Suomalaistutkimus selvitti: Viisi lähitulevaisuuden ruokatrendiä

Tuoreessa tutkimuksessa selvitettiin, millainen on suomalaisen ruoan ja juoman tulevaisuus.

Sanoma Magazines, Unilever ja 15/30 Research tutkivat suomalaisen ruoan ja juoman tulevaisuutta. Sanoma Magazinesin ja Unileverin tilaamaan ja 15/30 Researchin toteuttamaan tutkimukseen vastasi 1000 henkilöä. Tutkimuksessa selvitettiin muun muassa suomalaisten kuluttajien ostotottumuksia, suhtautumista lisäaineisiin ja luomuruokaan sekä ruoanlaitto- ja ruokailutapoja.

Ruoka on osa suomalaisten persoonaa

Tutkimustulokset paljastavat, että ruoasta on tullut yhä tärkeämpi osa suomalaisten arkea. Ruoasta puhutaan paljon ja siitä on tullut monelle jopa oman persoonan jatke: neljä kymmenestä kyselyyn vastanneista sanoo, että ruokavalinnat kertovat, millainen ihminen on. Kaksi kolmesta suomalaisesta puhuu ruoasta ja puheenaiheeksi nousevat erityisesti erilaiset reseptit sekä ruoan maku ja terveellisyys.

Kolmannes käyttää aktiivisesti ruokavalintoja itseilmaisuun. Sosiaalisessa mediassa ruokakuvia jakaa jo viidennes suomalaisista. Kuilu on kuitenkin suuri alle- ja yli 45-vuotiaiden välillä. Yli 45-vuotiaista vain muutama prosentti kertoo dokumentoivansa syömisiään sosiaaliseen mediaan.

Viisi lähitulevaisuuden ruokatrendiä

Ruoan ja juoman tulevaisuus -tutkimuksen perusteella listattiin viisi lähitulevaisuuden ruokatrendiä:

1. Valmisruokia laadukkaista raaka-aineista ilman lisäaineita

Hinnan ja helppouden lisäksi suomalaisten ruokavalintoihin vaikuttaa vahvasti lisäaineiden välttäminen. Jopa 46 prosenttia jättää jo tuotteen hyllyyn, jos kokee sen sisältävän liikaa lisäaineita. Tulevaisuudessa onkin entistä enemmän kysyntää laadukkaille, lisäaineettomille valmisruoille.

2. Helppoa viljelyä parvekkeella, ikkunalaudalla, terassilla tai takapihalla

Suomalaiset kiinnittävät yhä enemmän huomiota ruoan alkuperään ja haluvat tietää syömänsä ruoan tarinan. Tämän vuoksi ruoan itse kasvattaminen kiinnostaa suomalaisia yhä enemmän. Monilla ei kuitenkaan ole aikaa oman palstan ylläpitoon, mikä johtaa helppohoitoisen hyötyviljelyn lisääntymiseen.

3. Kahviloiden rinnalle sosiaalisia ja viihtyisiä teehuoneita

32 prosenttia suomalaisista kokee teenjuontinsa lisääntyneen viime vuosina. Kahvikansan keskuudessa alkaa siis herätä pikku hiljaa orastavaa teekulttuuria. Kahviloiden rinnalle nousseekin lähitulevaisuudessa yhä enemmän viihtyisiä teehuoneita.

4. Ruokavalinnat kertovat persoonasta

Ruoka korostuu yhä enemmän itseilmaisun välineenä. Jopa kolmannes suomalaista käyttää aktiivisesti ruokavalintoja itseilmaisuun. Omista elintarvikevalinnoista kerrotaan muille ja ruoanlaittotaitoa pidetään yhä tärkeämpänä. Erityisesti nuoret kokevat, että ruokavalinnat kertovat siitä, millainen ihminen on tyyppinä.

5. Ostoskorissa on edullisia peruselintarvikkeita ja kalliita luksustuotteita.

Tulevaisuudessa ruoan keskiluokka saattaa hävitä: ihmiset pakkaavat ostoskoriinsa edullisia peruselintarvikkeita sekä kalliita luksustuottetia.

(MTV LIFESTYLE)

Lue myös:

    Uusimmat