Tutkija: Kolmas Marimekko-kohu katkaisisi kamelin selän

Turun kauppakorkeakoulun dosentti Pirjo Vuokko uskoo, että kolmas plagiointikohu olisi Marimekolle liikaa. Se saisi ihmiset kyseenalaistamaan koko yrityksen moraalin.

Kamelin selkä on jo nyt notkollaan, arvioi Vuokko arvioi. Kohujen vaikutuksia pehmentää kuitenkin Marimekon vahva brändi.

– Vahva brändi on kuin väestönsuoja. Se kestää, kun sota syttyy, Vuokko sanoo.

Se, millaisia vaikutuksia plagiointimyrskyillä on Marimekon imagoon, riippuu Vuokon mukaan siitä, mistä tekijöistä Marimekon brändi ihmisten mieliin syntyy. Tietty kuluttajaryhmä liittää Marimekkoon puhtaasti esteettisiä mielikuvia. Toisille yhtiö taas edustaa suomalaista designia ja on jopa ikonisessa asemassa.

Ulkomailla Marimekkoon liittyvät mielikuvat ovat Vuokon arvion mukaan lähinnä esteettisiä ja mielleyhtymät kansallisesta ikonista puuttuvat. Silloin tällaiset mainekolhut eivät välttämättä paljoa merkitse.

– Mutta jos mielikuvaan liittyy paljon arvoja, joiden yli yrityksen koetaan kävelevän, se voi olla asiakassuhteelle lopullinen goodbye.

Vuokko huomauttaa, että verkostoituneessa maailmassa tieto leviää nopeasti ja pitkälle. Voi syntyä esimerkiksi boikotointiliikkeitä, joilla pyritään lisäämään kapuloita epäeettisyyksistä narahtaneen yrityksen rattaisiin.

Imagohaitat saattavat Vuokon mukaan ulottua myös yhteistyökumppaneihin.

– Miten sattuikin, että Finnairilla oli koneessaan juuri tämä plagioitu kuosi. Menivätkö nekin tähän halpaan?

(MTV3 - STT)

Lue myös:

    Uusimmat