Arlan maito sai Ruotsissa vuoden ruokahuijaus -palkinnon, finalistien joukossa myös mantelittomat mantelikorput

Maidon liian yksioikoinen ilmastovaikutuksilla markkinointi on tuonut Arlalle Ruotsissa vuoden ruokahuijaus -palkinnon. Finalistien joukossa olivat myös mantelittomat mantelikorput

Kilpailun tarkoitus on nostaa esiin kuluttajien harhauttamista ja ruokatuotteiden harhaanjohtavaa markkinointia.

Vuoden ruokahuijaukseksi äänestettiin Ruotsissa Arlan maitotölkkien harhaanjohtava markkinointi ja viherpesu. Äkta vara -kuluttajajärjestön Årets matbluff on valittu vuodesta 2015 lähtien.

Arlan luomumaitopurkeissa on ollut ”netto noll klimatavtryck” -merkintä näkyvällä paikalla. Suomeksi tämä tarkoittaa, että ilmastojalanjälki on nettona nolla. 

Tästä kuluttaja on voinut saada sellaisen käsityksen, että maidon tuottaminen on ilmastoneutraalia. Todellisuudessa maidon tuotannolla on ilmastovaikutus ja meijerituotteet kuormittavat ympäristöä. Arlan väite ilmastovaikutuksista perustuu siihen, että yhtiö on ostanut päästökompensaatiota.

Suomalaisten maito-tilojen hiilijalanjälki jää kansainvälisen keskiarvon alapuolelle 2:11
MTV uutisoi viime kesänä, että suomalaisten maitotilojen hiilijalanjälki jää kansainvälisen keskiarvon alapuolelle.

Viherpesu on yleistynyt

Arla ei ole pystynyt osoittamaan todeksi väitettää siitä, että sen maidon ilmastojalanjälki on nolla. Ruotsin kuluttaja-asiamies on haastanut Arlan markkinatuomioistuimeen mainonnan vuoksi.

Äkta vara -järjestön mukaan tuotteiden viherpesu on yleistynyt. Usein markkinoinnin kärkeen nostetaan jokin ympäristön kannalta positiivinen asia tai korostetaan ympäristöystävällisyyttä, vaikka kokonaisuutena tuote ja yrityksen toiminta kuormittavat ympäristöä.

Arla ei ole käyttänyt netto noll -merkintöjä maitopurkeissaan Suomessa.

Finalistien joukossa myös mantelikorput

Vuoden ruokahuijaus -"kisan" finalistien joukkoon pääsivät myös esimerkiksi mantelikorput, joiden ainesosaluettelossa ei ole ollenkaan mantelia. Tosin pussissa on ”voi sisältää pieniä määriä mantelia” -merkintä.

Loppukilpailuun pääsi lisäksi huomattavasti tavallisia auringonkukkaöljyjä hintavampi Plantin mustien tryffeleiden makuinen auringonkukkaöljy. Kuten arvata saattaa, raaka-ainelistassa ei ole tryffeleitä, vaan maku tulee muista kasveista.

Suomessa asiasta uutisoi ensimmäisenä Maaseudun Tulevaisuus.


Lue myös:

    Uusimmat