Tällainen laite tulee monen sähköauton mukana, mutta miten sitä käytetään? – "Tarkoitettu vain hätätilanteisiin"

Uusien asunto-osakeyhtiöiden on maaliskuusta lähtien rakennettava autopaikoille valmius sähköautojen lataukseen 2:12
Uusien asunto-osakeyhtiöiden on nykyisin rakennettava autopaikoille valmius sähköautojen lataukseen.

Auton lataamiseen voi liittyä riskejä, joita kaikki sähköautolla ajavat eivät välttämättä tiedosta.

Vakuutusyhtiö LähiTapiola varoitti viime viikolla sähköauton lataukseen liittyvistä tulipalon vaaroista ja kertoi, että ongelmia syntyy, kun sähköautoja ladataan pistorasiasta autojen mukana tulevilla ”väliaikaisilla latauslaitteilla”.

– Väliaikaiset latauslaitteet voivat johtaa tulipaloihin, LähiTapiola kertoi verkkosivuillaan.

– Auton mukana tuleva väliaikaislaturi on nimensä mukaisesti vain väliaikaiseen lataukseen.

Vakavin uhka tulee LähiTapiolan mukaan pientalojen ja autotallien vanhoista pistorasioista.

– Paras tapa varmistaa sähköauton latauksen turvallisuus on hankkia erillinen, tähän tarkoitukseen valmistettu latauslaite omaan kotiin. Laitteiden hinnat vaihtelevat pientaloissa 1 000–2 000 euron välillä ja hinta sisältää myös sähkömiehen tekemän asennuksen, LähiTapiola kertoi.

”Vain hätätilanteisiin”

Myös latausasemia kauppaava Defa Oy varoittaa autojen mukana tulevista latausvälineistä.

– Useimmissa sähköautoissa on mukana vain Mode 2 -kaapeli, jonka toisessa päässä on type 2 -pistoke auton päässä ja tavallinen pistoke toisessa päässä. Päinvastoin kuin monet uudet sähköauton omistajat luulevat, tämä kaapeli on tarkoitettu vain hätätilanteisiin, ja sitä tulisi käyttää vain, jos muuta vaihtoehtoa ei ole saatavilla, Defa kertoo verkkosivuillaan.

10 myyttiä sähköautoilusta -verkkosivustolla esitetään erilainen arvio sähköauton lataamisesta.

– Jotkin autovalmistajat kutsuvat auton mukana tulevaa ja tavalliseen pistorasiaan tarkoitettua latauskaapelia tilapäis- tai matkalaturiksi. Sillä on siis kuitenkin mahdollista ja turvallista ladata autonsa esimerkiksi yön yli kotona, kunhan pistorasia ja sille johtavan sähkökaapelin kunto on tarkistettu, kerrotaan sivustolla.

– Suurelle osalla sähköautoilijoita tämä on normaali tapa ladata autonsa. Samalla voi välttää investoinnin varsinaiseen sähköauton kotilatauspisteeseen.

Sivustolla kerrotaan kuitenkin, että jatkuvaan latauskäyttöön tarkoitetun pistorasian kunto ja sen johdotuksen kestävyys on suositeltavaa tarkistuttaa sähköasentajalla.

10 myyttiä sähköautoilusta -sivustolla kerrotaan, että sen takana on sähköautoilijoiden Facebookiin perustama Sähköautot - Nyt! -yhteisö.

Näin Tukes arvioi

Kauppalehti kysyi Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesista, onko turvallista käyttää auton mukana tulevia latauskaapeleita ja tarvitaanko erillistä latausasemaa.

Tukesin ylitarkastaja Seppo Niemen mukaan varsinainen latausasema on kätevin keino sähköauton kotilataukseen.

– Tällöin lataus on joutuisaa ja turvallista, kun käytössä on nimenomaan sähköauton lataukseen tarkoitettu asennusratkaisu, Niemi kertoo.

Niemen mukaan autojen mukana toimitettava latausjohto ei itsessään ole vaarallinen.

– Ne on suunniteltu juuri tähän käyttöön ja itsessään turvallisia pitkäaikaisemmassakin käytössä. Riski on lähinnä käytetyssä pistorasiassa, Niemi kertoo.

Jos pistorasian kuntoa ei seurata eikä sen sopivuutta lataukseen ole varmistettu, voi se lian tai kuluneisuuden vuoksi aiheuttaa huonon kontaktin latausjohdon pistotulppaan.

– Näin liitos voi kuumentua, tai jos kiinteän asennuksen johdotuksessa on ongelmia, voi latauksen aiheuttama pitkäaikainen kuormitus aiheuttaa johdoissa ja liitoksissa kuumenemista, joka pahimmillaan voi johtaa tulipaloon.

Niemi varoittaa myös, että vapaasti roikkuva latausjohto ja painava latauksenhallintayksikkö voivat aiheuttaa vääntöä pistorasiaan.

– Niitä ei ole suunniteltu tällaiseen kuormitukseen, joten johto olisi hyvä tukea siten, ettei rasitusta synny. Lämmitystolppien kellokytkimet ovat myös riskiratkaisu latauksen kannalta.

Lue myös:

    Uusimmat