Maidon liian yksioikoinen ilmastovaikutuksilla markkinointi on tuonut Arlalle Ruotsissa vuoden ruokahuijaus -palkinnon. Finalistien joukossa olivat myös mantelittomat mantelikorput
Kilpailun tarkoitus on nostaa esiin kuluttajien harhauttamista ja ruokatuotteiden harhaanjohtavaa markkinointia.
Vuoden ruokahuijaukseksi äänestettiin Ruotsissa Arlan maitotölkkien harhaanjohtava markkinointi ja viherpesu. Äkta vara -kuluttajajärjestön Årets matbluff on valittu vuodesta 2015 lähtien.
Arlan luomumaitopurkeissa on ollut ”netto noll klimatavtryck” -merkintä näkyvällä paikalla. Suomeksi tämä tarkoittaa, että ilmastojalanjälki on nettona nolla.
Tästä kuluttaja on voinut saada sellaisen käsityksen, että maidon tuottaminen on ilmastoneutraalia. Todellisuudessa maidon tuotannolla on ilmastovaikutus ja meijerituotteet kuormittavat ympäristöä. Arlan väite ilmastovaikutuksista perustuu siihen, että yhtiö on ostanut päästökompensaatiota.
2:11MTV uutisoi viime kesänä, että suomalaisten maitotilojen hiilijalanjälki jää kansainvälisen keskiarvon alapuolelle.
