Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Sähköautoja sanotaan vähävikaisiksi, mutta yhdessä selvityksessä tultiin ihan toisenlaiseen lopputulokseen

3:00Tässä on Volkswagenin sähkömaasturi ID.4Volkswagenin ID.4-sähköauto valittiin tänä vuonna vuoden parhaaksi autoksi maailmassa.
Julkaistu 14.06.2021 14:56

Ville Järveläinen

Brittiläinen autojulkaisu WhatCar? on selvittänyt, miten vikaherkkiä eri käyttövoimilla varustetut autot ovat toisiinsa verrattuna. Vastaukset perustuvat kyselyyn, johon otti osaa 13 000 brittiautoilijaa.

Usein kuulee sanottavan, että sähköautoja ei juurikaan tarvitse huoltaa, koska niiden moottorissa ei ole juurikaan liikkuvia osia, eikä huoltamiselle ole samanlaista tarvetta kuin polttomoottoriautoissa.

Tämä toki pitää osittain myös paikkansa, mutta sähköautoissa on lisäksi paljon ihan samanlaisia osia kuin muissakin autoissa, vaikkakaan ei moottorissa tai voimansiirrossa. Kuten monissa muissakin nykyautoissa, myös sähköautoissa on paljon elektroniikkaa, joka voi vikaantua.

Selvityksessä kävikin ilmi, että sähköautot eivät olleet aivan niin vähävikaisia kuin monesti puhutaan, sillä joka viides eli 20 prosenttia vuosimallin 2016–2020 autolla ajavista sähköautoilijoista oli joutunut viemään autonsa korjaamolle. Vastaavaa ikäluokkaa olevista bensa-autoista pajalla oli käynyt 17 prosenttia.

Lue myös: Näin moni sähköauton hankkinut suomalainen aikoo palata takaisin bensaan tai dieseliin

Ääripäihin asettuivat dieselautot sekä hybridit. Dieseleistä 25 prosenttia oli vaatinut korjausta, kun taas hybrideistä vain 14 prosenttia.

Selvityksessä ei eritelty perinteisiä ja ladattavia hybridejä, kuten ei myöskään sitä, millaisten vikojen vuoksi auto oli viety korjaamolle.

Katso alta WhatCarin taulukko eri käyttövoimilla varustettujen eri ikäluokkien autojen korjaamokäynneistä.

Käyttövoima

2016–2020

2000–2015

2000–2020

Diesel

24,7 %

27,4 %

25,8 %

Sähkö

20,2 %

15,4 %

19,9 %

Bensiini

16,7 %

24,0 %

18,9 %

Hybridi

13,9 %

14,0 %

13,9 %

Eroja myös korjauskustannuksissa

Selvityksessä tarkasteltiin myös autojen korjauskustannuksia, vaikkakaan ei erityisen syvääluotaavaan tyyliin.

Hieman alle 4 prosenttia sähköautolla ajavista oli saanut maksettavakseen yli tuhannen punnan eli runsaan 1 150 euron suuruisen korjaamolaskun. Diesel- ja hybridiautoilijoiden keskuudessa lukema oli 2 prosenttia, ja bensa-autoilla ajavien joukossa vain yksi prosentti.

Sähköautot olivat vastausten perusteella myös kaikkein pisimpään pois ajosta korjaamokäynnin vuoksi. Yli viikon mittainen korjaamoreissu oli osunut 26 prosentille sähköautoilijoista, kun taas hybridiautoilijoista 14 prosenttia, dieselautoilijoista 9 prosenttia ja 8 prosenttia bensa-autoilijoista oli joutunut jättämään autonsa pajalle yli viikoksi.

WhatCarin selvityksestä kertoi aiemmin Keskisuomalainen.

Lue myös: Odotettu testi: 21 eri sähköautolla ajettiin niin kauan, että ne hyytyivät tienposkeen – BMW tarjosi isoimman yllätyksen

Lähde: WhatCar?

Lisää aiheesta:

Vakuutusanalyysi paljastaa: Sähköautoilla "korkeampi riskiprofiili" – kuskit muita useammin korvausvelvollisiaSähköautotko erityisen vähävikaisia? Lähes 10 miljoonaa katsastusta kertoo muutaJos se ei olisi rahasta kiinni, ajaisi suomalainen ennemmin sähköllä kuin bensallaPolttomoottorin vetovoimaa voi olla vaikea vastustaa – näin moni sähköauton ostanut suomalainen palasi bensaan ja dieseliinTiedätkö, kuinka moni sähköautoilija vaihtaisi takaisin polttomoottoriautoon?Automyyjä paljastaa, mistä lähes kaikki hybridiautojen ostajat ovat kiinnostuneita: "Karkea nyrkkisääntö on..."
AutotSähköautotAuton viatAuton toimintaAutokorjaamotAutoilun kustannuksetLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 1.11.16:30
    TV-ohjelmat

    Moni muistaa Pimp My Ride -hittisarjan – karu totuus tuunatuista autoista voi yllättää

  • 1.11.11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 31.10.14:15
    Renkaanvaihto

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 31.10.13:13
    Autoteollisuus

    Patriasta Valmet Automotiven pelastus? Aiesopimus panssariajoneuvojen tekemisestä

  • 31.10.08:34
    Liikenne

    Ministeri: Uusien kuskien promilleraja alas