Sähköautoja sanotaan vähävikaisiksi, mutta yhdessä selvityksessä tultiin ihan toisenlaiseen lopputulokseen

Tässä on Volkswagenin sähkömaasturi ID.4 3:00
Volkswagenin ID.4-sähköauto valittiin tänä vuonna vuoden parhaaksi autoksi maailmassa.

Brittiläinen autojulkaisu WhatCar? on selvittänyt, miten vikaherkkiä eri käyttövoimilla varustetut autot ovat toisiinsa verrattuna. Vastaukset perustuvat kyselyyn, johon otti osaa 13 000 brittiautoilijaa.

Usein kuulee sanottavan, että sähköautoja ei juurikaan tarvitse huoltaa, koska niiden moottorissa ei ole juurikaan liikkuvia osia, eikä huoltamiselle ole samanlaista tarvetta kuin polttomoottoriautoissa.

Tämä toki pitää osittain myös paikkansa, mutta sähköautoissa on lisäksi paljon ihan samanlaisia osia kuin muissakin autoissa, vaikkakaan ei moottorissa tai voimansiirrossa. Kuten monissa muissakin nykyautoissa, myös sähköautoissa on paljon elektroniikkaa, joka voi vikaantua.

Selvityksessä kävikin ilmi, että sähköautot eivät olleet aivan niin vähävikaisia kuin monesti puhutaan, sillä joka viides eli 20 prosenttia vuosimallin 2016–2020 autolla ajavista sähköautoilijoista oli joutunut viemään autonsa korjaamolle. Vastaavaa ikäluokkaa olevista bensa-autoista pajalla oli käynyt 17 prosenttia.

Ääripäihin asettuivat dieselautot sekä hybridit. Dieseleistä 25 prosenttia oli vaatinut korjausta, kun taas hybrideistä vain 14 prosenttia.

Selvityksessä ei eritelty perinteisiä ja ladattavia hybridejä, kuten ei myöskään sitä, millaisten vikojen vuoksi auto oli viety korjaamolle.

Katso alta WhatCarin taulukko eri käyttövoimilla varustettujen eri ikäluokkien autojen korjaamokäynneistä.

Käyttövoima

2016–2020

2000–2015

2000–2020

Diesel

24,7 %

27,4 %

25,8 %

Sähkö

20,2 %

15,4 %

19,9 %

Bensiini

16,7 %

24,0 %

18,9 %

Hybridi

13,9 %

14,0 %

13,9 %

Eroja myös korjauskustannuksissa

Selvityksessä tarkasteltiin myös autojen korjauskustannuksia, vaikkakaan ei erityisen syvääluotaavaan tyyliin.

Hieman alle 4 prosenttia sähköautolla ajavista oli saanut maksettavakseen yli tuhannen punnan eli runsaan 1 150 euron suuruisen korjaamolaskun. Diesel- ja hybridiautoilijoiden keskuudessa lukema oli 2 prosenttia, ja bensa-autoilla ajavien joukossa vain yksi prosentti.

Sähköautot olivat vastausten perusteella myös kaikkein pisimpään pois ajosta korjaamokäynnin vuoksi. Yli viikon mittainen korjaamoreissu oli osunut 26 prosentille sähköautoilijoista, kun taas hybridiautoilijoista 14 prosenttia, dieselautoilijoista 9 prosenttia ja 8 prosenttia bensa-autoilijoista oli joutunut jättämään autonsa pajalle yli viikoksi.

WhatCarin selvityksestä kertoi aiemmin Keskisuomalainen.

Lähde: WhatCar?

Lue myös:

    Uusimmat