Helsinki Pride -viikko alkaa tänään. Sateenkaariviestinnän asiantuntija Hannu Medina vieraili Uutisaamussa puhumassa muun muassa yritysten pinkkipesusta sekä sateenkaari-ihmisten kokemasta työkulttuurista.
Omassa työssään Hannu Medina huomaa yritysten pinkkipesun vahvasti. Hänen mukaansa suurimmassa osassa yrityksissä Pridesta puhutaan vain Pride-viikon tai kuukauden aikana.
Hän kertoo, että pinkkipesu näkyi selkeästi vuonna 2020, kun Pride-tapahtuma oli vain verkossa ja jäi pienemmälle huomiolle.
– Kun sateenkaariyhteisö ja Pride ei tuo alustaa yritysten käyttöön, eivät yrityksetkään tee toimenpiteitä.
Sateenkaari-ihmiset ovat näkymättömiä
Medinan mielestä Priden on tärkeä näkyä vuoden ympäri, koska sateenkaari-ihmiset ovat yhteisössä näkymättömiä.
– Kun katsotaan yritysten työntekijöitä, on helppoa nähdä, että on miehiä ja naisia. Ulkomaalaisia, vaaleaihoisia ja ei-vaaleaihoisia.
Sateenkaari-ihmisten moninaisuuden muoto on erilainen kuin muiden vähemmistöjen.
– Näkymättömän tekeminen näkyväksi viestinnän keinoin on tärkeää joka päivä, Medina jatkaa.
Lue myös: Sanna Marin kehotti juhlimaan Pride-viikkoa: "Juhlitaan yhdessä rakkautta"
Hän korostaa yrityksissä kouluttamisen ja viestinnän tärkeyttä.