Tämä asia taottiin päähän jo autokoulussa, mutta silti se unohtuu kuljettajilta: "Sakottaminen saattaisi olla tehokas muistuttaja"
Edellä menevän auton perässä liian lähellä roikkuvat ovat yksi eniten ärsytystä liikenteessä aiheuttavista tekijöistä. Riittämättömästä turvavälistä johtuva peräänajo on myös liikenteen yleisin kolarityyppi.
Liikenneopettajat joutuvat valitettavan usein toteamaan, että varsinkin opetusautojen perässä ajetaan aivan liian lähellä.
Ongelma on kuitenkin paljon opetusajoa laajempi, sillä peräänajo on tieliikenteen yleisin kolarityyppi. Liian lähellä ajaminen tekee ajosta paitsi epämukavaa, myös vaarallista.
Se heikentää näkyvyyttä, liikenteen sujuvuutta ja ekologisuutta. Peräänajoja ja ketjukolareita ei juurikaan syntyisi jos kaikki kuljettajat säilyttäisivät riittävät ja autokoulussa opitut turvavälit.
– Turvavälivalvontaa pitäisi lisätä. Mahdollinen sakottaminen saattaisi olla tehokas muistuttaja etäisyyden merkityksestä. Automaattivalvonta ei ole tällä hetkellä mahdollinen tämän asian suhteen, mutta ehkä joskus tulevaisuudessa sellaistakin voisi harkita. Valvontaa voisi kohdistaa erityisesti liikenneympäristöön, jossa on paljon liikennettä, kuten kaupunkialueille ja moottoriteille, sanoo Liikenneopetus ry:n varapuheenjohtaja Lari Mäkelä.
Muista nämä nyrkkisäännöt
Liikenneopettajien mukaan kolariongelmaa ei olisi, eikä pohdintaa turvavälisakottamisesta tarvittaisi, mikäli kaikki kuljettajat muistaisivat pitää yllä järkevää turvaväliä.
Kaupunkialueella hyvä muistisääntö etäisyyteen on metreinä puolet nopeudesta. Ajaessasi esimerkiksi 50 kilometrin tuntinopeudella, tulisi edessä ajavaan olla vähintään 25 metrin väli.
Metrien arviointia helpottaa sekuntisääntö, kun edessä ajava ohittaa esimerkiksi tien reunassa olevan valotolpan, tulisi sinun ehtiä laskemaan 2–3 sekuntiin ennen kuin itse ohitat kyseisen tolpan.
Kaupunkialueen ulkopuolella suuremmissa nopeuksissa turvaväliä on kasvatettava reippaasti, sillä nopeuden tuplaantuessa jarrutusmatka nelinkertaistuu.
Kaupunkialueen ulkopuolella hyvä muistisääntö onkin, että ajaessasi esimerkiksi 100 km/h, tulisi metrejä edessä ajavaan olla vähintään saman verran. Turvaväliä tulisi olla tässä nopeudessa 4–5 sekuntia. Yksi konkreettinen muistisääntö moottoritiellä ajettaessa on, että mikäli saat selvää edessä ajavan rekisteritunnuksesta, ajat liian lähellä.
Mitä tehdä, jos joku roikkuu sinun perässäsi?
Kysymys on hyvin yleinen teoriakoekysymys. Oikea vastaus on, että tällöin on kasvatettava itse turvaväliä edessä ajavaan.
– Oppilaat usein miettivät, mikä tuon vastauksen logiikka tarkalleen on. Idea on se, että älä missään nimessä provosoidu, eli älä lähde tekemään tahallisia äkkijarrutuksia tai itsekin kiihdyttämään siten että ajat kohta itse edessäsi ajavan perässä kiinni. Pidä pää kylmänä ja keskity siihen, että itse ajat järkevästi ja säilytät turvavälin takana ajajan aiheuttamasta paineesta huolimatta, kertoo Liikenneopetus ry:n puheenjohtaja Kristiina Anunti.
Lähde: Liikenneopetus ry
Uusimmat
-
11:04
Kiinan Xi lähetti Kim Jong-unille ystävälliset yhteistyöterveiset
-
11:02
Skibidi? Sigma? Nuorisolla on omat Viljonsa ja Kummelinsa – ja niin sen pitääkin olla
-
10:54
Bussi on ajanut ulos tieltä kyljelleen Lofooteilla – kyydissä 55 matkustajaa
-
10:44
"Uusi Euroopan ennätys" – yli 900 Teslaa välkytti Vermossa poikkeuksellisen valoesityksen
-
10:35
Espoossa iso poliisioperaatio
-
10:33
Ohikulkija löysi ruumiin ojasta Vantaalla
-
10:25
Real Madridille jälleen kovia iskuja: Tähti huusi tuskasta kentän pinnassa
-
10:14
Tulikuumaa vettä pulppuaa kadulle Vantaan Myyrmäessä, ainakin yksi loukkaantunut, lähitalot voivat kylmetä
-
10:08
Rap-artisti Mercedes ja puoliso Janne Raninen saivat vauvan!
-
09:56
"Hengenlähtö lähellä – ei välitetä mistään": Jukan kamera tallensi, kun kuski oli ajaa hinausauton perään moottoritiellä
-
09:44
Pinaattilettujen makutesti kuumensi tunteita: "Suututtaa"
-
09:44
Tilejä ja rahoja jälleen kadoksissa Nordean pankkipalveluissa
-
09:42
Kenelle Nobelin rauhanpalkinto? Veikkailu käy kuumana ja mahdollisia nimiä useita
-
09:35
Antti Raannalle synkkä alku uudessa liigassa
-
09:35
Kärppien tähdistä paljastuu jäätävä yksityiskohta – Tommi Miettinen hämmästelee: "Ihan huimaa!"
-
09:22
Saana Akiola ja Tiia Elg päättivät puhua seksuaalisesta häirinnästä myrskynkin uhalla – kertovat MTV:lle otsikoihin nousseen podcast-jakson jälkipyykistä
-
09:14
Sami Pajarille puuhataan herkullista pestiä Toyotalla
-
09:02
Kalle Rovanperä ikonisen 80-luvun Toyotan rattiin
-
09:02
"Hidas tappaja": Yksinäisyydestä vakavia haittoja pitkällä aikavälillä
-
08:41
25-vuotinen haave toteutui – Kristiina on Suomen uusi fit model: "Ikä ei ole mikään este"
-
Lataa lisää