Rakastetun NHL-konkarin ei pitänyt olla Lokomotivin turmalennolla – Olli Jokinen kertoo keskustelusta ennen kohtalokasta onnettomuutta: "Vieläkin nousee tunteet pintaan"

6:37
Tulosruutu 7. syyskuuta 2011: Lokomotiv Jaroslavlin lentokone putosi, koko joukkue kuoli onnettomuudessa.

Lokomotiv Jaroslavlin lentoturmassa kuoli 44 ihmistä. Olli Jokisen ystävän Ruslan Salein ei alun perin pitänyt olla koneessa, mutta toisin kävi. Jorma Valtosen piti lentää, mutta hän jäi valmentamaan kakkosjoukkueen maalivahteja.

Kun tieto Lokomotiv Jaroslavlin lento-onnettomuudesta kantautui Pohjois-Amerikkaan, NHL-seura Calgary Flamesin hyökkääjä Olli Jokinen oli valmistautumassa luisteluharjoituksiin.

NHL-kauden alkuun oli matkaa vielä toista kuukautta, mutta KHL:ssä syyskuun alussa soiteltiin jo alkaneen kiekkokauden ensi tahteja. Juuri itäiseen kiekkoliigaan siirtynyt pitkän linjan NHL-veteraani Ruslan Salei totutteli uuteen toimintaympäristöön Lokomotiv Jaroslavlissa.

Valkovenäläinen Salei oli tehnyt vain kahta kuukautta aiemmin yksivuotisen sopimuksen Lokomotivin kanssa. Ennen siirtoaan itään hän ehti pelata 13 kautta NHL:ssä, jossa hän tutustui myös Jokiseen Florida Panthersin vuosinaan.

Sopranosia katsomalla englantia oppinut Salei ja Jokinen viettivät aikaa yhdessä myös vapaa-ajalla ja perheiden kesken.

– Perhekeskeinen kaveri. Heidän kolmesta lapsestaan nuorin syntyi vain muutamia kuukausia ennen onnettomuutta, Jokinen muistelee murheellisena MTV Urheilulle.

Jokinen kertoo jutelleensa Salein kanssa vain viikkoa ennen onnettomuutta. He keskustelivat puhelimitse KHL:n arjesta ja käytännöistä.

– Ruslan kertoi ostaneensa auton vanhemmilleen. Lokomotivin ensimmäinen pelimatka oli vielä Valko-Venäjän Minskiin, ja hän suunnitteli, että ajaa sillä autolla sinne. Se suunnitelma selvästikin jäi, ja hän oli mukana lennolla, Jokinen toteaa.

– Vieläkin nousee tunteet pintaan, kun alan ajatella sitä.

36-vuotiaana kuollut Salei ei Jokisen mukaan ollut lentomatkustamisen ystävä, mutta kulutti reissut korttia lätkien saadakseen ajatuksiaan muualle.

– Ruslan halusi aina pelata korttia. Veikkaan, että hän istui korttipakka kädessä siellä koneen perällä, kun rysähti, Jokinen arvelee.

"Onnettomuus oli shokki"

Suomalainen maalivahtilegenda Jorma Valtonen päätyi Lokomotiv Jaroslavlin maalivahtivalmentajaksi kaudelle 2011–2012 ja oli valmiina lähtemään mukaan ensimmäiselle vieraspelireissulle joukkueen mukaan.

Matkustusasiakirjat olivat kunnossa, eikä esteitä lentämiselle ollut. Tietenkin hän halusi olla mukana.

Lokomotivin silloinen GM päätti kuitenkin toisin ja pyysi Valtosta jäämään Jaroslavliin harjoituttamaan MHL:ssä pelanneen kakkosjoukkueen maalivahteja.

Turmapäivänä Valtonen oli normaalisti mukana joukkueensa jääharjoituksissa ja yhteisessä ruokailussa. Kun ruoat oli syöty, Valtonen toivotti ruotsalaisvahti Stefan Liville ja tämän ukrainalaiskollegalle Oleksander Vjuhinille hyvää matkaa ja meni kotiinsa.

Kotonaan Valtonen sai puhelun seuran antamaan kännykkään. Soittaja oli Lokomotivissa edellisellä kaudella pelannutta Jori Lehterää tavoitellut henkilö, joka kysyi, oliko Valtonen kuullut jo onnettomuudesta. Ei ollut.

Lokomotiv Jaroslavlin KHL-joukkuetta kuljettanut lentokone oli pudonnut. Koko joukkue menehtyi onnettomuudessa.

– Onnettomuus oli shokki koko kaupungille, Valtonen muisteli taannoin STT:lle.

"Oli selvää, että putoamme"

Lokomotiv Jaroslavlin joukkuetta Minskiin kuljettanut kone lähti nousuun Tunoshan lentoaseman kiitoradalta 7. syyskuuta kello 16.02 ja syöksyi lähes välittömästi maahan. Lentoturmatutkimuksen mukaan kone ei saavuttanut riittävää nopeutta kiitoradalla, eikä noussut kunnolla ilmaan.

Neuvostoliitossa 1970-luvulla suunniteltu Jakovlev Jak-42 törmäsi kiitoradan päässä olevaan antenniin ja syttyi palamaan. Kone putosi lopulta läheiseen jokeen tuhoisin seurauksin.

45:stä koneessa olleesta ihmisestä Lokomotivin venäläispelaaja Aleksandr Galimov ja lentoinsinööri Aleksandr Sizov olivat ainoat henkiin jääneet, ja pahoin palanut Galimovkin menehtyi myöhemmin sairaalassa.

Lentokoneen mekaanikkona työskennellyt Sizov jäi henkiin kuin ihmeen kaupalla.

– Huomasin kiihdytyksessä, että olimme jo päällystämättömällä maalla. Sitten kone alkoi pudota nopeasti nousun jälkeen, ja oli selvää, että putoamme, Sizov kuvaili lokakuussa 2011 The Moscow Timesille.

– Kun isku tuli, kaikki alkoivat lentää ympäriinsä. Jokin osui minuun kovaa, siksi vasen puoleni on aivan ruhjeilla. Kun päädyin veteen, en oikeasti nähnyt tai huomannut mitään ympärilläni – en tulipaloja, enkä konetta, en mitään.

Viranomaisten mukaan pahoin loukkaantunut Sizov yritti pelastaa kollegaansa koneen hylystä, mikä aiheutti hänelle pahat palovammat toiseen käteen.

Lentoturmaa tutkineen työryhmän raportin mukaan koneen nousukiihdytys epäonnistui, koska koneen perämies oli erehdyksissään pitänyt jalkaa jarrupolkimella koko kiihdytyksen ajan.

Myös koneen kapteeniston pätevyydessä ilmeni pahoja puutteita.

– Jos koneen pilotti olisi lyönyt jarrut pohjaan, olisin tuntenut sen, mutta jos hän olisi painanut niitä hitaasti, en välttämättä olisi, Sizov totesi.

Sizovin niin kuin lentoturmaraportin mukaan koneessa ei ollut onnettomuushetkellä vikaa.

"Näkee, että suurmies poistui keskuudestamme"

Lokomotiv Jaroslavlin lento-onnettomuudessa kuolivat Valtosta lukuun ottamatta käytännössä kaikki silloisen joukkueen jäsenet valmentajia, hierojia, huoltajia ja lääkäreitä myöten.

Salein ja Livin ohella tunnetuimpia nimiä suomalaisille olivat NHL:ssä meritoituneet tshekit Josef Vasicek, Karel Rachunek ja Jan Marek, latvialaiskonkari Karlins Skrastins ja slovakkitaituri Pavol Demitra.

Olli Jokinen tunsi hyvin Salein lisäksi myös Skrastinsin ja Lokomotivin apuvalmentajan Aleksandr Karpovtsevin.

– Salei oli tosi huumorintajuinen ja tosi pidetty joukkuekavereiden keskuudessa. Samoin oli Skrastins, hän oli hiljainen kaveri ja viimeisen päälle joukkuekaveri, Jokinen muistaa.

Jokinen sai seuraltaan Calgarylta luvan pitää muutaman päivän vapaata ja osallistua Salein muistotilaisuuteen Anaheimissa. Pelikaverin hautajaiset järjestettiin Minskissä, joihin hänellä ei ollut mahdollisuutta osallistua.

– Minskin MM-kisoissa 2014 pääsin sitten käymään haudalla, käytiin vaimon kanssa viemässä kukat. Salein hauta on viimeisen päälle tehty ja kunniapaikalla. Näkee, että suurmies poistui keskuudestamme, Jokinen kuvailee.

Tasan kymmenen vuotta sitten tapahtunut lento-onnettomuus on muuttanut matkustuskäytäntöjä tiukemmiksi ja turvallisemmiksi Venäjällä ja KHL:ssä. Suomalaispelaajilta ehti kertyä vuosien varrella hurjia muistoja Jakovlevien kyydeistä.

– Lentomatkustaminen oli aika yleinen huoli KHL:ssä. En ole itsekään mikään lentokoneiden ystävä, eikä ollut Saleikaan. Sydän hypähtää vieläkin, kun tulee jotain turbulenssia, Jokinen kertoo.

– Kyllä niitä lentokoneita putoaa aina silloin tällöin, ja se kolahtaa aika paljon enemmän, kun joku tuttu on ollut kyydissä.

Lokomotiv Jaroslavl pelaa tänään ottelun, joka kymmenen vuotta sitten jäi pelaamatta, kun se kohtaa Dinamo Minskin. Tällä kertaa Lokomotiv tosin isännöi valkovenäläisseuraa kotihallissaan.

Lokomotiv Jaroslavl ja Dinamo Minsk kohtaavat tänään kello 19.30 alkavassa KHL-ottelussa, joka pelataan onnettomuudessa kuolleiden muistolle.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja