Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tästä syystä lentokoneet ovat yleensä valkoisia – taustalla sekä turvallisuus että kustannukset

Finnairin lentokone laskeutumassa Thaimaan Phuketiin.
Finnairin lentokone laskeutumassa Thaimaan Phuketiin.
Julkaistu 02.10.2017 17:55

MTV LIFESTYLE

Siihen on syynsä, miksi suurin osa maailman lentokoneista on valkoisia. Kyse ei ole mistään muoti-ilmiöstä.

Vaikka kaikki lentoyhtiöt teippaavatkin koneensa omilla logoillaan, on käytännössä kaikilla maailman lentokoneilla yksi yhdistävä ulkonäköseikka; ne ovat valkoisia. Toisin kuin monesti luullaan, se ei kuitenkaan ole niiden luonnollinen väri, vaan ne on maalattu valkoiseksi muutamasta hyvästä syystä.

Yhden koneen maalaamiseksi valkoiseksi tarvitaan noin 250 litraa maalia.

Business Insider haastatteli puhelimitse MIT:n professoria R. John Hansmania, joka kertoi valkoisen ja muiden hyvin vaaleiden värien toimivan aurinkorasvan tavoin. Ne heijastavat auringosta tulevaa valoa ja näin ollen ehkäisevät lentokoneen rungon tarpeetonta kuumentumista, mikä puolestaan säästää lentoyhtiöltä paljon rahaa viilennyskustannuksissa.

Toinen, edellistä tärkeämpi syy lentokoneiden valkoisuuteen on se, että se suojelee lentokoneen muovista ja komposiittimateriaaleista valmistettuja osia.

Toiset lentoyhtiöt kuitenkin ovat valinneet toisenlaisen lähestymistavan. Esimerkiksi American Airlinesin koneet ovat tulleet tunnetuiksi metallisesta ulkoasustaan. Näihin koneisiin maalia ei ole käytetty lainkaan. Ilman maalipintaa koneiden pinta kuitenkin kuluu enemmän ja esimerkiksi American Airlines on joutunut usein hiomaan koneidensa pintaa, mikä maksaa sekä aikaa että rahaa.

Tummemmilla maaleilla on myös tapana haalistua auringossa melko nopeasti, joten valkoinen kone tulee halvemmaksi kuin tumma, jota joutuisi maalaamaan useammin.

***

0:42Bussin ja auton kolari milleistä kiinni

Lisää aiheesta:

"Kun virta on sammutettu, niin se on koneen loppu" – tällainen on Espanjassa sijaitseva lentokoneiden huoltamo ja romuttamo, jossa korona-aikana kulut juoksevat ja parkkimaksut tikittävätTiedätkö, miksi laivan runko on alaosastaan usein punainen? Kyse ei ole sattumastaTiesitkö? Tästä syystä useimmat farkut ovat sinisiä16 asiaa, joita et tiennyt lentomatkustamisestaLentokapteeni kertoo, miksi lentämistä on ihan turha pelätäYle: Tämän vuoksi harmaa on niin suosittu auton väri – punaisen peli on pelattu!
LentokoneetAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lentokoneet
  • 13.9.21:27
    Puola

    Venäläinen drooni loukkasi Romanian ilmatilaa – hävittäjät ilmaan

  • 13.9.19:17
    Intia

    Tätä irtoamista ei toivoisi näkevän lentokoneen noustessa ilmaan – dramaattinen video Intiasta

  • 11.9.17:02
    Valko-Venäjä

    Yhdysvallat poistamassa pakotteet valkovenäläiseltä Belavia-lentoyhtiöltä

  • 6.9.15:14
    Venäjä

    SVT: Venäjä häiritsi alkuvuodesta yli sataatuhatta lentoa Itämeren alueella

  • 5.9.22:41
    Donald Trump

    Yhdysvallat lähettää hävittäjiä Puerto Ricoon