Tässäkö teiden turvallisin menopeli?

Maahantuojien tuorein tapa markkinoida mopoautoa voi johtaa kuluttajia harhaan, todetaan liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Mopoauton maahantuojat esittelevät nuorten suosiman menopelin teiden turvallisimpana ajoneuvona, sillä yksikään nuori ei ole kuollut sen kyydissä Suomen teillä. Muun muassa viikonvaihteen Helsingin Sanomissa olleessa mainoksessa annetaan ymmärtää, että mopoauto olisi myös perinteistä mopoa turvallisempi. Johtopäätös on tehty poimimalla faktoja onnettomuustilastoista.

- Mopoautoja on niin vähän liikenteessä, että tällainen johtopäätös ei kerro koko totuutta. Onnettomuuksia on tosiaan vielä melko vähän, mutta verrattuna siihen miten ajoneuvokanta on kasvanut vuosina 2004-2009, liikennevahinkojen määrä on kasvanut suhteessa reilusti enemmän, vastaa liikenne- ja viestintäministeriön hallitusneuvos Anna-Liisa Tarvainen.

Hallitusneuvos Tarvainen muistuttaa, että verrattuna mopoihin mopoautolla liikutaan aina autojen seassa, jolloin vakavimmat onnettomuudet sattuvat. Henkilöautot ovat ainakin kolme kertaa niin painavia kuin enintään 350-kiloinen mopoauto, joten 45 kilometrin tuntinopeudella ajava nuori on väistämättä alakynnessä.

- Jos vertaa nelipyöräiseen ajoneuvoon, niin pysyyhän se paremmin pystyssä. Mutta liikennesäännöt pitää osata paljon paremmin.

Tilastoharha?

Mainokselle on kohoteltu kulmia myös Liikennevakuutuskeskuksessa, jonka tietoja maahantuojat siteeraavat.

- Kuvailisin näitä tietoja vähän äkkiseltään vedetyiksi johtopäätöksiksi. On totta, että nuoria ei ole kuollut mopoauto-onnettomuuksissa. Sen sijaan vuonna 2007 kaksi iäkästä mopoautoilijaa kuoli tien päällä, sanoo liikenneturvallisuusjohtaja Pekka Sulander Liikennevakuutuskeskuksesta.

Tuoreista vuoden 2009 ennakkotiedoista käy ilmi, että mopoautojen kuljettajille tien päällä sattuneet henkilövahingot ovat edelleen lisääntyneet. Sulanderin mielestä voidaankin kysyä, miksi pitäisi odotella kuolonuhreja ennen kuin ajo-opetusta lisätään.

16 vuoden ikärajasta ollaan luopumassa

Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus ajokorttilain uudistukseksi on valmistumassa alkusyksyn aikana. Siinä mopoautolle ehdotetaan todennäköisesti omaa ajokorttia, jonka saisi kuitenkin suorittaa jo 15 vuoden iässä. Aiemmin ministeriössä kaavailtiin mopoautoilulle 16 vuoden ikärajaa.

- Siitä voidaan luopua, jos ajokorttiuudistus toteutuu. Nuoren pitäisi valita, suorittaako hän mopokortin vai mopoautokortin, johon vaadittaisiin enemmän koulutusta, hallitusneuvos Tarvainen toteaa.

Ajokorttilain kokonaisuudistus otetaan käyttöön vasta vuonna 2013, mutta mopoautoa koskevat uudistukset tulevat voimaan todennäköisesti jo ennen sitä. Eduskunta ottaa liikenne- ja viestintäministeriön valmistelemaan lakiuudistukseen kantaa syksynä aikana.

Lue myös:

    Uusimmat