Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Pienkoneturmasta lisätietoa – kone nokalleen kiitotielle – syynä yksi rikkoutunut ruuvi

Onnettomuustutkintakeskuksen raportin kuvissa voi nähdä rikkoutuneen ruuvin sekä sen, millaiseen asentoon lentokone jäi laskeutumisensa jälkeen Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Onnettomuustutkintakeskuksen raportin kuvissa voi nähdä rikkoutuneen ruuvin sekä sen, millaiseen asentoon lentokone jäi laskeutumisensa jälkeen Helsinki-Vantaan lentoasemalla.
Julkaistu 04.10.2016 09:38

MTV UUTISET

Onnettomuustutkintakeskus on saanut valmiiksi raporttinsa viime vuoden elokuussa Helsinki-Vantaan lentoasemalla tapahtuneesta lento-onnettomuudesta. Lentokone vaurioitui onnettomuudessa huomattavasti, mutta henkilövahinkoja ei syntynyt.

Beechcraft King Air C90 -tyyppinen lentokone tuli viime vuonna 26. elokuuta nokalleen kiitotielle koneen laskutelinejärjestelmän nokkatelineen petettyä. Raportin mukaan nokkatelineen pettäminen johtui laitteen liikeruuvin vaurioitumisesta. Onnettomuustutkintakeskus kertoo onnettomuuden syntymiseen vaikuttaneen myös sen, että liikeruuvin vaurioitumisen varalle ei ollut varajärjestelmää.

Lentokoneessa oli kahden hengen miehistö ja rahtina lääkeaineita. Kone teki lähtöä Helsinki-Vantaan lentoasemalta kohteenaan Ruotsin Örebro, kun laskutelineitä nostettaessa nokkatelineestä oli kuulunut normaalista poikkeava rusahdus. Koska nokkateline ei noussut normaalisti ylös, eivätkä ohjaajat saaneet lukittua sitä alas, päättivät he palata takaisin lähtökentälle.

Laskeutumisen yhteydessä lentokoneen nokka liukui maassa noin 500 metriä. Nokka, laskutelineluukut ja potkurit vaurioituivat. Lentoaseman pelastustoimi oli valmiudessa kiitotien läheisyydessä.

Lentokone oli raportin mukaan lentokelpoinen ja ohjaajat asianmukaisesti koulutettuja. Myös heidän lupakirjansa ja kelpoisuutensa olivat voimassa.

Lentokoneen nokkatelineen liikeruuvin mutterikierteiden leikkautuminen irti johtui selvityksen mukaan pitkälle edenneestä pronssikierteiden kuluneisuudesta. Huoltovaatimusten mukaisesti välystarkastus ja voitelu suoritetaan 1000 laskeutumisen tai 30 kuukauden välein. Vaurioituessaan laitteelle oli kirjattu noin 900 laskeutumista.


Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että viranomaiset velvoittavat lentokoneen valmistajaa tarkistamaan huoltovaatimusta siten, että välystarkastusjaksoa lyhennetään merkittävästi ja että kierteiden kulumisnopeus otetaan huomioon.

Raportista kertoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat. 

1:00Aurinkoenergialla toimiva lentokone lensi maapallon ympäri

Lisää aiheesta:

Helsinki-Vantaan onnettomuudesta uutta tietoa: "Potkurin paloja löytyi 30 metrin päästä"Otkesin selvitys valmis: Nämä tekijät aiheuttivat matkustajakoneen vaaratilanteen Helsinki-VantaallaYllättävän pieni moka lentokoneen ohjaamossa voi johtaa katastrofiin – valtaisaan turmaan johtanut erehdys on sattunut kahdesti myös SuomessaRuotsalainen kone laskeutui Kokkola-Pietarsaaren kentälle ilman lupaa, vaikka kiitotiellä oli työkoneita – vakavasta vaaratilanteesta pyyhkeitä lennonjohdon koulutukselleTurun lentokentällä suuronnettomuuden vaara – kone joutui laskeutuessa sivuluisuun, pyörähti ympäri ja lähetti hätämerkinHelsinki-Vantaalla oli peräkkäisinä päivinä suuronnettomuus lähellä – matkustajakoneelle annettiin lähtölupa kiitotielle, jossa jo kolme konetta töissä
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 06:43
    Kadonneet

    Hämeenlinnalaisia pyydetään tarkistamaan pihavarastonsa – nainen kateissa

  • 06:28
    Ähtäri

    Ähtärin eläinpuisto sinnittelee lahjoitusten varassa: "Ei tällä kauhean pitkälle päästä"

  • 06:14
    Hirvet

    MTV Uutiset oli mukana Antin ensimmäisessä hirvijahdissa – "Se juttu ei ole saaliin saaminen"

  • 06:06
    Kansanedustajat

    Kansanedustajan kotiin ilmestyi yöllä humalainen ja pihalle ulostettiin – näin muukalainen selitteli tapahtunutta

  • 05:28
    Politiikka

    HS-gallup: SDP pysyy johdossa