Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sähköautojen akuissa on yksi iso ongelma, mutta Mersu uskoo keksineensä ratkaisun: "Menee sinne mistä on tullutkin"

1:48Tältä näyttää Mersun ensimmäinen sähköauto EQCTällainen on Mercedes-Benzin ensimmäisen sähköauto EQC.
Julkaistu 06.04.2020 11:59

MTV UUTISET – KAUPPALEHTI

Sähköautojen akut – kuten mitkään muutkaan akut – eivät ole ympäristöystävällisiä, mutta Mercedes-Benzin emoyhtiö haluaa muuttaa asian. Erikoiselta kuulostavan orgaanisen akuston arvellaan olevan valmis markkinoille vuonna 2035.

Saksalainen ajoneuvovalmistaja Daimler AG esitteli ajatusta uudenlaisesta akkutekniikasta Mercedes-Benzin Vision AVTR -konseptiauton avulla kulutuselektroniikan messuilla Las Vegasissa tammikuussa. Nyt Mercedeksen akkukehityksestä vastaava johtaja, kemian ja lääketieteen tohtori Andreas Hintennach, 35, on kertonut lisää mielenkiintoisesta akkukehityksestä Daimlerin nettisivuilla.

Daimlerin sen edistyksellisen vetytekniikan ja -tutkimustyön vuoksi työnantajakseen valinneen kaksoistohtorin kirjoituksen mukaan sähköautojen akuista tulee tehokkaampia, halvempia ja nopeampia ladata.

Lue myös: Teslaansa somessa rääkännyt mies yllättyi, kun moottori lopulta hajosi – valmistaja ei suostunutkaan maksamaan

Hiilidioksidineutraali ratkaisu

Uudessa Vision AVTR -konseptissa esitellyssä auton akkupaketissa käytetään äkkiä ajatellen varsin eksoottisia rakennusaineita; tihennettyä merivettä sekä banaanien ja kookospähkinöiden kaltaisista maatalousjätteistä jalostettua grafeenia. Orgaanisten akkujen elektrolyytti on vesipohjainen, eikä siinä tarvita harvinaisia maamineraaleja tai mitään myrkyllisiä aineksia.

– Kyse on hiilidioksidineutraalista ratkaisusta. Kun akku kompostoidaan, se menee sinne mistä on tullutkin, Hintennach kertoi Visionin tiedotustilaisuudessa.

Litiumpohjaiset akut pysyvät kuitenkin ykkösvaihtoehtona vielä pitkään. Niiden tehoa saadaan tohtori Hintennachin mukaan nostettua seuraavien 5–15 vuoden aikana noin 25 prosenttia nykyisestä.

Tähtäimessä 700 kilometrin toimintamatka

Toisessa kovasti kohkatussa uudessa, niin sanotun kiinteän elektrolyytin (solid state) akkutekniikassa kehitysjohtaja näkee vaikeuksia, mutta myös potentiaalia. Tekniikan latausajat ovat ainakin toistaiseksi pitkiä, mikä ei tee niistä houkuttelevia henkilöautoliikenteeseen.

Hintennach mainitsee myös litiumrikki- ja litiumhappitekniikan mahdollisuudet kehiteltäessä nykyisiä akkuja. Esimerkiksi litiumrikin avulla akuista saataisiin kevyempiä.

Mercedeksen visiossa 110 kilowattitunnin orgaaninen akkupaketin tarjoamaksi toimintamatkaksi on asetettu 700 kilometriä. Ihan käden käänteessä ei maaliin päästä, sillä laboratoriovaiheessa oleva tuote on valmis palvelukseen noin viidentoista vuoden kuluttua, vuonna 2035.

Lue myös: Volkkarilta tulossa kaksi uutta ladattavaa hybridiä vielä tämän vuoden aikana

Lisää aiheesta:

Kaikki kertaa kymmenen! Harvardin tutkijat kehittivät akun, josta povataan sähköautojen läpimurtoaSähköautolla jopa tuhat kilometriä lataamatta – läpimurron taustalla kumouksellinen akkuratkaisu, joka laskee myös hintaaMitä Tesla edellä, sitä muut perässä: Saksalaisetkin hoksasivat, kuinka sähköauton toimintamatkaa voi pidentää tuntuvastiToyotalta sähköautoilun mullistava akku – viiden minuutin latausaikaa ei kuitenkaan uskalleta vielä luvataHaikailetko vetyautojen perään? Autojätti haluaa palauttaa sinut maan pinnalle: ”Kuunnelkaa tieteen ääntä!”Tämä valmistaja ei ainakaan hötkyile: Ensimmäinen sähköauto tulossa aikaisintaan 2025
AutotSähköautotYmpäristöMercedes-BenzDaimlerLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa