Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Rautateillä poikkeuksellisen paha jumi: VR päätyi ensi kertaa viemään matkustajia lentokoneella

1:53Pakkanen laski Muoniossa 41,7 asteeseen
Julkaistu 05.01.2017 18:17(Päivitetty 05.01.2017 21:49)
Toimittajan kuva

Minna Karkkola

minna.karkkola@mtv.fi

Junaliikenteessä painitaan yhä poikkeuksellisen pahan ongelmasuman kanssa. Ongelmat alkoivat kasautua eilen, ja häiriöt jatkuvat vielä ainakin tämän illan. Ongelmien vuoksi VR päätyi ensi kertaa kuljettamaan matkustajia lentokoneella.

Tällä hetkellä kaukojunista reilu puolet kulkee myöhässä aikataulustaan, kertoo VR nettisivuillaan. Myöhästymiset ovat vaihdelleet minuuteista tunteihin. Myös peruutuksia on ollut.

Lähes kaikki lähijunat kulkevat tällä hetkellä aikataulussaan.

VR:n viestintäpäällikkö Mika Heijari kertoo MTV Uutisille, että poikkeuksellisen pahasti kasautuneista ongelmista aiheutuu sen verran pahat kerrannaisvaikutukset, että niitä puretaan vielä ainakin tämä ilta ja mahdollisesti vielä huomennakin.

– Huomenna on pyhäpäivä, ja liikkujia on vähemmän, hän kuitenkin huomauttaa.

Eilen VR päätyi ensimmäistä kertaa kuljettamaan matkustajia määränpäähänsä lentokoneella.

– Olen ollut kuusi vuotta tässä firmassa, enkä muista vastaavaa, Heijari kertoo.

Hänen mukaansa matkustaja kyyditään aina perille myös poikkeustilanteissa. 

– Joko seuraavalla junalla tai jos se ei ole mahdollista, bussilla tai taksilla, hän kertoo toimintaperiaatteesta.

Joskus taksilla tai jopa lentäen

Tällä kertaa mikään edellisistä ei kuitenkaan tullut kyseeseen, sillä matkalla oli kymmenkunta ihmistä, jotka olivat menossa Helsinki-Vantaan lentokentälle ja sieltä Kaukoitään. Heijari ei sulje pois mahdollisuutta, että joskus toistekin VR lennättää matkustajia, mutta tilanteet arvioidaan aina tapauskohtaisesti.

– Totesimme eilen, että taksi ei ole paras eikä bussi eikä muukaan. Joensuusta on kuitenkin aika monta sataa kilometriä, ja heille olisi tullut aika paljon ongelmia, jos he eivät olisi ehtineet pitkälle lennolleen.

– Aina harkitaan se, millaista vaivaa tulee asiakkaalle ja toisaalta millaisiin korvauksiin VR joutuisi. Tässä tilanteessa on arvioitu, että meillekin yhtiönä sekä matkustajille on järkevämpää ja taloudellisempaa ottaa lento kotimaassa kuin että korvataan peruuntuneita Kaukoidän lentoja.

Heijarin mukaan VR käyttää jonkin verran myös takseja vastaaviin tarkoituksiin silloin, kun tarjolla ei ole muita yhteyksiä. Hän on itse tapausesimerkki, sillä aikoinaan hän matkusti juna-asiakkaana 500 kilometriä Iisalmesta Kouvolaan VR:n piikkiin Mersun takapenkillä. Siihen aikaan hän ei vielä ollut VR:n palveluksessa.

– Se oli tällainen talvinen pakkaspäivä. Oli varmaan 20–30 astetta pakkasta.

Pakkanen sekoittaa paineilmat

Pakkasesta ovat aiheutuneet myös monet ongelmat tällä kertaa.

– Tällaisella pakkasella etenkin paineilmajärjestelmät ovat kovilla. Kova pakkanen jäykistää paineilmaletkut ja niiden liittimet ja venttiilit niin, että paineilma ei toimi kuten pitäisi.

Junakalustossa paineilmajärjestelmiä käytetään pääsääntöisesti jarruihin ja oviin.

– Pakkanen kovettaa muovin ja kumiletkut jäykäksi koppuraksi ja paineilmaa pääsee vuotamaan. 

Liikennevirasto vastaa pääradasta, jonka ongelmista Heijarin mukaan on aiheutunut pääosa käsillä olevasta jumista. Rataliikennekeskus kertoi aiemmin tänään, että vaihdeongelmat saatiin korjattua.

– Suurin kuva lähti pääradan rataongelmasta, Heijari sanoo.

– Pieni osa on aiheutunut meidän kalustosta. Siellä on veturirikkoa ja tällaista.

Heijari huomauttaa, että kun vuorokauden aikana ajetaan 1100 matkustajajunaa, kerrannaisvaikutukset aikatauluissa ovat moninkertaiset.

– Se sumppu on melkoinen aamuruuhkassa ja iltapäiväruuhkassa.

– Myöhästymisiä on edelleen. Vaikutukset ovat pitkiä: vuorokausi, jopa kaksi tai puolitoista näin poikkeuksellisen tilanteen jälkeen, ennen kuin liikenne pääsee kulkemaan aikataulun mukaan.

Lisää aiheesta:

Kaukojunaliikenteen sekoittanut ratavaurio aiheuttanee VR:lle miljoonatappiotVR peruu turvallisuussyistä kaikki kaukoliikenteen junavuorot tiistaina – junien pyörissä havaittu loviaVR:n pakkaskaaoksen seuraukset: Jopa 10 000 matkustajaa hakee korvaustaJunavuorojen peruutukset jatkuvat – VR saanut jo yli 5000 korvaushakemusta VR:n kaukojunista vain hieman yli puolet aikataulussa tänä vuonna – poikkeuksellinen talvi ja rataverkon huono kunto piinaavat: "Raiteet rapistuvat alta"VR taistelee aikaa vastaan läpi vuoden – MTV selvitti tilastolliset syyt junien myöhästymiseen
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen23:01
    Raitiovaunut

    Otkes vuodentakaisista ratikkaturmista: Työvuorojärjestelmää parannettava

  • Eilen21:11
    Kalat ja vesieläimet

    Kymijoesta löytyi uusi matolaji

  • Eilen20:36
    Sampo Terho

    AL: Tampereen kulttuurijohtaja Sampo Terho saa potkut

  • Eilen20:21
    Kulttuuri

    Värikkäistä maalauksistaan tunnetulla Soile Yli-Mäyryllä ensimmäinen lasiteosten näyttely Suomessa

  • Eilen20:07
    Sote

    Millaisia hoitoja suomalaiset saavat tulevaisuudessa? Uusi sotea koskeva laki lausuntokierroksella