Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Tuleva F1-uudistus testiin alemmassa luokassa – tältä seuraavan sukupolven renkaat näyttävät

Pirellin renkaat vaativat vuodesta 2021 alkaen 18 tuuman vanteet.
Pirellin renkaat vaativat vuodesta 2021 alkaen 18 tuuman vanteet.Xavier Bonilla/NurPhoto
Julkaistu 09.08.2019 07:05
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

F1-sarjassa vuonna 2021 käyttöön tulevat 18 tuuman renkaat ovat parhaillaan testikäytössä Formula 2 -luokan autossa.

Rengasvalmistaja Pirelli on aloittanut uusien renkaiden testauksen jo hyvissä ajoin ennen lopullista siirtymää. Vannekoko kasvaa merkittävästi puolentoista vuoden päästä, sillä 13 tuuman vanteista hypätään suoraan 18-tuumaisiin.

18 tuuman kumeja testattiin jo ensimmäisen kerran toukokuussa Italian Mugellossa. Parhaillaan rengastestejä tehdään F2-autolla Ranskassa.


Uusi rengastyyppi otetaan myös kisakäyttöön ensimmäisenä Formula 2 -sarjassa ensi kaudella. Matalan profiilin renkaista toivotaan kestävämpiä, mutta vaikeampia lämmittää optimitilaan, mikä lisää taistelua kisatilanteissa.

Samalla iso muutos profiilissa pakottaa tallien suunnittelemaan myös jousituksensa ja jarrut uusiksi. Isommat vanteet ovat matalalla rengasprofiililla myös alttiimpia vaurioille kanttikiviä ylitettäessä.


Lisää aiheesta:

Valtteri Bottas pääsi testaamaan F1-sarjan näyttävää kohu-uudistusta – asiantuntija ilmaisi huolenaiheensa
F1-autoihin tulossa aiempaa suuremmat renkaat – kuvat testeistä paljastavat, miltä ne näyttävät Mercedeksen autossa
Kimi Räikkönen korkkasi F1-kauden 2020 uudistuksen – Abu Dhabin testeissä kokeillaan muutakin kuin autojen varustusta
Pirelli julkisti kahden seuraavan kisan rengasvalinnat – Ferrari aggressiivisella taktiikalla kotikisaan
Räikkösen tulevasta autosta paljastus: moottoriin isoja muutoksia
Video: Salamyhkäiset F1-rengastestit Ferrarin radalla
F1RenkaatUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen11:46
    Lando Norris

    F1-sarjan kohukaksikko: Puhdas pöytä

  • ke12:15
    Max Verstappen

    Max Verstappen uhkaa – apuja ei ole luvassa

  • ti08:07
    Christian Horner

    Toto Wolffilta kovaa tekstiä potkut saaneesta Christian Hornerista – hillitön elokuvavertaus

  • ma14:24
    Max Verstappen

    Max Verstappenista huimaa puhetta kilpailijatallista

  • ma00:03
    F1-liveseuranta

    Max Verstappen jyräsi – F1-kuski älähti tallinsa hämmentävästä määräyksestä