Proteiini on päivän sana – lisäravinteet eivät ole enää vain urheilijoiden suosiossa

Lisäravinnebisnes on kasvanut viime vuosina huimasti. Syynä tähän on muun muassa ravitsemustrendit.

Lisäravinteet käyvät nyt kaupaksi. Proteiini- ja hiilihydraattipitoiset välipalat eivät ole vain himourheilijoiden suosiossa, vaan myös tavalliset liikkujat tarttuvat niihin.

Eurooppalaisten tutkimustietojen mukaan lisäravinteiden kasvu on ollut globaalisti 8 prosenttia. Suomessa päivittäistavarakauppa arvioi, että kasvua on tapahtunut muutamia kymmeniä prosentteja.

Myydyimpiä lisäravinteitä ovat proteiinivalmisteet.

– Proteiini on päivän sana. Proteiinijuomat, proteiinipatukat ja heravalmisteet, niitä myydään eniten, kertoo Teemu Tolonen Func Foodista.

Kun ennen syötiin kuntoilun jälkeen banaaneja, ovat lisäravinteet korvanneet ne. Tolosen mukaan ravitsemus on murrostilassa ja uudet tuotteet ovat alkaneet herättää mielenkiintoa kuluttajien silmissä.

– Ihmiset haluavat panostaa terveyteen ja hyvinvointiin.

Tolonen kertoo, että lisäravinteetkin ovat kuitenkin tavallisia elintarvikkeita.

– Proteiinin lähteenä on maito ja hiilihydraatit tulevat puolestaan maissista. Ne pakataan erilaiseen muotoon mitä elintarvikkeet perinteisesti. Mutta tavallista ruokaa ne ovat.

Tutkimustietoa lisäravinteista on Tolosen mukaan paljonkin.

– Heraproteiinista ja kreatiinista löytyy hyvinkin vahva tieteellinen tutkimusnäyttö.

Tolonen uskookin, että perinteisestä lautasmallista ollaan pikkuhiljaa siirtymässä uudempaan suuntaan.

– Painopiste hiilihydraateista on siirtymässä proteiiniin ja rasvoihin ja ravitsemustrendit tukevat tätä.

Katso Huomenta Suomesta mitä mieltä asiantuntijat ovat lisäravinteista.

Lue myös:

(MTV LIFESTYLE)

Lue myös:

    Uusimmat