Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tämä asia taottiin päähän jo autokoulussa, mutta silti se unohtuu kuljettajilta: "Sakottaminen saattaisi olla tehokas muistuttaja"

1:24Viikon kysymys: Maantiellä ajaminenko helpompaa kuin taajama-ajo?Ajaminen maantiellä saattaa tuntua helpommalta kuin taajamassa, mutta tämä kuvitteellinen helppous aiheuttaa usein valheellisen turvallisuudentunteen.
Julkaistu 07.01.2020 12:38

Ville Järveläinen

Edellä menevän auton perässä liian lähellä roikkuvat ovat yksi eniten ärsytystä liikenteessä aiheuttavista tekijöistä. Riittämättömästä turvavälistä johtuva peräänajo on myös liikenteen yleisin kolarityyppi.

Liikenneopettajat joutuvat valitettavan usein toteamaan, että varsinkin opetusautojen perässä ajetaan aivan liian lähellä.

Ongelma on kuitenkin paljon opetusajoa laajempi, sillä peräänajo on tieliikenteen yleisin kolarityyppi. Liian lähellä ajaminen tekee ajosta paitsi epämukavaa, myös vaarallista.

Lue myös: Niele kiukkusi, kun näet tämän symbolin auton takaluukussa: "Varsin harvoin osallisina onnettomuuksissa"

Se heikentää näkyvyyttä, liikenteen sujuvuutta ja ekologisuutta. Peräänajoja ja ketjukolareita ei juurikaan syntyisi jos kaikki kuljettajat säilyttäisivät riittävät ja autokoulussa opitut turvavälit.

– Turvavälivalvontaa pitäisi lisätä. Mahdollinen sakottaminen saattaisi olla tehokas muistuttaja etäisyyden merkityksestä. Automaattivalvonta ei ole tällä hetkellä mahdollinen tämän asian suhteen, mutta ehkä joskus tulevaisuudessa sellaistakin voisi harkita. Valvontaa voisi kohdistaa erityisesti liikenneympäristöön, jossa on paljon liikennettä, kuten kaupunkialueille ja moottoriteille, sanoo Liikenneopetus ry:n varapuheenjohtaja Lari Mäkelä.

Muista nämä nyrkkisäännöt 

Liikenneopettajien mukaan kolariongelmaa ei olisi, eikä pohdintaa turvavälisakottamisesta tarvittaisi, mikäli kaikki kuljettajat muistaisivat pitää yllä järkevää turvaväliä.

Kaupunkialueella hyvä muistisääntö etäisyyteen on metreinä puolet nopeudesta. Ajaessasi esimerkiksi 50 kilometrin tuntinopeudella, tulisi edessä ajavaan olla vähintään 25 metrin väli.

Lue myös: Kolari liikenneympyrässä hämmentää netissä: ”Aivoihini sattuu” – keksitkö kumpi autoilijoista oli oikeassa?

Metrien arviointia helpottaa sekuntisääntö, kun edessä ajava ohittaa esimerkiksi tien reunassa olevan valotolpan, tulisi sinun ehtiä laskemaan 2–3 sekuntiin ennen kuin itse ohitat kyseisen tolpan.

Kaupunkialueen ulkopuolella suuremmissa nopeuksissa turvaväliä on kasvatettava reippaasti, sillä nopeuden tuplaantuessa jarrutusmatka nelinkertaistuu.

Kaupunkialueen ulkopuolella hyvä muistisääntö onkin, että ajaessasi esimerkiksi 100 km/h, tulisi metrejä edessä ajavaan olla vähintään saman verran. Turvaväliä tulisi olla tässä nopeudessa 4–5 sekuntia. Yksi konkreettinen muistisääntö moottoritiellä ajettaessa on, että mikäli saat selvää edessä ajavan rekisteritunnuksesta, ajat liian lähellä.

Mitä tehdä, jos joku roikkuu sinun perässäsi?

Kysymys on hyvin yleinen teoriakoekysymys. Oikea vastaus on, että tällöin on kasvatettava itse turvaväliä edessä ajavaan.

– Oppilaat usein miettivät, mikä tuon vastauksen logiikka tarkalleen on. Idea on se, että älä missään nimessä provosoidu, eli älä lähde tekemään tahallisia äkkijarrutuksia tai itsekin kiihdyttämään siten että ajat kohta itse edessäsi ajavan perässä kiinni. Pidä pää kylmänä ja keskity siihen, että itse ajat järkevästi ja säilytät turvavälin takana ajajan aiheuttamasta paineesta huolimatta, kertoo Liikenneopetus ry:n puheenjohtaja Kristiina Anunti.

Lähde: Liikenneopetus ry

Lue myös: Vaaratilanteissa liikennesäännöt yksin eivät riitä – autoilijalta vaaditaan myönnytyksiä liikenteessä

Lisää aiheesta:

Autonsa sammuttavalle ajo-oppilaalle tööttäily on täysin tarpeetonta provosoimista: "Stressaa kytkimen nostoa ilmankin"Huolestuttava tulos: Auton mittainen turvaväli on osan mielestä aivan riittäväNämä kaksi asiaa herättävät suomalaisissa eniten pelkoa liikenteessäLumikaaos yllätti BMW-kuskin MTV:n kuvaajan kameran edessä – asiantuntija kertoo, mikä kaikki meni pieleen: "Vanha takavetoinen auto ilman ajonvakautusta"Autokoululaiset joutuvat kohtaamaan rattiraivoa – tämä rekkakuski pakotti oppilaan ja opettajan kovaan jarrutukseenKuljettaja kertoo: Kuinka lujaa ruumisautolla saa ajaa ja onko tullut sakkoja?
LiikenneLiikenneturvallisuusLiikenneonnettomuudetAutotAutokouluLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • Eilen15:45
    Teboil

    Teboileja katoaa kartalta, henkilöstölle pidettiin info – kysyimme tankkaajilta, hiertääkö Putinin sotakassan kartuttaminen

  • Eilen15:13
    Vantaa

    Vantaan ratikan hinta noussut 750 miljoonaan – selvästi muita kaupunkeja kalliimpi

  • Eilen12:53
    Venäjä

    Tutkija: Lukashenka mielistelee Putinia nyt tavalla, joka voi aiheuttaa Venäjälle ison ongelman

  • Eilen11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • Eilen11:14
    Joensuu

    Iäkäs nainen kuoli Joensuussa – epäilty BMW-yliajaja otettiin kiinni