Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tuore tutkimus patistaisi pyörän selkään muuttamalla työpaikan pysäköinnin veronalaiseksi eduksi: Ministeriltä ei kommenttia

All Over Press
Julkaistu 17.09.2021 14:47

MTV UUTISET – STT

Työpaikalla tapahtuva autopysäköinti tulisi muuttaa veronalaiseksi luontaiseduksi, ja työnantajien tulisi vähentää ilmaisten parkkipaikkojen tarjontaa työntekijöilleen erityisesti kuntakeskuksissa ja vastaavilla alueilla.

Näin suositellaan tuoreessa tutkimuksessa, jossa selvitettiin, miten pyöräilyä ja kävelyn osuutta kaikista matkoista voitaisiin edistää.

Tutkimus on osa valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarjaa. Raporttien sisällöstä vastaavat tiedon tuottajat, eikä sisältö välttämättä edusta valtioneuvoston näkemystä.

2:34Työmatkapyöräilijä voi optimoida vaatetuksensa kelin mukaanPyöräilyvarusteet voi optimoida kelien mukaan.

Tutkimuksen mukaan kuntakeskuksissa ja vastaavilla alueilla hyvä ratkaisu voisi olla, että työnantaja vuokraa pysäköintipaikat keskitetyistä laitoksista ja työntekijät huolehtivat itse pysäköinnin kustannuksista.

–  Taloudellisia ohjauskeinoja tulee selvittää tarkemmin sekä ottaa käyttöön esimerkiksi kokeilujen kautta. Ohjauskeinot tulee yhdistää hyvään ja sujuvaan infraan sekä viestintäkampanjointiin, julkaisussa sanotaan.

"Psykologinen vaikutus voi olla suuri"

Julkaisun mukaan työnantajan tarjoama ilmainen tai edullinen pysäköintipaikka on Suomessa varsin yleinen työsuhde-etu. Työnantajan tarjoamaa pysäköintipaikkaa työpaikan läheisyydessä ei yleensä katsota veronalaiseksi tuloksi. Valtiovarainministeriön aikaisemman selvityksen mukaan työntekijä voi saada vuositasolla korkeimmillaan 3  600 euroa verotonta etua, mutta edun määrä vaihtelee eri alueilla.

Tutkimuksessa sanotaan, että joidenkin aikaisempien tutkimusten mukaan pysäköinnin hinnoittelulla on todettu olevan vain kohtalaisen pieniä käyttäytymisvaikutuksia.

– Valtakunnallisella työpaikkapysäköinnin maksullisuuden periaatteella olisi kuitenkin joidenkin tutkijoiden mukaan suuri psykologinen vaikutus, jonka vuoksi sitä olisi pidettävä mahdollisuutena aktiivisen liikkumisen edistämisessä, julkaisussa sanotaan.

Lisäksi joidenkin tutkijoiden mukaan työpaikkapysäköinnin hinnoittelu tai pysäköintiedun verotus lisää julkisen ja kevyen liikenteen käyttöä erityisesti, jos muut mahdolliset tuet kohdistetaan muihin liikennemuotoihin kuin henkilöautoiluun.

Suomessa näitä tukia edustaa muun muassa työsuhdematkalippu.

Myös sähköpyörien hankinnan tukemista suositellaan

Suomessa on valtakunnalliset liikennepoliittiset tavoitteet, joihin sisältyy kävelyn ja pyöräilyn yhteenlasketun osuuden nostaminen 30 prosentilla matkoista sekä liikenteen kokonaispäästöjen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä. Tutkimuksen päätavoitteena oli kartoittaa tietoa, jolla voidaan nopeuttaa näiden tavoitteiden toteutumista.

Tutkimuksen päämenetelminä olivat kansainvälinen kirjallisuuskatsaus ja asiantuntijahaastattelut.

Työpaikkapysäköinnin verotuksen lisäksi julkaisussa ehdotetaan monia muitakin keinoja kuten talvihoidon tehostamista pyöräilyn pääreiteillä. Lisäksi julkaisu suosittaa sähköpyörien hankinnan tukemista. Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) ei kommentoinut asiaa STT:lle. STT olisi halunnut kysyä Harakalta, mitä suosituksia hallitus voisi lähteä edistämään.

Lisää aiheesta:

Ministeriö löysi jotain, mistä suomalaista autoilijaa ei veroteta, mutta kanta on selvä: "Tulisi muuttaa veronalaiseksi luontoiseduksi"Työryhmä haluaa lisätä sähköautojen määrän 10 vuodessa 700 000:een, valtaosan pitäisi olla täyssähköautojaMinisteriön työryhmä väläyttää työpaikkapysäköinnin verottamista – Vanhanen jyrähti: "Minulta ei ole edes kysytty"Autoalalta vihreää valoa kilometriverolle, punaista autoverolle – moniin päästötoimiin voitaisiin ryhtyä jo tällä hallituskaudellaLiikenne- ja viestintäministeriö hoksasi, ettei erästä autoilijoiden elämää helpottavaa "etua" veroteta lainkaan – ainakaan siis vieläKeskustan hallituskumppanit nihkeinä sähköpyörätuelle: "Tukisoppa ei saa tyylipisteitä"
PäästötVerotPolkupyörätIlmastonmuutosKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Päästöt
  • 13.11.07:45
    Lentokoneet

    Vedystä ja hiilidioksidista syntyy lentopolttoainetta – suomalaisyritys pisimmällä

  • 29.10.14:11
    Maastopalot

    Maastopalojen pienhiukkasista yli 100 000 ennenaikaista kuolemaa vuosittain

  • 24.10.05:48
    Ilmastonmuutos

    Suomen talvet voivat kylmetä hurjasti – ei todellakaan paluu "vanhoihin kunnon aikoihin"

  • 17.10.18:47
    Yhdysvallat

    Trumpin uhkailu kaatoi äänestyksen meriliikenteen päästövähennysjärjestelmästä

  • 15.10.00:01
    Ilmastonmuutos

    Etla: Kasvihuonekaasujen päästöt vähenevät, suurimmat päästöt nyt liikenteestä ja maataloudesta