Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tesla-pomo: "Emme halua murskata kilpailijoitamme" – muistutti tarjouksesta, joka on edelleen voimassa

7:26Volkswagen on aloittanut ID.3:n valmistuksenSähköinen ID.3 on Volkswagenin mukaan sen historian tärkeimpiä malleja Kuplan ja Golfin ohella.
Julkaistu 14.08.2020 11:56

Ville Järveläinen

Kilpailijat ovat tunnustaneet Teslan etumatkan, mutta ne haluavat kuroa sen kiinni omin avuin.

Teslalla on useiden vuosien etumatka moniin sähköautoja kehittäviin perinteisiin autovalmistajiin, minkä myös jotkin kilpailijat, kuten Audi ja Volkswagen, ovat itsekin myöntäneet. Etumatka on merkittävä erityisesti autonomisen ajamisen mahdollistavan teknologian ja ohjelmisto-osaamisen osalta.

Vaikka tilanne lieneekin kalifornialaisvalmistajalle taloudellisesta näkökulmasta tarkasteluna mieluinen, ei se ole toimitusjohtaja Elon Muskin mukaan ihanteellinen suurempaa kuvaa tarkastellessa.

Tesla on aina julistanut, että sen tärkeimpänä tehtävänä on edistää sähköisiin liikkumismuotoihin siirtymistä maailmanlaajuisella tasolla, ja Musk on todennut olevansa halukas lisensoimaan Teslan tekniikkaa muille valmistajille, mikäli nämä tahtovat hankkia niin sanotusti valmiin paketin tai osia siitä.

Lue myös: Superfuturistinen Cybertruck voi olla täysi floppi – Tesla-pomolla on kuitenkin myös suunnitelma B

Tarjoukseen on kuitenkin tiettävästi tarttunut ainoastaan kaksi kilpailijaa vuosien varrella. Teslan teknologiaa on nähty toistaiseksi vain Mercedes-Benzin sähköisessä B-sarjassa sekä Toyotan RAV4-sähkökonversiossa, jotka hyödynsivät kilpailijansa akkuteknologiaa. Kumpaakin autoa valmistettiin vain hyvin pieni määrä, ja Musk onkin todennut, että nämä yhteistyöt olivat aivan liian pieniä Teslan makuun.

– Emme haluaisi lähteä tällaisiin projekteihin. Haluamme projekteja, jotka muuttavat maailmaa, Muskin kerrotaan sanoneen.

Musk teki hiljattain toisen julistuksen luettuaan artikkelin, jossa väitettiin saksalaisten autovalmistajien jäävän sähköautojen kehityksessä Teslan jalkoihin. 

– Haluamme vain kiihdyttää kestävämpiin energiamuotoihin siirtymistä, emme murskata kilpailijoitamme, Musk twiittasi heinäkuun lopulla.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

Kun Muskilta kysyttiin, voisiko myös Autopilot-ajoavustin kuulua pakettiin, totesi hän, että mikä ettei.

Latausverkosto on Teslan myyntivaltti

Teslan kilpailijat, Volkswagen-konserni etunenässä, ovat kuitenkin investoineet omiin sähköautoprojekteihinsa miljardeja – jopa kymmeniä miljardeja. Oman kehitystyön hylkääminen ja vastaavan tekniikan ostaminen Teslalta tuskin kuuluu ainakaan perinteisten autojättien suunnitelmiin.

Mutta se osa-alue, millä perinteiset valmistajat voisivat ehkä tehdä yhteistyötä Teslan kanssa, on InsideEVs-sivuston mukaan latausverkosto. Teslan myyntivalttina on sen oma Supercharger-verkosto, joka hakee edelleen vertaistaan, mutta se on ainoastaan Teslojen käytössä. Siis ainakin toistaiseksi.

Vuonna 2015 Musk totesi, että Superchargerit ovat myös muiden valmistajien käytettävissä. Ainoina vaatimuksina – ja varsin reiluilta kuulostavina sellaisina – on, että autojen on kyettävä ottamaan Superchargerin tarjoama virtamäärä turvallisesti vastaan ja että ne maksavat sen mitä lataavatkin.

Lähteet: InsideEVs, Charged, Nikkei, Teslarati

Lue myös: Sähköautojen julkisia latauspisteitä jo yli miljoona – täällä tolppien pystytystahti on kaikkein kovinta

Lisää aiheesta:

Fordin toimitusjohtaja vähätteli Teslaa vain vuosi sitten – kiittelee nyt Elon Muskia "tien näyttämisestä"Teslan iso myyntivaltti jäämässä historiaan tänä syksynä? Voi aiheuttaa närkästystä myös autojen omistajissaTesla-pomo Elon Musk myönsi viimein: "Emme olettaneet sen olevan niin vaikeaa"Autovalmistajat haluttomia yhteistyöhön Applen kanssa – tässäkö perimmäinen syy?Kohujen ja vakavien syytösten riivaama autovalmistaja ilmoitti palauttavansa rahat "Mäyrän" ennakkotilaajille – yhtiön piti olla seuraava TeslaKääntyikö Teslan ykköskriitikon takki? Hehkuttaa nyt "äärimmäisen hyvää" myyntiä ja Elon Muskia: ”Teslaa johdetaan viimein kuin normaalia yritystä”
AutotSähköautotTeslaLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 19:15
    Pysäköinninvalvonta

    Käsittämätön parkkeerausilmiö: "Pysäköinnintarkastajat eivät voi ymmärtää"

  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 22.10.15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 21.10.12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!