Pieni yksityiskohta FIAn päätöksessä herätti kilpailijoiden huomion: Miksi Mercedes toimitti Racing Pointille osia määräajan jälkeen? "Olimme epävarmoja"

FIAn perjantaina julkistamasta Racing Point -päätöksestä löytyi yksi erikoinen kohta, joka herätti ainakin kilpailevien tallien huomion.

MAINOS

Koko F1-kausi C Morella!

Britannian toinen GP suorana 7.-9.8.
Su: Britannian toinen GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00

Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa

Racing Point tuomittiin perjantaina 400 000 euron sakkoon ja menettämään 15 MM-pistettä Mercedeksen vuodentakaisen auton sääntöjenvastaisesta hyödyntämisestä heidän RP20-autonsa suunnittelussa.

Kaikkiaan viisi tallia – Racing Point, alkuperäisen protestin tehnyt Renault, McLaren, Ferrari ja Williams – ilmoitti FIAlle aikomuksestaan valittaa päätöksestä.

Viimeisten kahden päivän aikana Silverstonen varikolla on keskusteltu paitsi isossa kuvassa koko päätöksestä myös eräästä siihen sisältyneestä yksityiskohdasta.

FIA kertoi Mercedeksen toimittaneen Racing Pointille täyden setin viimevuotisia jarrujen jäähdytysputkia 6.1.2020. Tämä on siinä mielessä merkittävää, että jäähdytysputkista oli tullut niin sanottuja listattuja osia vain kuusi päivää aikaisemmin.

Listatut osat ovat sellaisia, että tallien tulee suunnitella ne itse.

Muut tallit halusivatkin tietää, mikä tällainen salaperäinen toimitus oli heti pian sen jälkeen, kun sääntöjä oli muutettu.

Racing Pointin tallipäällikön Otmar Szafnauerin mukaan kyseisiä osia oli tarkoitus käyttää hätävarana helmikuun talvitesteissä.

– Olimme epävarmoja siitä, valmistuisivatko suunnittelemamme osat talvitesteihin mennessä. Lopulta emme kuitenkaan tarvinneet näitä Mercedeksen toimittamia osia, Szafnauer sanoi Motorsportille.

Myös toisen osapuolen, Mercedeksen, mukaan kyseessä on täysin epäolennainen asia.

– Heidän suunnitelmansa olivat täysin valmiit jo ennen vuodenvaihdetta. Tällä toimituksella ei ollut mitään vaikutusta heidän suunnitelmiinsa. Asia käy hyvin ilmi FIAn päätöksestä, Toto Wolff sanoi.

FIA ei pitänyt toimitusta merkittävänä rikkomuksena, sillä osia ei koskaan käytetty. Toimituksessa ei FIAn silmin ollut moitittavaa myöskään siksi, että kyseisiä osia oli saanut liikutella tallien välillä täysin vapaasti läpi viime vuoden.

Lue myös:

    Uusimmat