Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tältä näyttää purjeella kulkeva ruotsinlaiva – Viking Line hakee polttoainesäästöjä suomalaiskeksinnöllä

2:15Suomalaisyhtiö kehitti laivoihin mekaanisen purjeen
Julkaistu 25.01.2017 16:50
Toimittajan kuva

Jussi Kärki

jussi.karki@mtv.fi

@JussiKarki

Viking Line hakee säästöjä polttoainekulutukseensa vanhalla keinolla, purjeilla.

Laivayhtiön seuraavaan, Kiinassa rakennettavaan alukseen suunnitellaan kahta mekaanista purjetta, jotka ovat 24 metriä korkeita ja halkaisijaltaan 4 metriä.

– Odotamme, että purjeilla voisi pienentää polttoainekulutusta parhaimmillaan lähes 10 prosentin luokkaa, mikä on merkittävä säästö, sanoo Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses.

Vikingin uudesta aluksesta on tehty aiesopimus ja sen pitäisi valmistua vuoden 2020 syksyyn mennessä. Tämän lisäksi mekaaninen purje tulee Turun-reitillä kulkevaan Viking Graceen. Yksi purje asennetaan Graceen ensi vuoden huhtikuussa, jolloin alus on telakalla.

Laivakuva-1Havainnekuva Viking Linen uudesta laivasta, joka on vasta rakenteilla.

Taustalla suomalainen startup

Mekaanisen purjeen on kehittänyt pieni suomalaisyhtiö Norsepower, joka käyttää tuotteestaan myös nimeä roottoripurje.

- Olemme nuori startup-yhtiö, joka on perustettu vain tämän teknologian ja tuotteen tuomiseksi markkinoille, toimitusjohtaja Tuomas Riski sanoo.

- Maailmalla on lukuisia tutkimusprojekteja ja yritysaihioita, jotka pyrkivät vastaavaan liiketoimintaan. Me olemme kuitenkin globaalisti pisimmälle päässyt yritys tällä teknologialla.

Näyttää paksulta mastolta

Riski sanoo, että kyseessä on ensimmäinen kerta, kun purjetta kokeillaan suuressa matkustaja-aluksessa. Hollannin ja Englannin välisessä rahtiliikenteessä mekaaninen purje on käytössä yhdessä Bore-varustamon aluksessa. Yhteistyö Viking Linen kanssa avaa Norsepowerille ovet kansainvälisille risteilijämarkkinoille.

- Jos mekaaninen purje osoittautuu hyväksi ratkaisuksi, niitä voidaan asentaa aluksiin useitakin ja niiden korkeuttakin voidaan korottaa. Näin polttoainesäästöt tietysti lisääntyvät huomattavasti, Riski sanoo.

Kyseessä ei ole näyttävästi lepattava kangaspurje, vaan suomalaisten kehittämä mekaaninen purje näyttää maallikosta vain tavallista paksummalta mastolta. Se pyörii laivan moottoreiden sähköllä ja muuttaa tuulen työntövoimaksi alukselle. Jos tuuliolot yltyvät liikaa, purje voidaan tarvittaessa pysäyttää.

Lisää aiheesta:

Suomalaisvarustamo niittää hyötyä sähköhybrideistä merilläRuotsissa nähdään pian maailman nopein kantosiipialus ja kiinnostusta tämä paatti on herättänyt muuallakin: "Ne mullistavat kaupunkien vesiyhteydet"Tällainen on TUI:n uusi loistoristeilijä! Turun telakalta jo kuudes alus samalle varustamolle – laiva luovutettiin poikkeuksellisesti Saksassa, koska sen maali ei kestä kosketusta jään kanssaViking Gracesta tehtiin uuden ajan purjealus: Päästöjä vähentävä suomalaiskeksintö ei tosin näytä perinteiseltä purjeelta lainkaanVirolaisyrityksellä hurja visio: Helsinki–Tallinna-väli puolessa tunnissa pintaliitäjällä? Aurinko, tuuli ja merivesi energianlähteinä - uusiutuvilla kulkeva laiva kiertää maailman ympäri
Talous

Tuoreimmat aiheesta

Talous
  • 09:43
    Huijaukset

    Liian hyvää ollakseen totta? Nämä merkit paljastavat sijoitushuijauksen

  • 09:11
    Teollisuus

    Pomon ilme kertoo kaiken: Kemianteollisuus kärvistelee

  • Eilen16:54
    Aktia Pankki

    Näin tiuhaan Aktia on vaihtanut johtajiaan – Haglund lähti jo ennen kuin aloitti

  • Eilen14:19
    Huijaukset

    Varo! Sijoitushuijausten määrä on kasvanut merkittävästi

  • Eilen14:15
    Mitä ihmettä?

    Ruotsalaismiehen luottokortti lakkasi toimimasta – syy yllätti virkailijatkin