Tapparan jättiyleisöä haukuttiin harhaksi – mestari iski takaisin somessa, seurapomo vastaa nyt kritiikkiin

Maalikooste: Tappara - Sport 3:21
Maalikooste: Waltteri Merelä ja Jori Lehterä tuikkivat Tapparan tähtinä Sport-voitossa.

Jääkiekon SM-liigan tamperelaisseura Tappara on saanut osakseen myös kritiikkiä hehkutettuaan maanantain Sport-otteluun houkuttelemaansa jättiyleisömäärää, 11 035 katsojaa. Seuran toimitusjohtaja Mika Aro vastasi MTV Urheilun haastattelussa epäilijöille. 

Tappara tempaisi syyslomaviikon alkajaisiksi, sillä se tarjosi yhteistyökumppaninsa kanssa koululaisille pääsylippuja kotiotteluun Vaasan Sportia vastaan. Asiasta tiedotettiin viime viikon keskiviikkona.  

– Modulightin Laserperhe haluaa mahdollistaa kaikkien alakoululaisten pääsyn katsomaan jääkiekkoa syyslomaviikolla. Toivotamme jännittävää peliä ja sykähdyttäviä hetkiä kaikille, Modulightin toimitusjohtaja Seppo Orsila kertoi Tapparan tiedotteessa.

Kampanja tuotti tulosta, sillä Tapparan 3-0-kotivoittoa oli paikalla todistamassa yli 11 000 katsojaa. Se on seuralle alkukauden ylivoimaisesti paras yleisölukema, jos reilun viikon takaista derbyä Ilvestä vastaan (12 600 katsojaa) ei oteta huomioon.  

Kritiikkiäkin kuitenkin sateli. Epäilijöiden pääviestinä oli se, että jos lippuja jaetaan ilmaiseksi, niitä ei ole silloin myyty.  

Tapparan toimitusjohtaja Mika Aro korjaa näitä väitteitä MTV Urheilulle. Aron mukaan koululaisille suunnattuja lippuja lunastettiin otteluun "joitain tuhansia". 

– Kumppanimme kompensoi näissä lippuhintaa, eli niin sanottuja ilmaisia lippuja ei Tapparan näkökulmasta (ottelussa) ollut. Toki nämä olivat lapsille ilmaisia.  

– Selvä enemmistö eilisen pelin yleisöstä oli normaalisti lipun ostaneita katsojia, Aro linjaa.  

Toimitusjohtajan mukaan Tappara sai tapahtumasta hyvää palautetta. Ja se oli kaikkinensa onnistuminen myös seuralle. 

– Laskemme ottelun tuottoa kokonaisuutena seuralle. Siinä huomioidaan lipunmyynti, oheismyynti, fanituotteet ja ravintolatuotot ja muut. Eilinen peli oli meille erittäin hyvä ottelu, selkeästi keskivertoliigapeliä parempi. Tämä oli seuran kannalta järkevä juttu.  

Piikkiä somessa

SM-liigan maltilliset yleisömäärät ovat puhuttaneet tänä syksynä. Tapparan peliliike piristi tässä mielessä porkkanapöksyjen syksyä, mutta myös kriittiset äänenpainot oli selvästi pistetty merkille seuran toimistolla. 

– Tähän twiittiin voivat vastata kaikki ne joukkueet Suomessa, joiden kotiotteluun on myyty tai myydään tällä viikolla yli 11 000 lippua, Tappara laukoi Twitterissä kamppailun jälkeen. 

Vähän kuin alleviivatakseen sanomaansa, Tappara esti vastausmahdollisuuden kyseiseen viestiin. 

Aro kuittaa tämän hyvähenkisenä, seurojen välisenä piikittelynä. 

– Ehkä (se) kuuluu tähän. Twitter on vähän erilainen viestintäväline kuin vaikka painettu sana tai moni muu sosiaalinen media. Siellä ehkä tuon tyyppisiä viestejä esiintyy välillä seurojen kesken. 

Tapparan seuraava kotiottelu SM-liigassa on ohjelmassa 17. marraskuuta, kun se kohtaa Oulun Kärpät. 

– Uskoisin, että siihen lähtee taas väki hyvin liikkeelle, Aro summaa.  

Lue myös:

    Uusimmat