Tutkija Ylelle: Kitkarenkaista mahdollista kehittää jopa nastoja pitävämmät

Kitkarenkaat on mahdollista saada pitämään jäällä jopa nastarenkaita paremmin, kertoo Yle.

Jäisen tien ja renkaan välistä kitkaa Aalto-yliopistossa tutkiva Ari Tuononen ehdottaa, että Suomessa voitaisiin siirtyä ajamaan puolet vuodesta kitkarenkailla.

Tutkijan mukaan kitkarenkaat voitaisiin jään mikroskooppisen pientä karheutta hyödyntämällä saada pitämään jäällä jopa nastarenkaita paremmin. Jo nykyiset kitkarenkaat pitävät hyvin, jos jää on suoraan asfaltin päällä. 

Tuononen ehdottaa, että nastarenkaista luovuttaisiin kokonaan ja kitkarenkaat pidettäisiin alla siihen saakka, kunnes yöpakkaset ovat kokonaan ohi ja päivälämpötilat nousevat kaksinumeroisiksi. Kitkat olisivat silloin alla puoli vuotta. 

Kesärenkaiksi kitkoista ei tutkijan mukaan ole. Syksyllä kitkarenkaisiin vaihdettaisiin, kun tiet alkavat huurtua.

Ylen haastattelema Trafin tieliikennejohtaja Marko Sillanpää pitää tutkijan ehdotusta kiinnostavana. Kitkarenkaat voisivat vähentää teiden kulumista, katupölyä ja pienhiukkaspäästöjä.

Kuuden kuukauden kitkarenkaat mahdollista kehittää

Nokian Renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri on Tuonosen ehdotuksesta huolissaan ja innoissaan. 

– Jos toukokuuhun ajettaisiin kitkarenkailla, niin kitkarenkaan tiheä lamellointi yhdistettyä pehmeään kumiseokseen aiheuttaa sen, että renkaan kulutuspinta alkaa hammastua. Se taas aiheuttaa renkaissa ikävää lisä-ääntä, Morri kertoo Ylelle.

Mikäli kitkarenkaiden kulumisongelmista haluttaisiin eroon, pitäisi Morrin mukaan tinkiä maksimitalvipidosta. Joka tapauksessa kuuden kuukauden kitkarenkaat olisi mahdollista kehittää.

Lue myös:

    Uusimmat