Aikaisin alkanut talvi ja pakkasen puolella pysytellyt lämpötila on jo voinut totuttaa autoilijat tietynlaiseen keliin, mutta lisähaasteita syntyy, kun lämpötila pyörii nollan molemmin puolin. Liikenneturva muistuttaa, että auton pysähtymismatkaan on kiinnitettävä erityistä huomiota vaihtelevassa ajokelissä.
Tiet ovat liukkaimmillaan, kun ilman lämpötila pyörii nollan molemmin puolin. Kun sulanut lumi ja satanut vesi muuttuvat jäisiksi, pitenee myös auton pysähtymismatka huomattavasti.
– Kun tarvitaan paras pito, ovat nastarenkaat turvallisin vaihtoehto auton alle. Ne toimivat paremmin kuin muut jäisillä teillä, kun ollaan nollan asteen molemmin puolin. Hyväkuntoinen nastarengas tasaa kelinvaihtelua, kertoo Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara.
Elovaara korostaa, että nastattomallakin talvirenkaalla pärjää myös vaihtelevissa olosuhteissa. Kuitenkin erityisesti taajama-alueiden kovassa käytössä olevat risteysalueet voivat muuttua erittäin liukkaiksi.
– Tärkein asia jäisillä teillä on se, että kuljettaja itse tiedostaa, millaisilla renkailla ajaa ja missä kunnossa ne ovat, Elovaara jatkaa.

Vaikeissa olosuhteissa auton pysähtymismatka siis pidentyy radikaalisti. Esimerkiksi 80 kilometrin tuntinopeudella kuivalla tiellä ajettaessa se on noin 50 metriä, mutta yli kolminkertaistuu tienpinnan ollessa jäinen. Lumisellakin pinnalla pysähtymismatka on kaksinkertainen kuivaan keliin verrattuna.
