Trendianalyytikko: Näin Suomi käyttää rahansa tulevaisuudessa

Trendianalyytikko Asko Ahokas näkee työkseen tulevaisuuteen: Hänen mukaansa Suomessakin nousevia kuluttajatrendejä ovat muun muassa oman itsen brändääminen, paikallisuus ja tuhlaamisesta kieltäytyminen.

Trendianalyytikko Asko Ahokas on tulevaisuuden visiönääri työkseen: Hänen tehtävänään on tietää, millainen maailma on vuosien päästä.

Hän seuraa myös kuluttamista tarkasti ja seuraa trendejä – pinnalla ovat tällä hetkellä esimerkiksi nuorten muotoutuminen "myyväksi sukupolveksi".

– Näille nuorille on itsestään selvää, että he ryhtyvät yksityisyrittäjksi. Oman itsen brändääminen on suosittua, jota edesauttaa esimerkiksi sosiaalinen media, Ahokas toteaa.

Myös omilla käsillä tekeminen on suosittua paitsi vanhojen nyt myös entistä enemmän nuorten keskuudessa. Tuunaaminen ja diy-ohjeet ovat jatkuvasti suositumpia. Perinteisistä arvoista nousee toinenkin tärkeä trendi, paikallisuus.

– Paikallisuus on nouseva trendi paitsi Suomessa, myös maailmalla. Omasta yhteisöstä halutaan huolehtia ja sen etujen kaitsemiseen panostetaan. Loistava esimerkki tästä on amerikkalainen pikkukaupunki Saranac Lake, jonka asukkaat voittivat yhteisellä panostuksellaan jättiketju Walmartin.

Walmart suunnitteli avaavansa liikkeen kaupunkiin, mutta asukkaat olivat toista mieltä: suurella todennäköisyydellä asiakkaita ei olisi riittänyt kaupungin pikkukauppoihin, jolloin useat ihmiset jäisivät työttömäksi.

– Asukkaat perustivat yhdessä ja yhteisillä rahoilla Saranac Lake Community -kaupan, joka kasvoi niin suureksi, ettei Walmart halunnut enää aloittaa liiketoimintaansa paikkakunnalla.

Tämän hetken suurimmat kuluttajatrendit meillä ja maailmalla:

  • Nuorille tärkeää on oman brändin kehittäminen. Yksityisyrittäjyys on selkeä tavoite monelle ja oman itsen brändäys on myös pinnalla.
  • Paikallisuus ja oma asuinalue ovat entistä tärkeämpiä asioita.
  • Huono taloustilanne on aiheuttanut sen, että ostamisesta kieltäytyminen on myös eräänlainen trendi: Ihmiset saavat mielihyvää siitä, että kulutusta vähennetään ja harkitaan ostoksia tarkkaan.
  • Omilla käsillä tekeminen, kuten käsityöt ja vanhan muokkaaminen uuteen uskoon ovat suosittuja paitsi vanhemman väestön, myös nuorten keskuudessa.
  • Keski-ikäiset nauttivat olostaan nyt enemmän kuin aikaisemmin: Tiedostetaan, että nyt voidaan toteuttaa omaa itseä ja tehdä niitä asioita, joita on velvollisuudesta jätetty aikaisemmin tekemättä.
  • Maailmalla suosittu nettishoppailu nostaa vihdoin osuuttaan myös Suomessa.

Hannele Järvelä( MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat