Sanomalla rajut yt-neuvottelut – miten käy Nelosen uutisille?

Sanoma yhdistää Suomen-mediatoimintonsa vuodenvaihteessa yhdeksi mediayhtiöksi.

Helsingin Sanomien, Nelosen uutisten ja Metron toimituksellisissa organisaatioissa käynnistyvät samalla yt-neuvottelut, joissa vähennystarpeen arvioidaan olevan enintään 70 työsuhdetta.

Tiedotteessaan Sanoma kertoo, että Nelonen Media suunnittelee Helsingin Sanomien tuottamien nykymuotoisten tv-uutisten lakkauttamista ja kustannustason pysyvää alentamista. Tilalle suunnitellaan uutta, online-vetoista uutiskonseptia.

Nelonen Median liiketoimintajohtaja kiirehti kuitenkin kertomaan STT:lle, että tv-uutiset jatkuvat Nelosella.

Nelonen Median liiketoiminnanjohtaja Pia Kalstan mukaan uusi konsepti ei ole vielä valmis. Kalstan mukaan nyt pohditaan muun muassa sitä, mikä on tv- ja nettiuutisten suhde Nelosella tulevaisuudessa.

Puolituntisen uutislähetyksen kesto arvioidaan todennäköisesti uudelleen.

– Todennäköisesti uutislähetys lyhenee nykyisestään. Puolen tunnin uutislähetys Nelosen katsojille ja kaikille katsojille nykypäivänä alkaa olla hieman liian pitkä.

Nelosen uutisten ankkuri Marco Bjurström ehti jo twiitata: "Täällä istun hämmentyneenä toimituksessa...saankohan mä potkut?"

Suomen suurin mediayhtiö syntymässä

Myös Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Kaius Niemi jakoi tuntonsa Twitterissä: "Tämä on raskas päivä Hesarin, Nelosen uutisten ja Metron yhteistoimitukselle. Toivotan voimia ja jaksamista kaikille."

– Tämä on toimituksillemme vaikea paikka, ja pyrimme hoitamaan muutoksen hyvässä yhteistyössä henkilöstön kanssa. Uudistuminen on välttämätöntä. Taloudellisesti kannattava toiminta on kuitenkin riippumattoman journalismin perusedellytys, Niemi sanoo yhtiön tiedotteessa.

Vuodenvaihteessa syntyvä Sanoma Media Finland Oy on Suomen suurin mediayhtiö. Fuusioituvien yhtiöiden palveluksessa on yhteensä noin 3 000 henkilöä ja niiden liikevaihto vuonna 2012 oli noin 720 milj. euroa.

Sanoma Media Finland muodostuu neljästä liiketoimintayksiköstä: Helsingin Sanomista, Ilta-Sanomista, Magazine Mediasta ja Nelonen Mediasta. Samassa yhteydessä kaupunki- ja maakuntalehtiä julkaiseva Sanoma Lehtimedia siirtyy raportoimaan Helsingin Sanomien organisaatioon.

– Olemme keskellä haastavaa toimialan murrosta, joka kuitenkin avaa myös uusia mahdollisuuksia ja kasvualueita. Niihin panostaminen vaatii meiltä uutta toimintamallia, Sanoman toimitusjohtaja Harri-Pekka Kaukonen sanoo.

Yhtiö aikoo keskittyä muun muassa digitaalisiin ratkaisuihin. Digitaaliseen kehitykseen panostetaan tiivistämällä yhteistyötä sekä kansainvälisesti että liiketoimintayksiköiden välillä.

Myös Hollannissa tehostetaan

Sanoma on päättänyt toteuttaa myös Hollannissa merkittävän uudelleenjärjestelyn, jonka odotetaan johtavan noin 500 työtehtävän vähentämiseen. Vaikutus kohdistuu aikakauslehtitoimintoihin ja sen tukitoimintoihin.

Tulevaisuudessa Sanoma keskittyy Hollannissa 17 vahvaan brändiin. Hollannin muut 32 aikakauslehteä ovat yhtiön tiedotteen mukaan tuotevalikoiman rationalisoitava osa. Sanoma selvittää, voiko lehdet myydä tai yhdistää muiden lehtien kanssa.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat