo hiukan väsynyt, mutta nyt on mieskin päässyt aivan uudelle laukalle.
– On ollut hieno kattaus. Joko ryhdytään pian tekemään uutta kautta?, Markku kyseli Tesla-kuvausten jälkeen.
Täytyy kyllä myöntää, että ei tästä maailmasta tunnu upeat nelipyöräiset loppuvan. Maailman autotuotanto puskee hurjin askelin eteenpäin. Siitä hyvänä esimerkkinä Ferrari 458 Speciale, jota testasimme Alastaron moottoriradalla. Edelliseen malliin 458 Italiaan verrattuna hevosvoimia on tullut noin 40 lisää (597), vaihteistoa on tarkennettu ja ja auton painoakin saatu kevennettyä lähes sata kiloa (1290 kg). Ulkonäkökin on muuttunut virtaviivaisemmaksi ja ilmaa paremmin leikkaavaksi. Näillä muutoksilla satanen kerää sekunteja ajanottokelloon tasan kolme, 0,4 sekuntia edeltäjäänsä nopeampana.
– Mieti Tervis, seuraava malli on 488 GTB, jossa on 3,9-litrainen kaksoisahdettu V8-moottori. Heppoja saatetaan pihalle 670, Markku kertoi ja jatkoi:
– Ferrari, no limit ever!
Muistan vieläkin, kun kuvasimme 458 Italiaa ensimmäisenä tuotantovuotenamme Nummelan lentokentällä vuonna 2011. Se oli myös ensimmäinen ohjelmamme testi-Ferrari. Sen jälkeen "puheenvuoron" Ferrarilta ovat saaneet FF, F12 Berlinetta, California ja nyt tämä 458 Speciale (Videokooste Markku Alénin Ferrari-testeistä Teknavissa).
– Kyllä näissä kaikissa on eroa kuin yöllä ja päivällä, Alén kommentoi.
– Ihan jo moottorin sijoittelussa. FF ja F12 ovat etumoottorisia, muut keski- tai takamoottorisia. Sen tuntee jo käsittelyssä. Mutta siihen kun lisää maagisen vaihde- ja kytkinjärjestelmän vauhtia tukemaan, niin ei ole auton voittanutta, Alén hehkutteli.
– Se on silloin andiamo. –Eikös se olekaan avanti? ihmettelin Markun sanavalintaa. – Ei, se on nyt muuttunut. Andiamo ja matkaan, Alén vakuutteli.