Tähtienvälisestä avaruudesta saapunut vierailija tallentui Nasan kuviin: Tässä on mysteerinen 2I/Borisov, jonka alkuperää kukaan ei tiedä

Nasa julkaisi ennennäkemättömiä kuvia aurinkokuntaamme saapuneesta vierailijasta.

Video: Nasa julkaisi kaikkien aikojen tarkimman kuvan Ultima Thule -asteroidista.

Nasa julkaisi historian tarkimman kuvan Ultima Thule -asteroidista 0:16

Nasan kuviin ikuistettu vierailija, 2I/Borisov, on ensimmäinen tähtienvälisestä avaruudesta saapunut komeetta.

Vasemmanpuoleisessa kuvassa komeetta on kaukaisen galaksin vierellä, itse komeetta hohkaa kuvassa sinisenä.

Amatööri löysi komeetan

Krimiltä kotoisin oleva avaruusharrastaja Gennady Borisov huomasi vierailijan ensimmäisenä elokuussa. Kansainvälinen tähtitieteellinen unioni nimesi sen löytäjänsä mukaan. Sittemmin Hubble-teleskooppi on kuvannut sitä matkallaan lähemmäksi Maata, aurinkokuntamme lävitse.

Vaikka 2I/Borisov on ensimmäinen aurinkokuntamme ulkopuolelta havaittu komeetta, se ei ole ensimmäinen vierailija tähtienvälisestä avaruudesta. Oumuamuaksi ristitty asteroidi kiinnitti tiedeyhteisön huomion jo yli vuosi sitten.

Nasan mukaan 2I/Borisovin kemiallinen koostumus muistuttaa aurinkokuntamme komeettojen koostumusta. Toistaiseksi ei tiedetä, mistä komeetta on peräisin ja milloin se käänsi kurssinsa kohti aurinkoamme.

Lähteet: Nasa, Independent.

25.12.2019, kello19.40: Juttua on muokattu. Tarkennettu tieto, että Kansainvälinen tähtitieteellinen unioni vastasi komeetan nimeämisestä, ei löytäjä itse.