Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tässä tulee maailman suurin sähköauto – painaa 45 tonnia, akun kapasiteetti kahdeksan Teslan verran

Louheensiirtoautoja käytetään louhoksilla kuljettamaan materiaalia. Kuvituskuva.
Louheensiirtoautoja käytetään louhoksilla kuljettamaan materiaalia. Kuvituskuva.Lehtikuva
Julkaistu 06.10.2017 11:42

MTV LIFESTYLE

Sveitsissä rakennetaan maailman suurinta sähkökäyttöistä autoa.

Sveitsissä yritysten yhteenliittymä valmistelee louhoksilla toimivaa maailman suurinta sähkökäyttöistä louheensiirtoautoa. Auton omapaino on 45 tonnia. Kuormattuna auton paino nousee jopa 65 tonniin.

Auto on valtaisa, sillä kuljettajan täytyy kiivetä yhdeksän porrasta päästäkseen ohjaamoon. Lisäksi auton renkaat ovat halkaisijaltaan kaksi metriä.

Twiitissä olevassa kuvassa dieselkäyttöistä louheensiirtoautoa lastataan.

Akun paino 4,5 tonnia

Suuri auto tarvitsee myös suuren akun. Itse akku painaa 4,5 tuhatta kiloa. Se pystyy säilömään 700 kWh energiaa, joka vastaa kahdeksan Tesla S -mallin akunkapasiteettiä.

Uusi Komatrsu HD 605-7 -malli rakennetaan vanhan louheensiirtoauton runkoon.

Auton on tarkoitus kuljettaa louhokselta materiaalia alas laaksoon 20 kertaa päivässä. Alamäkeä ajaessa jättimäinen sähkömoottori toimii generaattorin tavoin ja lataa itseään. Auto ajaa itse tuottamallaan virralla takaisin louhoksen päälle.

Lähde: Phys.org

***

2:04Onko tässä maailman kaunein sähköauto?

Edit 10.10: Täsmennetty ajoneuvon painoa ilman kuormaa ja kuormattuna.

Lisää aiheesta:

Maailman suurinta sähköautoa ei tarvitse koskaan ladataMaailman ensimmäinen vetyrekka liikenteeseen SveitsissäUSA:n armeijan konseptihirviö jättää jälkeensä vain vettä – hiljainen ja huomaamatonNo nyt on rekassa potkua: 2000 hv, 5016 Nm – ja kulkee täyssähköllä!Audi hyppää mukaan vetyjunaanKuvat: Voittaako Taiwanin "sähköukkonen" Teslan?
AutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • Eilen07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa

  • 12.9.15:25
    Hirvikolarit

    Poliisi jakoi hyytävän kuvan hirvikolaripaikalta: "Suosittelen vahvasti..."