Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tutkimus syynäsi mainosten ympäristöväitteitä – seassa paljon harhaanjohtavia yleistyksiä

Kimmo Brandt/All Over Press
Julkaistu 28.06.2022 19:54

MTV UUTISET – STT

Suomalaisissa mainoksissa on paljon tuotteiden tai palveluiden ympäristövaikutuksiin liittyviä yleistyksiä, jotka johtavat kuluttajia harhaan, selviää Suomen ympäristökeskuksen (Syke) tutkimuksesta.

Tutkimuksen mukaan jopa puolet mainoksista kertoi tuotteen tai palvelun ympäristövaikutuksista vain hyvin yleisellä tasolla.

Mainosten väitteissä tuotiin esille esimerkiksi vastuullisuutta, ekologisuutta, luonnonmukaisuutta ja ympäristöystävällisyyttä.

– Lainsäädännön mukaan yleistykset tulisi aina täsmentää markkinoinnissa, mutta laskentatuloksia tai täsmennettyä tietoa tarjosi vain kahdeksan prosenttia tutkimistamme mainoksista. Mainonnan perusteella kuluttajat voivat luulla suurinta osaa mainostetuista tuotteista ympäristövaikutuksiltaan vähäisiksi, vaikka todellisuudessa väitteet koskivat vain jotakin osaa tuotteiden ympäristövaikutuksista, sanoo Suomen ympäristökeskuksen tutkija Tero Heinonen tiedotteessa.

Tutkimuksessa käytiin läpi noin 4  500 mainosta sosiaalisessa mediassa ja verkkolehdissä. Tutkimus tehtiin osana Ympäristöväittämät Suomen markkinoilla -hanketta.

Lue myös: Arlan maito sai Ruotsissa vuoden ruokahuijaus -palkinnon, finalistien joukossa myös mantelittomat mantelikorput

Lisää aiheesta:

Jauhelihapaketin teksti hämmentää asiantuntijaa – miksi ruokapakkauksiin lätkäistään kryptisiä merkintöjä?Finnair, Marimekko, Stockmann, Zalando – näin isot firmat hämäävät ostajiaKKV: Aino-jäätelöitä markkinoitu harhaanjohtavastiKuluttaja-asiamies puuttui Vattenfallin ympäristömarkkinointiinKuluttaja-asiamies antoi Fortumille noottia viherpesusta – tv-mainoksen väittämä oli "epämääräinen paremman tulevaisuuden lupaus"Kuluttaja-asiamies peräänkuuluttaa tarkkuutta markkinoinnin ympäristöväittämiin – "Vaatii ymmärrystä, ettei lipsuta viherpesun puolelle"
MainontaEkologisuusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Mainonta
  • 21.10.20:15
    Media

    Iltalehti alkoi veloittaa lukijoita, jotka kieltäytyvät kohdennetusta mainonnasta

  • 8.10.19:47
    K-Market

    K-kauppa vihjaili meloneista – sai huomautuksen

  • 3.9.11:15
    Sosiaalinen media

    Poliisihallitus puuttui somevaikuttajien rahapelimarkkinointiin

  • 23.7.09:17
    Sosiaalinen media

    MEN: Somevaikuttajilla menevät mainokset ja oma sisältö sekaisin

  • 8.7.10:47
    Lapset

    Piirroshahmot pois pillimehuista ja lastenateria loppuu – lapsiin kohdistuva markkinointi muuttuu