Edellä menevän auton perässä liian lähellä roikkuvat ovat yksi eniten ärsytystä liikenteessä aiheuttavista tekijöistä. Riittämättömästä turvavälistä johtuva peräänajo on myös liikenteen yleisin kolarityyppi.
Liikenneopettajat joutuvat valitettavan usein toteamaan, että varsinkin opetusautojen perässä ajetaan aivan liian lähellä.
Ongelma on kuitenkin paljon opetusajoa laajempi, sillä peräänajo on tieliikenteen yleisin kolarityyppi. Liian lähellä ajaminen tekee ajosta paitsi epämukavaa, myös vaarallista.
Se heikentää näkyvyyttä, liikenteen sujuvuutta ja ekologisuutta. Peräänajoja ja ketjukolareita ei juurikaan syntyisi jos kaikki kuljettajat säilyttäisivät riittävät ja autokoulussa opitut turvavälit.
– Turvavälivalvontaa pitäisi lisätä. Mahdollinen sakottaminen saattaisi olla tehokas muistuttaja etäisyyden merkityksestä. Automaattivalvonta ei ole tällä hetkellä mahdollinen tämän asian suhteen, mutta ehkä joskus tulevaisuudessa sellaistakin voisi harkita. Valvontaa voisi kohdistaa erityisesti liikenneympäristöön, jossa on paljon liikennettä, kuten kaupunkialueille ja moottoriteille, sanoo Liikenneopetus ry:n varapuheenjohtaja Lari Mäkelä.
Muista nämä nyrkkisäännöt
Liikenneopettajien mukaan kolariongelmaa ei olisi, eikä pohdintaa turvavälisakottamisesta tarvittaisi, mikäli kaikki kuljettajat muistaisivat pitää yllä järkevää turvaväliä.
Kaupunkialueella hyvä muistisääntö etäisyyteen on metreinä puolet nopeudesta. Ajaessasi esimerkiksi 50 kilometrin tuntinopeudella, tulisi edessä ajavaan olla vähintään 25 metrin väli.