Suomalaiset kuluttajat pitävät perunaa turvallisena, ekologisena ja eettisenä elintarvikkeena, jonka uskotaan säilyvän ruokakulttuurissamme jatkossakin. Perunaa käytetään sen terveellisyyden, hyvän maun, edullisuuden ja muuntuvuuden takia.
Kauppa ohjaa valintoja liiaksi
Tutkimuksen mukaan kuluttajat katsovat perunan kuuluvan suomalaiseen ruokakulttuuriin tulevaisuudessakin, kunhan perunan kunto ja muut kuluttajien tärkeiksi kokemat ominaisuudet säilyvät. Kuluttajien mielestä kaupan valikoimat ohjaavat liiaksi valintoja. - Tarjolle toivotaan ennen kaikkea hyvää yleisperunaa sekä pakattuna että irtomyynnissä. Kuluttajat haluaisivat itse valita multaperunan tai pestyn ja turvetetun perunan välillä, kertoo tutkija Katja Järvelä Kuluttajatutkimuskeskuksesta.
Kauppojen myös toivotaan käsittelevän perunaa hellävaraisemmin ja säilyttävän ja panevan sen esille asianmukaisesti. Haastetta heitetään myös suurtalouksien suuntaan, sillä joukkoruokailun ikuisuusongelmasta, "kumiperunoista", halutaan päästä eroon.Helppoa mutta hyvää perunaa
Järvelän mukaan kuluttajien kiireisen arjen ja hitaan perunan välillä on selkeä ristiriita, sillä arjen ruuanlaittoa helpottaviin perunavalmisteisiin suhtaudutaan yllättävän kielteisesti. - Kuluttajat katsovat, että kun nopeus ja helppous saadaan ujutettua perunaan perunavalmisteiden muodossa, samanaikaisesti menetetään ruokaperunan tärkeimmät ominaisuudet kuten hyvä maku, edullisuus ja terveellisyys, Järvelä kertoo. Järvelän mukaan kuluttajat toivovat sellaisia puolivalmisteita, jotka jättävät tilaa omalle mielikuvitukselle ja itse tekemisen ilolle. - Arkeen odotetaan nopeaa ja helppoa, mutta silti hyvänmakuista, edullista, terveellistä ja moneksi muuntuvaa perunaa. Juuri tähän perunan tuotekehityksessä tulisi kiinnittää erityistä huomiota, sanoo Järvelä.
Tiedot käyvät ilmi Kuluttajatutkimuskeskuksessa valmistuneesta tutkimuksesta, jossa selvitettiin perunan käyttöä erityyppisissä kotitalouksissa sekä eri-ikäisten kuluttajien käsityksiä perunan laadusta. Tutkimus on osa Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen koordinoimaa ruoka- ja siemenperunan taloustutkimusohjelmaa. Tutkimuksen aineisto kerättiin ryhmäkeskustelumenetelmällä. (Finfood)
Uusimmat
-
13:20
Miten estää traumojen siirtyminen omille lapsille? Näin hyvinvointialue yrittää auttaa
-
13:08
Real Madridille jälleen kovia iskuja: Tähti huusi tuskasta kentän pinnassa
-
13:05
Kymmeniä kuoli Israelin öisissä iskuissa Gazaan, uusia iskuja myös Beirutiin – MTV seuraa
-
13:01
Bess murtui suorassa lähetyksessä – paljastaa nyt syyn
-
12:34
Tyrmäävää ylivoimaa: Suomalaiskuski dominoi kisaa Yhdysvalloissa
-
12:29
Luvassa lunta yhä etelämmäksi, Lappiin jopa toistakymmentä senttiä – sitten Suomeen puskevat hurrikaanin jäänteet
-
12:16
Espoossa iso poliisioperaatio: Yksi henkilö otettu kiinni asunnosta
-
12:09
Tarkista talvirenkaasi renkaiden vaihdon yhteydessä – yksi merkintä pitää löytyä, jos haluat käyttää niitä ensi vuonnakin
-
12:00
Mustasaaren venesatamasta löytyi ruumis
-
11:45
Bussi liukasteli tieltä ulos kyljelleen Lofooteilla, poliisi julkaisi kuvan – kyydissä 55 matkustajaa
-
11:40
Näitä paikkoja suosikkinäyttelijä Esko Kovero välttelee: "Olen suojellut itseäni"
-
11:33
Trump palasi rikospaikalle: Näin riemukkaasti salamurhayrityksen näyttämölle nousi myös maailman rikkain mies
-
11:17
Tulikuumaa vettä pulppusi kadulle Vantaalla, yksi loukkaantui, korjaustyöt voivat kestää iltamyöhälle
-
11:04
Kiinan Xi lähetti Kim Jong-unille ystävälliset yhteistyöterveiset
-
11:02
Skibidi? Sigma? Nuorisolla on omat Viljonsa ja Kummelinsa – ja niin sen pitääkin olla
-
10:44
"Uusi Euroopan ennätys" – yli 900 Teslaa välkytti Vermossa poikkeuksellisen valoesityksen
-
10:33
Ohikulkija löysi ruumiin ojasta Vantaalla
-
10:08
Rap-artisti Mercedes ja puoliso Janne Raninen saivat vauvan!
-
09:56
"Hengenlähtö lähellä – ei välitetä mistään": Jukan kamera tallensi, kun kuski oli ajaa hinausauton perään moottoritiellä
-
09:44
Pinaattilettujen makutesti kuumensi tunteita: "Suututtaa"
-
Lataa lisää