Rallin maailmanmestari debytoi tänään F1-kuljettajana: Petter Solberg, 45, on vienyt Oliver-pojaltaan kaiken peliajan – "Pitää varmaan hankkia toinen laite"

Tänään sunnuntaina oli alkuperäisen suunnitelman mukaan määrä ajaa F1-kauden 2020 viides osakilpailu, mutta maailmalla vallitsevan tilanteen vuoksi lajia seuraavan yleisön on tyydyttävä virtuaalimuodossa ajettavaan kilpailuun, joka käydään Interlagosin radalla.

Illan kilpailussa on mukana suuri joukko F1-radoilta tuttuja kuljettajia mutta myös muutamia yllätysvieraita. Tällaiseksi voinee lukea myös rallin vuoden 2003 maailmanmestarin Petter Solbergin, joka kilpailee Renault'n väreissä yhdessä tanskalaisen F2-kuljettajan Christian Lundgaardin kanssa.

Solberg testasi 11 vuotta sitten Fioranossa ihka oikeaa Ferrarin F1-autoa, mutta nyt 45-vuotiaalla Solbergilla on omien sanojensa mukaan edessään todellinen F1-debyytti.

– Tässä oli monta monessa. Entinen insinöörini ralliajoilta työskentelee Renault'lla, samoin entinen pr-henkilömme. Tämän lisäksi olen vielä Castrolin lähettiläs. Olin ehkä tyhmä, kun suostuin mukaan, koska se aiheutti paljon töitä, mutta tämä on hyvä haaste. En ole välttämättä vielä kovin nopea. Tarvitsen muutaman kuukauden, että opin F1-pelin kunnolla, Solberg kertoo MTV Urheilulle kotoaan Torsbysta.

– Harjoittelin perjantaina vähän Esteban Oconin kanssa. Pidimme hauskaa. Vauhtini on hyvää, mutta en löydä niitä muutamia kymmenyksiä, joita tarvitsen.

Mielenkiinto Solbergin palveluksia kohtaan lienee herännyt viikko sitten, kun hän voitti The Race -sivuston pyörittämän Legends Trophy -kilpailun, joka ajettiin rFactor-simulaatiopelillä. Sunnuntain F1-kisa ajetaan sen sijaan Codemastersin F1 2019 -pelillä.

Molemmissa peleissä ajetaan radalla, mutta pelistä toiseen hyppääminen ei ole helppoa.

– Perjantaina ajoin ehkä kahdeksan tuntia F1:tä. Testasin, yritin löytää kymmenyksiä sieltä täältä. On vaikea nähdä, mitä muut tekevät oikein. Teen sen saman, mutta en saa samaa aikaa. Kyse on todella pienistä yksityiskohdista. Olen rallikuljettaja, eikä se ole sama kuin olla F1-kuljettaja.

Instagramissa jakamansa videon perusteella Solberg opiskeli Oconin kanssa harjoitellessaan erityisesti jarruttamista. Se tehdään hyvin eri tavalla F1-autolla ja ralliautolla ajettaessa.

– Jarruttaminen on sinällään ok, mutta ero tulee siitä, miten jarruttaa ja vaihtaa vaihteita alaspäin. Ajoin torstaina Lundgaardin kanssa, ja hän sanoi tarvinneensa kaksi vuotta ymmärtääkseen, miten polkimella ja moottorilla jarrutetaan.

Solberg on innostunut ajosimulaattoreista toden teolla vasta ihan viime aikoina. Hän kertoo pysytelleensä Oliver-poikansa ja Pernilla-vaimonsa kanssa visusti kotona sen jälkeen, kun he palasivat maaliskuun puolivälissä Meksikon MM-rallista.

Koronavirustilanteen pakottamana tehty eristäytyminen on mahdollistanut ajoittain jopa turhankin innokkaan pelaamisen.

– Kun jäimme kotiin jumiin, piti keksiä jotain. Hankimme Oliverille uuden laitteen, ja nyt näyttää siltä, ettei hän saa ajaa enää ollenkaan, kun minä ajan koko ajan. Pitää varmaan hankkia toinen laite, Solberg nauraa.

– On ollut paljon pelaamista – ihan liikaa.

Mitä olisit sanonut lokakuussa ajetun Walesin MM-rallin jälkeen, jos joku olisi tuolloin kertonut, että käytät puoli vuotta myöhemmin kahdeksan tuntia päivästäsi simulaattorissa?

– Ei mitään mahdollisuutta, se on nuorille ihmisille!

– Mutta kun tämä juttu nyt alkoi, kävimme esimerkiksi Dario Franchittin kanssa keskustelua peliaulassa, ja lähettelemme viestejä ympäri maailman. Tämä on todella hauskaa, sosiaalista. Me entiset kuljettajat voimme pitää näin hauskaa yhdessä, ja nautin siitä.

Sunnuntai-illan virtuaalinen F1-kisa on katsottavissa C More 2 -kanavalla ja C Moren suoratoistopalvelussa kello 19.

Lue myös:

    Uusimmat