Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Saksalaiset kehittämässä autoilun mullistavaa akkumuutosta: sähköautojen toimintamatka pitenee 1000 kilometriin

Shutterstock
Julkaistu 04.05.2017 15:01

MTV LIFESTYLE

Sähköautojen toimintamatkat ovat edelleen lyhyitä, eivätkä ainakaan kannusta sähköauton hankkimiseen. Saksalainen keksintö saattaa muuttaa tilanteen muuttamalla akkujen rakennustapaa ja parantamalla sitä kautta sähköautojen toimintamatkoja.

Mallista riippuen sähköautot on varustettu sadoilla tai jopa tuhansilla erilleen asetetuilla akkukennoilla. Akkujen rungot ja liitännät vievät vähintään 50 prosenttia akuille varatusta tilasta.

Fraunhofer Instituutin EMBATT-projekti on onnistunut kasaamaan yksittäiset akkukennot päällekkäin laajalla alueella. Kun sähköautoon saadaan mahtumaan aiempaa enemmän akkuja ja samalla vähennetään resistanssia, voidaan sähköauton toimintamatkaa pidentää jopa tuhanteen kilometriin, kun se nykyisellään on 50-500 kilometrin välillä riippuen akun koosta, ajonopeudesta ja ulkolämpötilasta.

Uuden kasaamistavan lisäksi projektissa tutkitaan keramiikkateknologiaa ja sen mukanaan tuomia mahdollisuuksia, sillä aines varastoi energiaa tehokkaasti. Keramiikan avulla on mahdollista tehostaa tilan- ja energiansäästöä ja pidentää akkujen käyttöikää.

Seuraavaksi EMBATT keskittyy kasvattamaan akkukennojen kokoa ja asentamaan isompia kennoja sähköautoihin. Näiden testiajot pyritään aloittamaan vuoteen 2020 mennessä.

Suomessa asiasta uutisoi ensimmäisenä Tekniikka ja talous.

Lähde: Fraunhofer

***

Tulevaisuudessa sähköautot liikkuvat tienpinnan lisäksi pitempiä matkoja kenties myös ilmassa. 

2:03Airbus suunnittelee lentävää sähköautoa

Lisää aiheesta:

Sähköautolla jopa tuhat kilometriä lataamatta – läpimurron taustalla kumouksellinen akkuratkaisu, joka laskee myös hintaaMitä Tesla edellä, sitä muut perässä: Saksalaisetkin hoksasivat, kuinka sähköauton toimintamatkaa voi pidentää tuntuvastiSähköautojen toimintamatka saavuttamassa huippunsa? Osa valmistajista keskittyy jo ihan muihin juttuihinToyotan uusi innovaatio voi mullistaa sähköautoilun – akun huhutaan latautuvan jopa minuuteissa!T&T: Suomalaiskeksintö voi pidentää sähköauton toimintamatkaa 50 prosentillaKäytetyt Nissan Leafin akut tuottamaan energiaa Ajax Amsterdamin kotiareenalle
SähköautotAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 27.11.18:58
    Viiden jälkeen

    Tämä on sähköautojen "Akilleen kantapää" talvisin – "Tulee aika monelle yllätyksenä"

  • 26.11.16:45
    Talvi

    Miten estää sähköauton latausluukun jäätyminen? Asiantuntija vinkkaa kaksi kikkaa

  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö