Mystisestä Oumuamuasta uutta tietoa: Avaruusolioiden kaikuluotain vai luonnollinen taivaankappale? Tutkijat näyttäisivät vihdoin saaneen asiaan selvyyttä

Avaruusalukseksikin arvellulla, mystisellä Oumuamua-taivaankappaleella on tutkijoiden mukaan todennäköisesti luonnollinen alkuperä.

Kyse ei heidän mukaansa siis ole esimerkiksi muukalaisten lähettämästä avaruusaluksesta, kuten esimerkiksi Harvardin yliopiston tähtitieteilijä Avi Loeb on julkisuudessa spekuloinut.

Tutkijoiden tuoreista löydöksistä kerrotaan muun muassa Marylandin yliopiston julkaisemassa tiedotteessa. Löydökset on puolestaan julkaistu Nature Astronomy -tiedejulkaisussa eilen.

Villejä teorioita alkuperästä

Aurinkokuntamme ulkopuolelta saapunut tähtienvälinen vierailija, Oumuamua, havaittiin ensimmäistä kertaa vuonna 2017.

Sikarin muotoisen taivaankappaleen alkuperästä on sen jälkeen esitetty lukuisia teorioita.

Villeimmissä teorioissa Oumuamuaa on veikkailtu jopa vieraan sivilisaation lähettämäksi luotaimeksi, jonka tehtävänä on ollut tutkia aurinkokuntaamme. Yksi tällaista teoriaa tarjonneista tutkijoista on Harvardin yliopiston tähtitieteilijä Avi Loeb.

Toinen toistaan erikoisempien teorioiden syntyä on vauhdittanut se, ettei Oumuamuan kaltaista, aurinkokuntamme ulkopuolelta saapunutta kappaletta ole aiemmin havaittu. Tutkijat ovat myös kuvailleet kappaleen liikkeitä erikoiseksi ja kertoneet, ettei se vaikuta tavanomaiselta avaruudessa kulkevalta taivaankappaleelta.

"Täysin luonnollinen taivaankappale"

Marylandin yliopiston tähtitieteen tutkimuslaitoksen eilen julkaiseman raportin mukaan Oumuamua näyttäisi kuitenkin olevan täysin luonnollinen taivaankappale.

Poikkeuksellinen se silti on.

– Emme ole koskaan havainneet aurinkokunnassamme mitään Oumuamuan kaltaista. Se on edelleen mysteeri, kertoo Matthew Knight.

Knight on Marylandin yliopiston tähtitieteellisen tutkimuslaitoksen tutkija ja yksi analyysin johtavista tutkijoista. Hänen lisäkseen projektissa on ollut mukana yli 10 tutkijaa niin Yhdysvalloista kuin Euroopastakin.

– Kokosimme vahvan tiimin eri alojen asiantuntijoita. Tämän ristiinpölyttämisen ansiosta saimme luotua tähän asti ensimmäisen kattavaan analyysiin ja kokonaiskuvan kappaleesta, Knight toteaa.

Kuin lattialla kierivä limupullo

Knightin mukaan analyyseissa Oumuamualle on löytetty mahdollisia, luonnollisia selittäviä tekijöitä.

Knightin mukaan Oumuamua on väriltään punainen, kuten muutkin aurinkokunnassamme havaitut pienemmät avaruudessa viilettävät kappaleet. Siihen yhtäläisyydet kuitenkin loppuvat.

Knightin mukaan, kappaleen liikehdintä aurinkokuntamme läpi nostattaa kysymyksiä, sillä vaikka kappale vaikutti kiihdyttävän lentoradallaan, tähtitieteilijät eivät ole löytäneet todisteita kaasuista, jotka yleensä ovat kiihdytyksen takana.

Kappale ei myöskään näytä seuranneen painovoimaa tavanomaisen asteroidin tapaan. Se eroaa tavallisista taivaankappaleista myös muilla tavoilla.

– Emme havainneet tavanomaisia komeettamaisia piirteitä, kuten jääpilveä, pölyä, tai kaasua komeetan ympärillä, Knight valaisee.

"Emme ole havainneet aurinkokunnassamme mitään Oumuamuan kaltaista"

Knightin mukaan erikoisuudet eivät kuitenkaan välttämättä tarkoita, että kyseessä olisi esimerkiksi avaruusalus.

– Meillä on tapana olettaa, että täällä havaitsemamme fysiikan prosessit ovat universaaleja, mutta emme ole havainneet aurinkokunnassamme mitään Oumuamuan kaltaista. Vaikka komeettaa on kieltämättä vaikea selittää, se ei sulje pois luonnollisia ilmiöitä, Knight kertoo Marylandin yliopiston tiedotteeessa.

Tutkijaryhmä arvelee, että Oumuamua on saattanut karata "kotiaurinkokunnastaan" tähteä kiertävän kaasupurkauksen syöksemänä.

Teorian mukaan Jupiter synnytti niin sanotun Oortin pilven samalla tavalla. Öpikin-Oortin pilvi on aurinkokuntamme ulko-osissa häilyvä komeettapilvi.