Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Lifestyle
Makuja-sivujen kansikuva
Makuja
Etusivu
Ruokauutiset
Reseptit
Reseptihaku
Halpa vs. kallis
Koko Suomi leipoo

Irtokarkki, josta tuli yhtäkkiä todella suosittu – ilmiö selittää makeisten hurjaa menekkiä

Se, että pääsee itse tuunaamaan pussinsa, on tärkeää nykyihmiselle, arvioi professori.
Se, että pääsee itse tuunaamaan pussinsa, on tärkeää nykyihmiselle, arvioi professori.Shutterstock
Julkaistu 30.08.2025 09:43

Kaarlo Kulmanen

kaarlo.kulmanen@mtv.fi

Värikkäät, pehmeät, söpöt ja värikkäät karkit voittavat huomiotaloudessa. 

Irtomakeisten kysyntä on ollut viimeiset vuodet kovassa kasvussa. 

Muun muassa S-ryhmästä ilmoitetaan, että irtomakeisten myynti on kasvanut vuodesta 2021–2024 välillä noin kuusikymmentä prosenttia.

Nousua 2021–2022 välillä kuitenkin selittää kuluttajien paluu irtokarkkilaatikkojen ääreen koronapandemian aiheuttamien rajoituksien höllennettyä. 

Vuosien 2022–2024 välillä nousua kuitenkin oli merkittävä määrä, kaksikymmentäviisi prosenttia. 

Yhtiö ilmoittaa, että 2021–2024 välisenä aikana makeisten kokonaiskulutus on kasvanut muutamia prosentteja. 

Kesko puolestaan ilmoittaa, ettei kasvua irtokarkkien myynnissä näy pidemmän aikavälin tarkastelussa, mutta viimeisen kolmen kuukauden aikana kasvua on tapahtunut. 

Kiloissa mitattuna asiakkaat ovat tänä kesänä ostaneet enemmän irtomakeisia kuin viime vuonna, yhtiöltä kerrotaan.

Lue myös: Suomalaiset sekosivat irtokarkeista

Yksi ilmiö selittää suosiota

Tampereen yliopiston terveyssosiologian professori Piia Jallinoja arvioi irtokarkkien suosionnousua. Hänen mukaansa yksi syy on yksilöllisyyttä ja omaa valintaa korostava kulutuskulttuuri.

– Kaikki oman näköinen tuunattu ja itselle mieluinen on kiinnostavampaa kuin se, että makeisfirma valmiiksi paketoi tuotteen pussiin, Jallinoja arvioi.

Somen vaikutus: "Jättikallot ovat todella suosittuja"

Moni on törmännyt viimeisen vuoden parin vuoden aikana sosiaalisen median myötä kovaan suosioon nousseesta Dubai-suklaasta. Saman tyyppisiä sosiaalisen mediassa huomiota niittäneitä karkkeja löytyy myös irtokarkkilaatikoista. 

– Jättikallot ovat todella suosittuja tällä hetkellä, ja ne ovat trendanneet sosiaalisessa mediassa, kertoo karkkikauppa Karkkitorissa työskentelevä Viola Savo. 

Savon kuvailemat makeiset ovat hedelmää ja lakritsia yhdistelevä, pääkallon muotoisia karkkeja.

– Ne leviävät Tiktokissa ja Instagramissa viraalisti. Se tietenkin nostaa kiinnostusta niitä kohtaan myös Suomessa, vaikka videoiden tekijät eivät olisi suomalaisia,  professori Jallinoja kertoo.

Lue myös: Suomen suosituimmat irtokarkit: Ostatko sinäkin näitä?

Huomiotalouden ehdoilla

Hän mainitsee sisältöjen olevan usein tuotetestaukseen ja pakkausten availuun eli unboxaukseen keskittyviä videoita.

Jallinoja kuvailee irtokarkkien markkinoiden toimivan huomiotalouden ehdoilla.

– Söpöä, pehmeää, pyöreää, pinkkiä, sitten samalla vähän jännittävää, yllättävää ja kirpeää! Karkit erottuvat samoilla aseilla, kuin muutkin kulutustuotteet, hän summaa.

Katso video: Irtokarkkien myynti kasvaa hurjaa tahtia

9:28Irtokarkkien myynti kasvaa hurjaa tahtia – mitä asiakkaat haluavat ja miten makuja kehitetään?Mitä asiakkaat haluavat ja miten makuja kehitetään?

Lisää aiheesta:

Suomalaiset sekosivat irtokarkeistaIrtokarkkien haastaja suomalaiskaupoissa? Ruotsissa suosio jo räjähtänytOstatko tällaisia irtokarkkeja? Suomalaisten karkkipusseissa näkyy nyt mielenkiintoinen ilmiöNäistä tuotteista suomalaiset innostuivat tänä vuonna – K-ryhmän myyntidata paljastaa, mikä juomakategoria lähes tuplasi myyntinsäSuomalaisten irtokarkkien syömisestä paljastui erikoinen yksityiskohta – teetkö sinäkin näin?"Markalla Oukkidoukkeja ja Merkkareita" – karkinsyönnissä tapahtunut oleellinen muutos 30 vuodessa, ja tästä on maahantuojan mukaan kyse
MakeisetRuokaKuluttaminenSosiaalinen mediaMakuja

Tuoreimmat aiheesta

Makeiset
  • 28.8.18:23
    Viiden jälkeen

    Suomalaiset sekosivat irtokarkeista

  • 16.8.09:44
    Ruoka

    K18- ja K12-karkit MTV:n testissä: "Ei voi suositella kenellekään"

  • 31.7.20:12
    Sokeri

    Amerikkalaislehti: Karkkia kannattaisi syödä "kuten ruotsalaiset"

  • 26.7.09:41
    Ruoka

    Ilmajoella tehdään poikkeuksellista salmiakkia: "Todella iso juttu"

  • 24.7.07:42
    Ruokaniksit

    Hittiniksi karkkipussin avaamiseen – Jere testasi: "Vau!"