Humanistinen amaattikoulu Humak selvitti vuosina 2011-2012 Veijo Baltzarin kehittämää pedagogiikkaa. Kyseessä oli Opetusministeriön tilaama selvitys kulttuurien välisen kokemuspedagogiikan mahdollisuuksista korkeakouluopetuksessa.
Humakin selvityksestä vastasi kolme tuolloista tutkijalehtoria, ja se päätyi kriittiseen arvioon.
Selvityksen tekijät näkivät Baltzarin käyttämistä menetelmissä ongelmia eivätkä he katsoneet, että sitä voisi jalostaa korkeakoulukäyttöön.
Yksi näistä kolmesta tutkijalehtorista on Humakin nykyinen yliopettaja Hanna Laitinen.
– Selvityksen lähtökohtana oli ajatus, että Baltzarin metodi voisi olla uudenlainen lähestymistapa koulutukseen, että siitä voisi tehdä esimerkiksi koulutustuotteen tai mahdollisesti koulutusohjelman ja meidän oli tarkoitus selvittää, mitä sillä voisi tehdä.
– Visiona oli jopa, että siitä olisi voinut syntyä vientikelpoinenkin tuote korkeakouluihin.
"Lähtökohta oli innostava"
Laitisen mukaan metodi vaikutti lupaavalta ja selvitystyöhön osallistuneet olivat tehtävästä innoissaan.
– Olimme hankkeesta innoissamme, koska yhteiskunnassa on tarvetta kyseenalaistavallekin tavalle lähestyä vähemmistöpolitiikkaa ja vähemmistöjen asemaa yhteiskunnassa.
– Voi hyvin ajatella, että pedagogiikassa on jotain vialla, kun edelleenkin ajatellaan, että vähemmistöt eivät etene kouluissa samalla tavalla kuin muut. Siinä mielessä lähtökohta oli innostava.
"Ohjaajan vastuuta ei ollut mietitty yhtään"
Raporttia varten haastateltiin Veijo Baltzaria sekä ihmisiä, jotka olivat osallistuneet yhteen produktioon. Sen lisäksi humakilaiset itsekin osallistuivat erääseen koulutuskokonaisuuteen nähdäkseen, miten pedagogiikka käytännössä toimi.
Laitisen mukaan raportin edetessä osoittautui, että Baltzarin ratkaisut eivät olleet toimivia.
– Pedagogiikka perustui liikaa yhden henkilön eli Veijo Baltzarin henkilökohtaiseen ajatteluun ja toimintatapoihin ja ohjaajan kyseenalaistamattomaan auktoriteettiin.
– Produktioon osallistuneille tehdystä kyselystä kävi ilmi, että siellä oli esimerkiksi hyvin vahvaa kiinnittymistä ohjaajaan ja muita asioita, jotka herättivät kysymyksiä. Ohjaajan vastuuta ei esimerkiksi ollut Baltzarin metodiikassa mietitty yhtään.