Ridley Scott ohjasi kerran automainoksen, mutta ihmiset suuttuivat siitä niin, ettei sitä koskaan esitetty toista kertaa

RS3 Birth – kaikkien aikojen huikein automainosvideo? 1:50
Erikoisin automainos ikinä? Öljyä roiskuu, ja letkuja irtoilee, kun uusi RS3 näkee päivänvalon Audin vuonna 2015 tekemässä mainoksessa. Ridley Scottin ohjaaman mainoksen löydät jutun lopusta.

Kaikkien aikojen elokuvaohjaajiin lukeutuva Ridley Scott on kerran ohjannut myös automainoksen. Lopputulos ei kuitenkaan saanut ihan sellaista vastaanottoa kuin se olisi ehkä ansainnut.

Ohjaaja-tuottaja Ridley Scott tunnetaan parhaiten elokuvistaan Alien (1979), Blade Runner (1982), Gladiaattori (2000) ja Black Hawk Down (2001). Englantilainen Scott on kuitenkin ohjannut myös mainoksia, joista kenties tunnetuin on Applen Macintosh-mainos vuodelta 1984.

Harva kuitenkaan tietää, että Scott on ohjannut myös automainoksen. Se ei kuitenkaan noussut samanlaiseen kulttimaineeseen kuin esimerkiksi edellä mainittu Applen legendaarinen mainos muutamaa vuotta aiemmin, mikä johtuu pitkälti siitä, ettei kyseistä Nissanille tehtyä pätkää esitetty kuin yhden kerran.

Amerikkalaisen jalkapallon NFL-liigan vuoden 1990 Super Bowl -loppuottelua varten tehdyssä mainoksessa on aistittavissa samanlaista dystooppista tunnelmaa kuin Applen mainoksessa, mutta muutoin se ei saanut erityisen lämmintä vastaanottoa.

"Kammottavin esimerkki"

Mad Max -henkisen mainoksen katsottiin yllyttävän autoilijoita jopa vaaralliseen ajotapaan ja glorifioivan kaahaamista, eikä sitä koskaan esitetty toistamiseen. Mainoksen päätähti, uusi Nissan 300ZX Turbo, ajaa pätkällä karkuun muun muassa kilpa-autoa hävittäjälentokonetta.

Mainoksen tuomitsivat tuolloin muun muassa Yhdysvaltain ajoneuvoturvallisuuslaitos IIHS sekä maan lastenlääkäreiden etujärjestö. IIHS:n tuolloinen johtaja Brian O’Neill totesi mainoksen olevan kammottavin näkemänsä esimerkki "kaahausmainoksesta".

Nissan puolusti mainostaan tuolloin The New York Timesin sivuilla. Se totesi ihmisten ymmärtävän, ettei mainoksessa ole kyse todellisesta liikennetilanteesta, eikä se ilmennä realistista ajotapaa.

Katso mainos alta.

Lähde: Jalopnik

Lue myös:

    Uusimmat