Tästä syystä lentokoneet ovat yleensä valkoisia – taustalla sekä turvallisuus että kustannukset

Siihen on syynsä, miksi suurin osa maailman lentokoneista on valkoisia. Kyse ei ole mistään muoti-ilmiöstä.

Vaikka kaikki lentoyhtiöt teippaavatkin koneensa omilla logoillaan, on käytännössä kaikilla maailman lentokoneilla yksi yhdistävä ulkonäköseikka; ne ovat valkoisia. Toisin kuin monesti luullaan, se ei kuitenkaan ole niiden luonnollinen väri, vaan ne on maalattu valkoiseksi muutamasta hyvästä syystä.

Yhden koneen maalaamiseksi valkoiseksi tarvitaan noin 250 litraa maalia.

Business Insider haastatteli puhelimitse MIT:n professoria R. John Hansmania, joka kertoi valkoisen ja muiden hyvin vaaleiden värien toimivan aurinkorasvan tavoin. Ne heijastavat auringosta tulevaa valoa ja näin ollen ehkäisevät lentokoneen rungon tarpeetonta kuumentumista, mikä puolestaan säästää lentoyhtiöltä paljon rahaa viilennyskustannuksissa.

Toinen, edellistä tärkeämpi syy lentokoneiden valkoisuuteen on se, että se suojelee lentokoneen muovista ja komposiittimateriaaleista valmistettuja osia.

Toiset lentoyhtiöt kuitenkin ovat valinneet toisenlaisen lähestymistavan. Esimerkiksi American Airlinesin koneet ovat tulleet tunnetuiksi metallisesta ulkoasustaan. Näihin koneisiin maalia ei ole käytetty lainkaan. Ilman maalipintaa koneiden pinta kuitenkin kuluu enemmän ja esimerkiksi American Airlines on joutunut usein hiomaan koneidensa pintaa, mikä maksaa sekä aikaa että rahaa.

Tummemmilla maaleilla on myös tapana haalistua auringossa melko nopeasti, joten valkoinen kone tulee halvemmaksi kuin tumma, jota joutuisi maalaamaan useammin.

***

Bussin ja auton kolari milleistä kiinni 0:42

Lue myös:

    Uusimmat