Suomalainen muoti kiinnostaa ulkomailla – kertoo naiskaksikko R/H-vaatemerkin takana

R/H-naistenvaatemerkin takana on tehokaksikko Hanna Riiheläinen ja Emilia Hernesniemi. Mitä ensi kevään ja kesän mallistossa on luvassa? Entä suunnittelijoiden tulevaisuuden haaveissa? AVA otti selvää.

AVAn Muotitietoinen-sarjan ensimmäisessä jaksossa juontaja Maria Veitola vierailee R/H-naistenvaatemerkin suunnittelijakaksikon, Hanna Riiheläisen ja Emilia Hernesniemen luona. Naiset palasivat lokakuun puolivälissä New Yorkin muotiviikoilta, jossa edustivat jo kolmatta kertaa.

– New Yorkissa on aina siistiä olla, se on niin energinen kaupunki. Siellä on hyvä, positiivinen ja vastaanottavainen tila. Suomalaiset merkit ovat siellä tällä hetkellä kiinnostavia, Hernesniemi kertoo.

Hernesniemi kertoo esittelytilaisuudesta, joka pidettiin uudessa New Yorkin modernin taiteen museossa. Mukaan oli R/H:n lisäksi valittu suomalaiset Samuji ja Daniel Palillo.

– Mukana oli ruotsalaisiakin merkkejä, esimerkiksi Minimarket. New York Magazine kirjoitti tapahtumasta seuraavana päivänä ja korosti R/H:n tiettyjä vaatteita, Hernesniemi iloitsee.

Riiheläisen ja Hernesniemen PR-toimistot toimivat Kööpenhaminassa ja New Yorkissa.

– Enitenhän myymme ulkomaille, menisikö suunnilleen 80 prosenttia vientiin. Jenkeissä meillä on kahdeksan jälleenmyyjää, Euroopassa Belgiassa, Saksassa, Sveitsissä ja Englannissa ainakin yksi joka maassa – Ruotsissa ja Tanskassa enemmän, Hernesniemi kertoo.

Tulevan kesän muodissa inspiraationa kasari

RH:n kevään ja kesän 2013 -mallisto Rain in Summer on saanut Hernesniemen mukaan inspiraationsa 1980-luvun Debbie Harrysta.

– Eli juuri sellaisesta Nykin bilekulttuurista, jossa kaikki ovat vähän erinäköisiä, eikä ole niin vimpan päälle mietitty, miltä se tyyli näyttää. Saa riehua bileissä, eikä tarvitse miettiä, pysyvätkö vaatteet oikeassa paikassa. Hyvän meiningin New York, boheemit elämäntavat, Hernesniemi kuvailee tulevaa mallistoa.

Mallistossa on myös aiemmin suosioon noussutta Painter-printtiä, jotka otettiin uudelleen tuotantoon uusissa värisävyissä.

– Mukavaa vaatetta R/H:n omalla visuaalisella ilmeellä. Esimerkiksi Mickey-mekko jatkaa, joka on ollut meidän suosituin mekkomme. Siihen rinnalle tulevat kauluspaidat ja kaulusliivit. Denim-kulttuuri – erityisesti kivipesty kasarifarkku – jatkaa, se on ollut Jenkeissä todella suosittua. Inspiraationa ovat olleet äidin vaatekaapit 1980-luvulla, Hernesniemi summaa.

Kuinka suunnittelijat kuvailisivat omaa tyyliään?

– Syy, minkä takia lähdimme suunnittelemaan omaa merkkiä, oli se, että halusimme tehdä omannäköisiä vaatteita. Sitä kautta R/H:n vaatteiden yhdistely omaan tyyliin on tullut luonnolliseksi. Meillä on joka päivä R/H:n vaate yllä. Molemmilla on inspiraationa kasari ja ysäri. Olemme puhuneet, että Hannalla on naisellisempi tyyli ja minulla välillä vähän leikkisämpi, poikamaisempi tyyli, Hernesniemi kuvailee.

Tulevaisuudensuunnitelmia kaksikolla on Hernesniemen mukaan "ainakin sata".

– Meillä on niin suuret suunnitelmat! Yritämme suunnitella muuttoa ensi vuonna vähäksi aikaa pois Helsingistä, vaikka se onkin päämajamme. Muutamme ehkä Yhdysvaltoihin, New Yorkiin muutamaksi kuukaudeksi. R/H:n yksi suuri suunnitelma on pysyä leivässä ja kasvattaa sitä sellaiseksi, että pysyisi mukava ilmapiiri ja näkyisi luova jälki. Yksi tavoite on, että pystyisimme pyörittämään tätä suuremmalla mittasuhteella, Hernesniemi kertoo.


MUOTITIETOINEN AVAlla maanantaisin klo 21.


AVA

Kuvat: AVA jaR/H

Lue myös:

    Uusimmat