Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tämä auto on maailman ykkönen, mutta meillä täysin tuntematon, vaikka tutulta merkiltä tuleekin

1:21Tässä tulee historian suurin KiaKahdeksanpaikkainen Telluride on kaikkien aikojen suurin Kia.
Julkaistu 24.08.2020 13:41

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Korealaisen Kian kookas katumaasturi vaatisi Euroopassa menestyäkseen taloudellisemman reseptin, jossa olisi mukana myös tujaus sähköä.

Tänä vuonna Kialla on mennyt maailmalla mainiosti, ainakin mitä tulee Vuoden Auto -valintoihin. Ensin Telluride voitti North America Utility Vehicle of the Year -tittelin. Loppusuoralla se jätti taakseen sisarmallinsa Hyundai Palisaden sekä Lincoln Aviatorin. Ennen kesää World Car Awards valitsi Telluriden ykköseksi pääsarjassa.

Euroopassa ja lähes kaikkialla muuallakin maailmassa Telluride on täysin tuntematon suuruus, monestakin syystä. Yksi tärkeimmistä on, että tällä hetkellä vain Yhdysvalloissa valmistettavaa katumaasturia ei saada tehtyä sitä tahtia kuin niitä menisi kaupaksi.

Kia USA:n viestintäjohtaja James Bell on erittäin ylpeä Telluriden saamista palkinnoista. Hän toteaa kuitenkin, että tällä kertaa voittoja ei olisi tarvittu myyntiä vauhdittamaan, sillä autoa ei pystytty valmistamaan riittävästi edes ennen koronavirusta.

Lue myös: Korea jenkkiauto valittiin maailman parhaaksi – saksalainen sähköauto palkittiin kahdesti

– Edelleen yli vuosi myynnin käynnistymisen jälkeen kaikki autot myydään heti ja jopa yli suositushinnan.

Ainakaan tällä hetkellä suunnitelmissa ei ole tuotannon käynnistämistä jossain toisessa maassa tai tehtaassa. Eikä valikoimaa ole tarpeen kasvattaa uusilla moottorivaihtoehdoilla niin kauan, kun suurin ongelma on valmistuskapasiteetti. Suurempi, kymmenisen senttiä pidempi versio on sen sijaan suunnitelmissa.

Tila-autojen syrjäyttäjät

Pohjois-Amerikassa on vuosikymmenien ajan ollut suuri menekki kookkaille autoille, joihin mahtuu puoli joukkuetta nappulaliigalaisia tai suurperhe väljästi. Ensin tuohon myytiin vuosikymmenien ajan valtavia farmariautoja. Sitten 1980-luvulla tila-autot Chrysler Voyagerin johdolla korvasivat farmariautot.

Seuraava trendi olivat kookkaat, korkeat katumaasturimaiset autot, joista suurin osa myydään taka- tai etuvetoisina ja neliveto on vain lisävaruste. Viime vuonna Telluride-luokan osuus oli USA:ssa melkein kymmenen prosenttia kokonaismarkkinoista eli yli 1,5 miljoonaa autoa.

Kookas

Kia Sorentoon verrattuna Telluriden akseliväli on yli kymmenen senttiä pidempi ja korilla on mittaa tasan viisi metriä, eli 20 senttiä enemmän. Käytännössä tuo lisäpituus tarkoittaa sitä, että kolmannella rivillä riittää tilaa aikuisillekin ja tavaratila on ruhtinaallinen, mikäli taaimmainen penkki ei ole käytössä.

Varustelun voi säätää lompakon mukaan, mutta jo perustaso on varsin hyvä. Koeajossa oli paras SX lisävarustepaketilla, jolloin aletaan lähestyä premium-merkkejä. Telluriden hinta on kuitenkin huomattavasti niiden alapuolella. Ei siis ihme, että Kian myymälöihin on Yhdysvalloissa alkanut virrata aivan uudenmerkkisiä vaihtoautoja, kuten Lexuksia.

Mukava

Ajajan paikalla on mainiot oltavat, sillä tilaa riittää isokokoisellekin ja sähkösäätöisessä istuimessa on lämmityksen lisäksi myös jäähdytys. Ajamista avustavia järjestelmiä on niin runsaasti, että maantiellä ei tarvitse tehdä muuta kuin vähän valvoa auton suuntaa ja etenemistä.

Voimaa riittää ripeämpäänkin liikkumiseen, mutta säästösyistä keulalla on vähän vanhanaikainen vapaasti hengittävä V6-moottori. Tyytymällä tuohon, asiakkaille riittävään ratkaisuun, rahaa on voitu käyttää muihin kohteisiin, kuten alustan toiminnan hiomiseen.

Tiettävästi aiemmin M-malleista BMW:llä vastannut Albert Biermann on ollut mukana ajettavuuden kehitystyössä.

Lue myös: Kia Telluride tahtoo sanoa, että 7-paikkaiset katumaasturit on niin nähty

Lisää aiheesta:

Geneven jälkipyykki – "Ilmiönä autonäyttelyt ovat edelleen arvossaan"Koeajossa Toyotan päitä kääntävä hybridi-crossoverMercedeksen S-luokka joutui teknisen kehityksen uhriksiTop 5: Geneven autonäyttelyn sähköautot – ”Ei löydy enää pysäyttäjää”Kuvat: Detroitin amerikkalaiset tähdet – tässä on messujen suurin yllätysEnsikyydit uudessa E-luokan Mercedeksessä – "Maailman älykkäin business-auto"
AutotKiaLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 18:56
    Raskas liikenne

    Ammattikuski listaa tavisautoilijoiden yleisimmät liikennemokat – "He eivät ajattele sitä ollenkaan"

  • Eilen18:49
    Raskas liikenne

    Rekkakuski Timo kertoo uudesta ja huolestuttavasta ilmiöstä tien päällä

  • ti09:25
    Liikenneturvallisuus

    Käytäthän ajovalojasi näin? Lapin poliisilta muistutus

  • ma21:41
    Tietyöt

    Hämmentynyt autoilija ohjattiin vasten liikennettä MTV:n edustalla – näin vastaa Helsingin kaupunki

  • 27.9.16:36
    Takaisinkutsut

    BMW:ltä massiivinen takaisinkutsu: 200 000 autossa palovaara