Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Polttoaineiden päästökauppa puolittaisi liikenteen päästöt, arvioivat taloustutkijat – pienituloiset ja maaseudun asukkaat suurimpia kärsijöitä

2:57Hallitus aikoo korottaa bensaveroa – tympääntyneet kansalaiset kertovat, paljonko bensaan menee nyt enemmän rahaaBensaveron korottaminen puhutti syyskuussa.
Julkaistu 22.10.2019 07:39

MTV UUTISET – STT

Aalto-yliopiston professori muistuttaa, että kaikki päästörajoitteet maksavat.

Liikennepäästöjen puolittaminen onnistuu parhaiten polttoaineiden päästökaupalla, käy ilmi Aalto-yliopiston tutkijoiden tuoreesta raportista.

Tutkijat saivat liikenne- ja viestintäministeriöltä tehtäväkseen selvittää, mikä ratkaisu olisi paras päästöjen vähentämiseen. Tutkijat päätyivät lopulta polttoaineiden päästökauppaan, koska se kuormittaa taloutta ja kuluttajia vähiten.

– Kaikki muut tavat päästä tavoitteeseen olisivat väistämättä kalliimpia, sanoo Aalto-yliopiston taloustieteen professori Matti Liski, yksi raportin laatijoista.

Lue myös: Näin veronkiristyksiin reagoitiin Helsingin bensapumpuilla: "Kyllähän se päättömältä tuntuu"

Käytännössä päästökauppa toimisi niin, että polttoaineen jakelijat ostaisivat valtiolta huutokaupassa lupia polttoaineen myymiseen. Luvan hinta sidottaisiin polttoaineen sisältämään hiileen, päästöihin.

Lopputuloksena on polttoaineen kallistuminen, mikä taas muuttaa ihmisten kulutuskäyttäytymistä. Esimerkiksi mökkimatkan hinnan kallistuessa osa ihmisistä vähentäisi mökkeilyään.

Suomi on pääministeri Antti Rinteen (sd.) hallitusohjelmassa sitoutunut puolittamaan liikennepäästönsä vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon.

Hyvityksiä työmatkalaisille

Raportin mukaan päästökauppa takaisi sen, että tavoitteisiin päästään varmasti, vaikka muu järjestelmä pysyisi ennallaan. Etukäteen ei voi kuitenkaan ennustaa, mille tasolle polttoaineen hinta kohoaisi.

Kovimmin päästökauppa rasittaisi kuljetusintensiivistä teollisuutta, pienituloisia ja maaseudulla asuvia.

– On osapuolia, joille tämä järjestely voi tulla henkilökohtaisessa elämässä kalliimmaksi kuin vaikkapa sähköautotuki, Liski myöntää.

Lue lisää: Raakaöljyn hinta pysynyt koholla, Suomessa bensan ja dieselin pumppuhinnat nousevat vielä tämän viikon aikana

Raportissa kuitenkin ehdotetaan, että tällaisille ryhmille voitaisiin myöntää hyvityksiä.

Liskin mukaan päästökauppa tuottaisi valtiolle miljardien eurojen tulovirtoja ja niitä voisi käyttää esimerkiksi autolla liikkuvien työmatkalaisten hyvityksiin.

Lisäksi päästökauppa lisäisi väistämättä bensaturismia rajaseuduilla. Liski ei kuitenkaan usko, että se romuttaisi koko järjestelmää.

"Ei voi myydä win–win-ratkaisuna"

Raportissa tehdään hyvin selväksi, että kaikilla päästötoimilla on hintansa, eikä mikään malli tulisi nykyistä järjestelmää halvemmaksi kuluttajalle.

– Siitä ei pääse mihinkään, että päästörajoitteet maksavat aina. Ei tätä voi myydä minään win–win-ratkaisuna, Liski sanoo.

Hiiliveroon siirtyminen ei saa raportissa tutkijoilta suurta kannatusta.

– Emme tiedä, kuinka korkea polttoaineen hinnan pitäisi olla, jotta se ohjaisi kulutuskäyttäytymistä. Sen takia hiiliveroa ei voi ottaa lähtökohdaksi.

Päästökaupassa polttoaineen hinta määräytyy itsestään sellaiseksi, että se ohjaa kulutusta. Varsinaiset valinnat jäisivät kuitenkin kuluttajalle itselleen.

Sähköautotuki ei kannata

Raportissa todetaankin jyrkästi, että ihmisten valintojen suora ohjaaminen johtaa aina tehottomaan ratkaisuun.

Tutkijoiden mukaan erilaiset tuet, kuten sähköautotuki, tulisivat lopulta kalliiksi eikä tavoitteisiin päästäisi tarpeeksi varmasti. Liskin mielestä Suomen ei pidä lähteä mukaan esimerkiksi merkittäviin sähköautotukiin.

– Autonvalmistajat lobbaavat ja "kilpailuttavat" maita sillä, kuka sähköautot saa. Suomella ei ole rahaa kilpailla sähköautoista Norjan tai ylipäätään kenenkään kanssa.

Lue lisäksi: Auton omistaminen on Suomessa niin kallista, että matkustaminen taksilla voi tulla halvemmaksi

Liski arvioi, että päästökauppamalli saataisiin rakennettua nykyisen järjestelmän päälle puolessatoista vuodessa. Yksityiskohdat ovat kuitenkin vielä epäselviä.

– Tässä kohtaa pitäisi palkata armeija lakimiehiä, jotka katsovat, missä ovat lakitekniset haasteet. Kaikki edellytykset pitäisi olla, hän arvioi.

Lisää aiheesta:

Ilmastopaneeli ehdottaa tieliikenteen päästökauppaa – polttoaineen litrahinta voisi nousta jopa 88 senttiä, mutta päästöt saataisiin kuriinTutkija: Jos Marinin hallitus helpottaa rahalla bensakurimusta, niin mitä muuta pitää jatkossa tukea?Ministeri Harakka haluaa lisää rahaa liikenteen päästövähennystoimiin: "Nyt on totuuden hetki"Asiantuntija: SDP, RKP ja keskusta eivät ole antaneet selvää vastausta, mihin ilmastotoimiin he olisivat valmiita – näin kansa hyväksyisi bensaveron nostamisenKommentti: Ahkerat työssäkävijät maksaisivat pienituloisten bensaverot – hallituksen ilmastotoimista uhkaa leimahtaa ilmiriitaAalto-yliopiston tutkijat: Polttoaineiden päästökauppa olisi tehokkain ja halvin tapa vähentää tieliikenteen päästöjä – bensa ja diesel kallistuisivat
PäästötPolttoaineYliopistoTalousLiikenneKuluttaminenTaloustiedeAntti RinneTeollisuusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Päästöt
  • to07:45
    Lentokoneet

    Vedystä ja hiilidioksidista syntyy lentopolttoainetta – suomalaisyritys pisimmällä

  • 29.10.14:11
    Maastopalot

    Maastopalojen pienhiukkasista yli 100 000 ennenaikaista kuolemaa vuosittain

  • 24.10.05:48
    Ilmastonmuutos

    Suomen talvet voivat kylmetä hurjasti – ei todellakaan paluu "vanhoihin kunnon aikoihin"

  • 17.10.18:47
    Yhdysvallat

    Trumpin uhkailu kaatoi äänestyksen meriliikenteen päästövähennysjärjestelmästä

  • 15.10.00:01
    Ilmastonmuutos

    Etla: Kasvihuonekaasujen päästöt vähenevät, suurimmat päästöt nyt liikenteestä ja maataloudesta