Autotuojien toimitusjohtaja Tero Kallio sanoo E10-bensiinin käyttöönoton jo kymmenen vuotta sitten näkyvän Suomen hyvissä päästötilastoissa.
Liikenteen päästöt ovat lähteneet Suomessa laskuun, vaikka muualla EU:ssa päästöt ovat nousussa. Uusien henkilöautojen päästöt vähenivät 2010-luvulla EU:ssa keskimäärin 1,9 prosenttia vuodessa, Suomessa keskimäärin 2,9 prosenttia. EU:ssa päästöt alkoivat lisääntyä esimerkiksi kasvavien liikennemäärien mukana vuonna 2017 (kuva alempana).
Toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä sanoo, että tilastoissa on hieman tilastoharhaa, mutta siitä huolimatta Suomi on oikeasti edellä vähäpäästöisyydessä.
– Meillä on biopolttoaineita käytössä enemmän kuin monessa muussa maassa. Otimme E10-bensiinin käyttöön lähes kymmenen vuotta sitten. Kyllä sekin näkyy tilastoissa, Kallio sanoi Viiden jälkeen -ohjelmassa.
Kallio sanoo Suomen päästöjen lähtötason olleen korkea. Suomen autokanta on yhä melko vanhaa.
– Jos koemme olemme autokannan osalta Länsi-Eurooppaa, niin aika lailla häntäpäässä ollaan. Autot tulevat meillä kierrätykseen korkeassa, noin 21 vuoden iässä.
EU:n päästöjen tilastoissa Kallio sanoo olevan hieman tilastoharhaa johtuen siitä, että päästöjä mitataan nyt eri tavoin kun joitakin vuosia sitten.
Tavoitteena 700 000 sähköautoa kymmenessä vuodessa
Kallio on varovaisen luottavainen siihen, että liikenne- ja viestintäministeriön ennuste noin 700 000 sähkökäyttöisestä autosta vuoteen 2030 mennessä toteutuu.


