Tuulilasivaurioita syntyy herkästi näin keväällä, kun talven aikana teille ja pihoille levitetty hiekoitussepeli tarttuu renkaiden uriin ja lamelleihin ja irtoilee sitten niistä erilaisissa ajotilanteissa.
Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.
Kysymys: Kannattaako autoon ottaa tuulilasivakuutus?
Vastaus: Omaa tuulilasia voi yrittää säästellä pitämällä riittävää turvaväliä edellä ajavaan. Tällöin edellä ajavan renkaista irtoavat kivet ehtivät laskeutua tien pintaan sen sijaan, että osuisivat tuulilasiin tai konepeltiin.
Turvaväli helpottaa myös kiihdytyskaistalta päätielle siirtyvän liittymistä. Päätietä ajava voi vielä helpottaa kiihdytyskaistaa pitkin tulevan liittymistä entisestään keventämällä kaasua hetkellisesti, jolloin liittyminen onnistuu sujuvammin ja turvallisemmin. Mikäli liittyjä joutuu siirtymään voimakkaasti kiihdyttäen pieneen väliin, osuvat hänen renkaistaan lentelevät kivet takaa lähestyvän tuulilasiin herkemmin kuin pidempään väliin ja rauhallisemmin siirryttäessä. Toki liittyjän on syytä muistaa, että väistämisvelvollisuus näissä tilanteissa on kuitenkin hänellä.
Millainen on sopiva turvaväli eri nopeuksilla ajettaessa? Juttu jatkuu videon alla.


