Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tutkija: Kolmas Marimekko-kohu katkaisisi kamelin selän

Marimekon Metsänväki-kangasta tehdään Helsingin Herttoniemen tehtaalla marraskuussa 2007. Toukokuussa paljastui, että Kristina Isolan suunnittelema kuosi oli plagiaatti ukrainalaisen kansantaiteilijan työstä.
Marimekon Metsänväki-kangasta tehdään Helsingin Herttoniemen tehtaalla marraskuussa 2007. Toukokuussa paljastui, että Kristina Isolan suunnittelema kuosi oli plagiaatti ukrainalaisen kansantaiteilijan työstä.
Julkaistu 15.08.2013 16:14(Päivitetty 27.09.2013 13:54)

Turun kauppakorkeakoulun dosentti Pirjo Vuokko uskoo, että kolmas plagiointikohu olisi Marimekolle liikaa. Se saisi ihmiset kyseenalaistamaan koko yrityksen moraalin.

Kamelin selkä on jo nyt notkollaan, arvioi Vuokko arvioi. Kohujen vaikutuksia pehmentää kuitenkin Marimekon vahva brändi.

– Vahva brändi on kuin väestönsuoja. Se kestää, kun sota syttyy, Vuokko sanoo.

Se, millaisia vaikutuksia plagiointimyrskyillä on Marimekon imagoon, riippuu Vuokon mukaan siitä, mistä tekijöistä Marimekon brändi ihmisten mieliin syntyy. Tietty kuluttajaryhmä liittää Marimekkoon puhtaasti esteettisiä mielikuvia. Toisille yhtiö taas edustaa suomalaista designia ja on jopa ikonisessa asemassa.

Ulkomailla Marimekkoon liittyvät mielikuvat ovat Vuokon arvion mukaan lähinnä esteettisiä ja mielleyhtymät kansallisesta ikonista puuttuvat. Silloin tällaiset mainekolhut eivät välttämättä paljoa merkitse.

– Mutta jos mielikuvaan liittyy paljon arvoja, joiden yli yrityksen koetaan kävelevän, se voi olla asiakassuhteelle lopullinen goodbye.

Vuokko huomauttaa, että verkostoituneessa maailmassa tieto leviää nopeasti ja pitkälle. Voi syntyä esimerkiksi boikotointiliikkeitä, joilla pyritään lisäämään kapuloita epäeettisyyksistä narahtaneen yrityksen rattaisiin.

Imagohaitat saattavat Vuokon mukaan ulottua myös yhteistyökumppaneihin.

– Miten sattuikin, että Finnairilla oli koneessaan juuri tämä plagioitu kuosi. Menivätkö nekin tähän halpaan?

(MTV3 - STT)

Marimekko: Kopiokohun vaikutusta brändiin ei vielä tiedetä

Marimekon tulos yhä tappiolla

Lisää aiheesta:

Ultrapikamuodin myyntiin halutaan puuttua: "Tässä on Suomen kansan etu kyseessä myös"Auttaisiko amerikkalaisten tuotteiden boikotointi kääntämään Trumpin pään? Tutkijalta tyly arvioKohu Iittalan ympärillä paljastaa kiintymyksen ikoniseen yhtiöön – professori: "Eihän tässä ole kyse pelkästään logosta"Kuukautissuojia valmistava suomalaisyritys joutui aktivistin "silmätikuksi" – Vuokkoset yllätti hauskalla vastareaktiollaan: "Toivottavasti tykkäät"Yli 80 Makia-vaatebrändin nimikettä ottanut inspiraationsa muualta – Makian johto avaa suunsa plagiointisyytöksistä: "Nämä kohutapaukset eivät ole kopioita, vaan meidän versioitamme" Mainetutkija: Nokian Renkaat kompuroi, Nordealla vielä mahdollisuus
Talous

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • Eilen19:08
    Politiikka

    Suomi lakkauttaa lähetystöjä säästöihin vedoten – miksi se avaa jo neljännen edustuston Yhdysvaltoihin?

  • Eilen15:56
    Sähkö

    Sähkön hinta heilahti reilusti miinukselle – nyt yhtiö saa tuta erikoisesta virheestään

  • Eilen14:06
    Verkkokauppa

    Yllättävä tulos: Kuluttajaliitto selvitti, keitä ovat "temuttajat"

  • 14.12.12:27
    Elektroniikka

    "Ensimmäinen latauskerta on kriittinen" – tarkkana jouluostoksilla, halpatuotteissa piilee turvallisuusriski!

  • 13.12.06:45
    Joulu

    Näin vältät joulusta koituvan talouskrapulan – "Pystyy säästämään kolminumeroisen luvun"