"Kommunikoi kirkas suunta". Koneen väistyvän toimitusjohtajan Matti Alahuhdan johtamisajattelun kirkas ydin MTV:n uutisten haastattelussa tiistaina.
Sanoma puhutteli minua aivan erityisesti. Monissa johtamistaidon seminaareissa, workshopeissa ja muissa aivoriihissä kiertäneenä tuntui kuin olisin saanut virkistävän sähköiskun.
Ensinnäkin lausuja oli Suomen ykkösyrityksen uskomattoman tulosharppauksen tehneen Koneen toimitusjohtaja. Uskottavuutta ja katetta puheelle oli siis runsain mitoin.
Toiseksi yksi pieni lause pitää sisällään hyvin paljon siitä mitä menestykseen tarvitaan.
Yrityksen tavoitteen - suunnan - on oltava selvä ja kirkas. Ja se pitää pystyä kommunikoimaan, viestimään kirkkaasti koko henkilöstölle ja myös ympäristöön asiakkaille ja sidosryhmille.
Mieleen muistui myös toinen, enemmän ehkä ihmistuntemusta kasvattava oiva neuvo, jonka olen saanut aikanaan yhdeltä hyvältä esimieheltäni: "Jos puhe on epäselvää, on myös ajattelu epäselvää ."
Matti Alahuhdan ajattelu on kaikesta päätellen hyvin selvää.
Miksi sitten tuo kirkas suunta tuntuu olevan kovin epäselvää monissa suomalaisyrityksissä? Olin viikko sitten elinkeinoministeri Jan Vapaavuoren koollekutsumassa Suomen selkärankaseminaarissa kuuntelemassa keskeisten vaikuttajien näkemystä teollisuuden tilasta ja näkymistä. Se oli suoraa, vähän jopa karua puhetta maamme tilasta ja uhkakuvista, jotka väijyvät jos suuntaa ei muuteta. Jos olisi masennukseen taipuvainen voisi siitä ankeudesta vajota jo itsesääliinkin. On maamme köyhä ja siksikö se jääkin? Paljon puhuttiin tosiasioiden tunnustamisesta, suomalaisen työelämän tarpeesta muutokseen ja rohkeista päätöksistä ja asenteesta.
