Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tuulilasin vaihto voi maksaa tuhansia euroja – näin suojelet omaa ja muiden laseja

Asiantuntija suosittaa tuulilasivakuutuksen ottamista.
Asiantuntija suosittaa tuulilasivakuutuksen ottamista.Shutterstock
Julkaistu 15.03.2025 11:45
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Tuulilasivaurioita syntyy herkästi näin keväällä, kun talven aikana teille ja pihoille levitetty hiekoitussepeli tarttuu renkaiden uriin ja lamelleihin ja irtoilee sitten niistä erilaisissa ajotilanteissa.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme auto- ja liikenneaiheisiin kysymyksiin joka viikko. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen lifestyle@mtv.fi.

Kysymys: Kannattaako autoon ottaa tuulilasivakuutus?

Vastaus: Omaa tuulilasia voi yrittää säästellä pitämällä riittävää turvaväliä edellä ajavaan. Tällöin edellä ajavan renkaista irtoavat kivet ehtivät laskeutua tien pintaan sen sijaan, että osuisivat tuulilasiin tai konepeltiin. 

Turvaväli helpottaa myös kiihdytyskaistalta päätielle siirtyvän liittymistä. Päätietä ajava voi vielä helpottaa kiihdytyskaistaa pitkin tulevan liittymistä entisestään keventämällä kaasua hetkellisesti, jolloin liittyminen onnistuu sujuvammin ja turvallisemmin. Mikäli liittyjä joutuu siirtymään voimakkaasti kiihdyttäen pieneen väliin, osuvat hänen renkaistaan lentelevät kivet takaa lähestyvän tuulilasiin herkemmin kuin pidempään väliin ja rauhallisemmin siirryttäessä. Toki liittyjän on syytä muistaa, että väistämisvelvollisuus näissä tilanteissa on kuitenkin hänellä.

Millainen on sopiva turvaväli eri nopeuksilla ajettaessa? Juttu jatkuu videon alla.

1:41Millainen on sopiva turvaväli eri nopeuksilla ajettaessa?Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, mikä on sopiva turvaväli.

Näin säästät muiden laseja

Autoilija voi ajotavallaan jonkin verran vaikuttaa myös siihen, ettei kiviä sinkoilisi oman auton renkaista kanssa-autoilijoiden tuulilaseihin. Esimerkiksi ohitustilanteessa, kannattaa paluu omalle kaistalle aloittaa vasta siinä vaiheessa, kun näkee ohittamansa auton oman auton taustapeilistä (tuulilasissa kiinni oleva sisäpeili). Myös rajut nopeuden ja suunnan muutokset ovat omiaan levittämään renkaiden lamelleja ja irrottamaan kiviä, joten voimakkaita kiihdytyksiä ja hätäisiä ohjausliikkeitä on siis syytä välttää.

Suosittelen myös investoimaan omaan autoon roiskeläpät sekä eteen että taakse. Etuläpät säästävät oman auton kylkiä ja takaläpät puolestaan takana ajavan tuulilasia ja konepeltiä.

Lue myös: Hajonneita auton tuulilaseja menee nykyään enemmän vaihtoon – tästä se johtuu

Vaurio tulisi korjata pian

Aina esimerkillinenkään toiminta ei auta, jos matkassa on huonoa tuuria. Esimerkiksi vastaantulevan tai ohittavan auton renkaasta singahtavaa kiveä on melko mahdotonta ennakoida.

Jos lasiin sitten napsahtaa kiveniskemä, saattaa vielä selvitä lasia vaihtamatta korjauttamalla kiveniskemän mahdollisimman pian. Ennen korjausta kannattaa pyrkiä välttämään voimakkaita lämpötilanmuutoksia lasissa. Esimerkiksi lämmitettävä tuulilasi, johon on tullut kiveniskemä, halkeaa melko varmasti, jos lasin ollessa kylmä sen lämpövastuksiin kytketään virta. Kiveniskemä kannattaa suojata teipillä heti ja ajella sen jälkeen tuulilaseja korjaavaan liikkeeseen. 

Pääsääntöisesti enintään kahden euron kolikon kokoiset kiveniskemät ovat korjattavissa, elleivät ne sijaitse aivan tuulilasin reunassa tai suoraan kuljettajan näkökentässä. Lasin reunassa olevan kiveniskemän paikkaaminen saattaa helposti johtaa lasin halkeamiseen. 

Kuljettajan näkökentässä olevan kiveniskemän korjaamista ei taas suositella, koska se saattaa aiheuttaa optisia taittovirheitä tuulilasiin. Mikäli kiveniskemä ei ole korjattavissa, suosittelen tuulilasin vaihtoa.

Jos lasissa on halkeama, se kannattaa vaihtaa mahdollisimman pian. Vaikka halkeaman eteneminen olisikin pysäytettävissä poraamalla, se ei palauta lasin rakenteellista lujuutta. 

Lue myös: Autoilija, älä erehdy pitämään tätä pelkkänä kosmeettisena haittana – korjaa nopeasti

Entäpä se lasivakuutus?

Kyllä, suosittelen lämpimästi lasivakuutuksen ottamista. 

Nykytuulilasien isohko koko ja niihin liitetyt erilaiset järjestelmät nostavat tuulilasin hintaa. Vastaavasti vaihtotyö on aiempaa monimutkaisempaa, koska vaihdon yhteydessä joudutaan avustinjärjestelmiä tukevat anturit ja kamerat kalibroimaan tehtaan määritysten mukaisesti. Kun vaihtotyö kestää pidempään, myös työosuuden kokonaishinnasta tulee kalliimpi. 

Tuulilasi vaihdettuna saattaa joihinkin henkilöautoihin siis maksaa useita tuhansia euroja – lasivakuutuksen ansiosta lasinvaihdosta selviää maksamalla yleensä noin 150–200 euron omavastuuosuuden. Tuulilasin korjaus onnistuu monen lasivakuutuksen avulla jopa kokonaan ilman omavastuuta. Useimmissa vakuutusyhtiöissä korvauksien maksaminen lasivakuutuksesta ei aiheuta bonusmenetyksiä. Tutustu kuitenkin oman vakuutuksesi ehtoihin huolellisesti.

Lue myös: Helppo teko tekee ajomatkasta turvallisemman – ethän unohda?

teppoboksi_UUSI2025MTV

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lisää aiheesta:

Etelän lumeton talvi rikkonut tavallista enemmän tuulilaseja – kevään perinteistä vahinkopiikkiä ei tulla näkemäänJoka neljännen auton tuulilasi on rikki – tiedätkö, milloin kiveniskemän voi korjata lasia vaihtamatta? "Kuluero on merkittävä"Joka kolmas suomalainen kujalla: Milloin tuulilasin kiveniskemän voi korjata, ja koska koko lasi on vaihdettava?Tuliko tuulilasiin kiveniskemä tai peräti halkeama? Tässä ohjeet ensiapuun ja jatkohoitoonNäistä syistä tuulilasit hajoavat nykyään niin helposti – tämän kokoisen kiveniskemän voi vielä korjataMiksi tuulilasit hajoavat nykyisin niin helposti?
Auton huoltaminenLiikenneTeppo VesalainenAuton varaosatAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Auton huoltaminen
  • 21.10.11:02
    Raha

    Kannattaako auto korjauttaa? Tämä on "maaginen luku"

  • 21.9.07:35
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Mersun vuonna 2022 – ilmoitti viasta yli kaksi vuotta myöhemmin ja vaati kaupan purkua

  • 13.9.11:55
    Autoilun kustannukset

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 7.9.19:09
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Bemarin, joka hajosi jo kotimatkalla – Kuluttajariitalautakunta ei suosittanut hyvitystä kuluista

  • 31.8.19:08
    Kuluttajariidat

    Kuluttaja osti käytetyn Jaguarin – sai kaupan jälkeen todella pysäyttävän tiedon