Tesla-pomo: "Emme halua murskata kilpailijoitamme" – muistutti tarjouksesta, joka on edelleen voimassa

Volkswagen on aloittanut ID.3:n valmistuksen 7:26
Sähköinen ID.3 on Volkswagenin mukaan sen historian tärkeimpiä malleja Kuplan ja Golfin ohella.

Kilpailijat ovat tunnustaneet Teslan etumatkan, mutta ne haluavat kuroa sen kiinni omin avuin.

Teslalla on useiden vuosien etumatka moniin sähköautoja kehittäviin perinteisiin autovalmistajiin, minkä myös jotkin kilpailijat, kuten Audi ja Volkswagen, ovat itsekin myöntäneet. Etumatka on merkittävä erityisesti autonomisen ajamisen mahdollistavan teknologian ja ohjelmisto-osaamisen osalta.

Vaikka tilanne lieneekin kalifornialaisvalmistajalle taloudellisesta näkökulmasta tarkasteluna mieluinen, ei se ole toimitusjohtaja Elon Muskin mukaan ihanteellinen suurempaa kuvaa tarkastellessa.

Tesla on aina julistanut, että sen tärkeimpänä tehtävänä on edistää sähköisiin liikkumismuotoihin siirtymistä maailmanlaajuisella tasolla, ja Musk on todennut olevansa halukas lisensoimaan Teslan tekniikkaa muille valmistajille, mikäli nämä tahtovat hankkia niin sanotusti valmiin paketin tai osia siitä.

Tarjoukseen on kuitenkin tiettävästi tarttunut ainoastaan kaksi kilpailijaa vuosien varrella. Teslan teknologiaa on nähty toistaiseksi vain Mercedes-Benzin sähköisessä B-sarjassa sekä Toyotan RAV4-sähkökonversiossa, jotka hyödynsivät kilpailijansa akkuteknologiaa. Kumpaakin autoa valmistettiin vain hyvin pieni määrä, ja Musk onkin todennut, että nämä yhteistyöt olivat aivan liian pieniä Teslan makuun.

– Emme haluaisi lähteä tällaisiin projekteihin. Haluamme projekteja, jotka muuttavat maailmaa, Muskin kerrotaan sanoneen.

Musk teki hiljattain toisen julistuksen luettuaan artikkelin, jossa väitettiin saksalaisten autovalmistajien jäävän sähköautojen kehityksessä Teslan jalkoihin

– Haluamme vain kiihdyttää kestävämpiin energiamuotoihin siirtymistä, emme murskata kilpailijoitamme, Musk twiittasi heinäkuun lopulla.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

Kun Muskilta kysyttiin, voisiko myös Autopilot-ajoavustin kuulua pakettiin, totesi hän, että mikä ettei.

Latausverkosto on Teslan myyntivaltti

Teslan kilpailijat, Volkswagen-konserni etunenässä, ovat kuitenkin investoineet omiin sähköautoprojekteihinsa miljardeja – jopa kymmeniä miljardeja. Oman kehitystyön hylkääminen ja vastaavan tekniikan ostaminen Teslalta tuskin kuuluu ainakaan perinteisten autojättien suunnitelmiin.

Mutta se osa-alue, millä perinteiset valmistajat voisivat ehkä tehdä yhteistyötä Teslan kanssa, on InsideEVs-sivuston mukaan latausverkosto. Teslan myyntivalttina on sen oma Supercharger-verkosto, joka hakee edelleen vertaistaan, mutta se on ainoastaan Teslojen käytössä. Siis ainakin toistaiseksi.

Vuonna 2015 Musk totesi, että Superchargerit ovat myös muiden valmistajien käytettävissä. Ainoina vaatimuksina – ja varsin reiluilta kuulostavina sellaisina – on, että autojen on kyettävä ottamaan Superchargerin tarjoama virtamäärä turvallisesti vastaan ja että ne maksavat sen mitä lataavatkin.

Lue myös:

    Uusimmat