Helsingissä vähäpäästöisille henkilöautoille on keväästä 2011 lähtien myönnetty 50 prosentin alennus pysäköintimaksuista, mutta nyt vaatimukset ovat tiukentumassa.
Helsingin kaupunki kannustaa vähäpäästöisten autojen hankintaan. Vuoden 2017 alusta dieselautoista vain erittäin vähäpäästöiset ladattavat hybridit saavat alennusta pysäköintimaksuista. Syynä ovat dieselautojen suuret typenoksidipäästöt, jotka heikentävät kaupungin ilmanlaatua.
– Dieselhenkilöautojen suuret päästöt ovat merkittävästi vaikuttaneet siihen, ettei Helsingissä ole päästy typpidioksidin raja-arvon alle määräajassa, toteaa ympäristönsuojelupäällikkö Päivi Kippo-Edlund.
– Pysäköintialennuksen poistaminen suuripäästöisiltä dieselautoilta tukee kaupungin juuri hyväksymää ilmansuojelusuunnitelmaa, jolla pyritään muun muassa vähentämään liikenteen päästöjä, hän jatkaa.
Paperilla pienet päästöt, mutta todellisuus jotain muuta
VTT:n ja useiden kansainvälisten tutkimuslaitosten tekemien mittausten mukaan tavanomaiset dieselautot eivät pysty todellisessa ajossa täyttämään niille asetettuja typenoksidien päästörajoja, vaan päästöt voivat todellisuudessa olla jopa 4–20-kertaisia sallittuihin verrattuna. Suurimmillaan päästöt ovat kylmässä.
Kaupunginhallitus tiukensi dieselautojen vähäpäästöisyyskriteerejä niin, että niiden hiilidioksidipäästöt saavat olla enintään 50 grammaa kilometrillä. Tämän rajan täyttävät vain ladattavat dieselhybridit, joiden päästöt ovat huomattavasti tavanomaisia dieseleitä pienemmät. Ne voivat myös ajaa pelkällä sähköllä, jolloin ne eivät aiheuta ollenkaan ilmanlaatua heikentäviä lähipäästöjä.
